شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین

شرح زیارت اربعین1/اهمیت زیارت اربعین

در حدیث معروف امام حسن عسکری (ع) «زیارت اربعین»، یکی از پنج علامت مؤمن شمرده شده است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در اکثر کشورهای جهان و ایران و عراق، امسال زائران و عاشقان ابی عبدالله الحسین(ع) از زیارت و پیاده روی اربعین محروم هستند. برابر روایات دینی، زیارت از راه دور نیز دارای فضیلت بسیار است و محبان اهل بیت(ع) با توجه به ضرورت رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی، می توانند از راه دور با سرور و سالار شهیدان ارتباط روحانی برقرار کنند.


به همین مناسبت، پایگاه اطلاع رسانی حج، روزانه فرازی از زیارت پرمعنا و مفهوم اربعین را شرح و تقدیم خوانندگان می نماید.


در بخش نخست، در اشاره کوتاهی به سند و اهمیت این زیارت در متون دینی می پردازیم: 


در حدیث معروف امام حسن عسکری (ع) «زیارت اربعین»، یکی از پنج علامت مؤمن شمرده شده است؛ چه بر سر تربت و مزار سیدالشهدا (ع) خوانده شود و چه از راه دور؛ بنابر آنچه به دست ما رسیده است. مهم، توجه به مفاهیم مطرح شده در این زیارت است. پیش از پرداختن به مضامین بلند این زیارت شریف، لازم است اشاره‌ای به سند آن کنیم.
متن زیارت اربعین را حضرت صادق (ع) به صفوان بن مهران (معروف به صفوان جمّال) آموخته است و فرموده که این زیارتنامه را هنگامی که آفتاب روز اربعین برآمد و روز بلند شد، بخواند. این توصیه، اهمیّت این زیارت ماثور را می‌رساند.
حدیث را سید بن طاووس با سند خویش از صفوان روایت می‌کند. متن زیارت، در «اقبال الاعمال» سید بن طاووس، «المزار الکبیر» محمد بن جعفر مشهدی، «المصباح» کفعمی و «مصباح المتهجد» شیخ طوسی آمده است. علامه مجلسی هم در بحارالانوار، (علامه مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۳۳۱. ) به نقل از تهذیب شیخ طوسی آن را نقل کرده است. گرچه در بعضی کلمات، تفاوت‌های جزئی میان نقل‌ها دیده می‌شود، ولی کلیت آن ثابت و یکسان و معتبر می‌باشد.


در ادامه زیارت اربعین به همراه ترجمه گویا منتشر می‌شود. این اثر با هدف نشر ادعیه مأثوره طی همکاری مهد قرآن و مؤسسه مشتاق تولید شده است: 



 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران