در سالگرد فاجعه منا؛ 
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد در سالگرد فاجعه منا؛ 
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد در سالگرد فاجعه منا؛ 
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در سالگرد فاجعه منا؛ 
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد در سالگرد فاجعه منا؛ 
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد در سالگرد فاجعه منا؛ 
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد در سالگرد فاجعه منا؛ 
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد در سالگرد فاجعه منا؛ 
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد

در سالگرد فاجعه منا؛
کنگره لاله‌های سفید برگزار شد

در بزرگداشت سالگرد فاجعه منا، کنگره ملی لاله های سفید  در سراسر کشور برگزار شد.

در ششمین سالگرد فاجعه منا کنگره ملی لاله های سفید امروز با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدای منا و ایثارگران از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران و با مشارکت بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در مراکز استانی سراسر کشور به صورت هم‌ زمان و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در آیین تهران که درمجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس،  شهدای منا، مسجدالحرام و حج خونین سال 66 گفت: فاجعه تلخ منا به معنای واقعی کلمه عید مسلمانان را عزا کرد و چند هزار حاجی از کشورهای مختلف از جمله صدها حاجی ایرانی مظلومانه و با زبان تشنه شهید شدند.


وی با استناد به حدیث شریف " مَنْ مَاتَ مُحْرِمًا حُشِرَ مُلَبِّیًا " از نبی مکرم اسلام، جایگاه والای شهدای منا را یادآور شد و این فاجعه را نتیجه بی تدبیری ، عدم برنامه ریزی مناسب و مدیریت ضعیف کشور میزبان دانست.


سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: کسانی که خود را خادم حرمین شریفین و ضیوف الرحمان می دانند و می‌خواهند به چند میلیون زائر خدمات ارائه دهند بر طبق فرامین دینی باید درست برنامه‌ریزی و مدیریت کنند و برنامه جایگزین در شرائط خاص داشته باشند تا هزاران خانواده در جهان اسلام عزادارعزیزان خود نشوند.


حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نواب با بیان اینکه آنچه درمنا اتفاق افتاد به ضرر جهان اسلام بود، اظهارداشت: کشور میزبان مدیریت زمین و مسیر حرکت زائران را در اختیار داشت و   می توانستند با هدایت درست حجاج، تغییر مسیر حرکت زائران و بستن راههای ورود به محل وقوع فاجعه منا و... جلوی این فاجعه جانکاه را بگیرند.


سرپرست حجاج ایرانی با تاکید براینکه هیئت هایی که پس از وقوع فاجعه منا هرسال از ایران برای مذاکرات حج به عربستان رفته اند نتیجه تحقیقات این پرونده را پیگیری کردند، خاطرنشان ساخت: فرافکنی و متهم کردن این و آن توسط مسئولین حرمین شریفین درفاجعه منا به جایی نمی رسد.


وی بار دیگر به موضوع تشکیل کمیته حقیقت یاب اشاره کرد و گفت: مسببان این فاجعه همچنان می گویند که درحال تحقیق هستیم و نتیجه تاکنون مشخص نشده است در حالی که باید به جهان اسلام و خانواده شهدای منا جواب بدهند.


نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: درخواست شده که منطقه تردد زائران مسقف شود، چرا که اگر مسقف بود چنین فاجعه ی غم باری با این تعداد شهید و مجروح اتفاق نمی افتاد.


وی خطاب به مسئولین حرمین شریفین گفت: اگر شما می گوئید "خدمة الحاج شرف لنا " باید این کاربرای زائران خانه خدا که مهمانان خدا هستند و شما خدمتگذار آنان هستید، انجام شود


آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت دیگر سخنران این کنگره بود که بر لزوم بررسی علل و عوامل فاجعه منا و پاسخ مشخص میزبان به خواست کشورهای اسلامی تاکید کرد.


وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را با حضور و مشارکت همه کشورهایی که زائران شان دراین فاجعه شهید شدند، ضروری دانست و تصریح کرد: ما بعنوان کارگزاران حج متکفل هستیم که نگذاریم یاد و خاطره این فاجعه فراموش شود.  وی افزود: شهدای فاجعه منا فقط ایرانی‌ها نبودند و بر اساس آمارها بیش از 7 هزار نفر در این فاجعه شهید شدند لذا ضرورت اقدام بین المللی برای رسیدن به عوامل و چرایی این فاجعه بسیار مهم است.


آقای رشیدیان با اشاره به اینکه با بیانات بی نظیر، قاطع و محکم مقام معظم رهبری در آن زمان، فضای پیگیری کاملاً متفاوت شد، تصریح کرد: پیگیری‌ها تا به امروز ادامه دارد و سازمان حج و زیارت علی رغم قطع روابط سیاسی با عربستان وظیفه خود می داند در هر دور مذاکره با طرف کشور عربستان موضوع شهدای منا را در دستور کار قرار دهد.


رئیس سازمان حج وزیارت این مطلب را که برخی مسئولان کشورمسئولیت فاجعه منا را پذیرفته اند تا حج برقرارشود، فاقد صحت دانست و گفت: این سازمان تلاش کرده است که از طریق حقوقی نیز موضوع فاجعه منا را پیگیری کند.


وی به پوشش خانواده شهدای منا توسط بنیاد شهید و تلاش برای ثبت دوم مهرماه سالروز فاجعه منا به عنوان روز شهدای منا و مکه در تقویم ملی کشور اشاره کرد و گفت: یادبود شهدای منا نیز طراحی شده است و برای اجرا و نصب آن در محوطه سازمان حج و زیارت اقدام خواهد شد.


بر پایه این گزارش، مهندس سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدا به ‌ویژه شهدای منا گفت: وقوع فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ که جهان اسلام را داغدار کرد برای لحظه‌ای از ذهن ما پاک نمی‌شود.


وی افزود: به قول شهید سردارسلیمانی «شهید قبل از شهادت به مقام شهادت می‌رسد» و روح بلند شهدای منا مقام شهادت را نصیب آنان کرد و به درجه‌ای رسیدند که جسم مادی آن‌ها توان روح بلند آنان را نداشت. شهدای منا در زیباترین حالاتی که انسان در آن قرار می‌گیرد و مظلومانه مانند سیدالشهداء (ع) با لبی تشنه به شهادت رسیدند.


معاون رئیس جمهور بی‌لیاقتی، بی تدبیری و جنایت حکام سعودی در فاجعه منا را در تاریخ بشریت بی سابقه دانست و با اشاره به واکنش حکیمانه رهبر معظم انقلاب گفت: اگر نهیب معظم له نبود حتی یک پیکر از این عزیزان به کشور باز نمی‌گشت.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که پیکر شهیدان خود را تحویل گرفت و پیکر مطهر ۴۲ شهید این فاجعه نیز با رضایت خانواده هایشان در مقبره الشهدای منا  دفن شد تا سندی دال بر بی تدبیری سعودی‌ها باشد.


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری پیگیری فاجعه منا همواره در دستور کار قرار دارد و عربستان باید لایه‌های پنهان این فاجعه را مشخص کند و حقوق خانواده‌های شهدا باید ادا شود.


وی در پایان نامگذاری و فعالیت موکب شهدای منا در سال های گذشته در ایام اربعین را یادآور شد و به مکاتبه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی امنیت ملی برای نامگذاری روز دوم مهر به نام شهدای منا اشاره و ابراز امید واری کرد با اجرای آن یاد و خاطره این شهدا بیش از پیش زنده بماند.


این گزارش حاکیست، سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این کنگره با اشاره به فرارسیدن موسم اربعین حسینی (ع)، گفت: شهدای منا مظلوم و تشنه مانند شهدای کربلا شهید شدند و این شهدا برای ما پیام‌آور فرهنگ ایثار و شهادت هستند.


در این کنگره ازخانواده‌های شهدای منا شهیدان عمارمیرانصاری، رضا رحیمیان، سید حمید رضا حسینی، محمد رحیم آقایی‌پور، غلامرضا گودرزی، احمد رهبری، محمد حکیمی راد و محمد رضا مویدزاده با اهدای لوح یادبود تجلیل شد و خانم رحیمیان فرزند شهید رحیمیان نیز به اشاره به اینکه خانوده شهدای منا همچنان انتظار دارند ابعاد این فاجعه مشخص شود، خواستار پیگیری دستگاههای ذی ربط از جمله وزارت امور خارجه و قوه قضائیه در خصوص این فاجعه شد.


برپایه این گزارش، پخش فیلم تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط شهیدان حاج محسن حاجی حسنی کارگر و حاج حسن دانش از شهدای منا درحضور مقام معظم رهبری، اجرای پرده خوانی رسم عاشقی، نمایش خیابان 204 ، شعرخوانی نادر بختیاری شاعردفاع مقدس و اجرای قطعه هنری آواز لوح خراسانی  توسط  استاد عصمتی از دیگر برنامه های این کنگره  بود.




نظرات کاربران