راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد

راهکارهای جایگزین مراسم اربعین در مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی شد

با حضور نمایندگان مراکز و مؤسسات بین المللی مرتبط با اربعین حسینی نشست "اربعین در شرایط ویژه؛ ظرفیت ها، وظایف و راهکارها" در سالن جلسات مجمع جهانی اهل بیت(ع) قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، با حضور نمایندگان مراکز و مؤسسات بین المللی مرتبط با اربعین حسینی نشست "اربعین در شرایط ویژه؛ ظرفیت ها، وظایف و راهکارها" پیش از ظهر روز شنبه (5 مهر ماه) در سالن جلسات مجمع جهانی اهل بیت(ع) قم برگزار شد.


در ابتدای این نشست قائم مقام دبیرکل و معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: نشست امروز درباره همفکری برگزاری مراسم اربعین با توجه به وضعیتی است که جهان به آن مبتلا شده است. متأسفانه کرونا تمام برنامه های دینی را در کشورهای مختلف تحت الشعاع قرار داده و حتی در کلیساها محدودیت هایی به وجود آمده است.


حجت الاسلام و المسلمین «احمد احمدی تبار» ادامه داد: در ماه محرم عزاداری و مجالس اباعبدالله الحسین(ع) در سراسر جهان برگزار شد و در برخی کشورها مخصوصا در اروپا مراسم ها خیلی گسترده تر بود. همچنین مجالس خانگی در اروپا گسترش خوبی داشت.


وی با اشاره به برگزاری پرشور پیاده روی اربعین در سال های گذشته اظهار داشت: شور اربعین پس از سقوط رژیم صدام سال به سال اوج گرفت. با توجه به تأکید زیارت اربعین، در سالهای اخیر پیروان اهل بیت(ع) از کشورهای مختلف در پیاده روی اربعین شرکت می کردند. امسال به دلیل شیوع کرونا در جهان، عراق اجازه حضور در مراسم اربعین را نمی دهد و کشورها تمایلی به حضور ندارند. نکته مهم این است که شور اربعین باید به گونه دیگری گسترش پیدا کند وجهت گیری خاصی داشته باشدتااین فرهنگ در سال های بعد زنده تر، قوی تر و گسترده تر به پیش رود.


احمدی تبار افزود:این جلسه برای همفکری برگزار شده است تا برای حرکت گسترده و جهانی، به کشورهای مختلف درباره مراسم اربعین برنامه هایی ارائه دهیم. برای نمونه می شود گفت که روز اربعین  زیارت اربعین قرائت کنند. یا موکب های فرهنگی و اربعینی  راه اندازی شوند تا شور اربعین حسینی همچنان ادامه پیدا کند.


وی عنوان کرد: همچنین می توان به شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی در کشورهای مختلف، برنامه و خوراک آماده و ارائه کرد.


در ادامه مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)  اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی با همفکری و هم افزایی باید راهکارهای جایگزینی برای مراسم اربعین داشته باشیم.


حجت الاسلام «محمدرضا آل ایوب» افزود: ضروری است از ظرفیت نهادهایی که در خصوص مراسم اربعین فعالیت می کنند، استفاده کنیم.


وی درباره فعالیت های اربعینی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سال های گذشته اظهار داشت: مجمع چندین سال است که حضور فعال فرهنگی در مراسم اربعین داشته است و  می تواند در دانشنامه ویکی شیعه، خبرگزاری ابنا و شبکه ثقلین فعالیت نهادهای مرتبط با اربعین را پوشش دهد.


در ادامه حجج اسلام و آقایان «هاتف قوچانی» از دفتر آیت الله العظمی سیستانی، «سید صالح تنکابنی» نماینده عتبه حسینی، «ولی الله معدنی پور» رئیس اداره پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «اردکانی» از آستان حضرت معصومه(س)، «شریفی تبار» نماینده کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین ونماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت،«سالاری» نماینده دفتر آیت الله محمد سعیدحکیم، «عبدالکریم برادران کرمانی» رئیس اداره ترجمه مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «محمدجواد خرسندی» مدیر کل همکاری های فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «عباس جعفری فراهانی» رئیس اداره بررسی سؤالات و پاسخ به شبهات مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «برزو» نماینده جامعة الزهرا(س)، «حقیقت» نماینده دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، «امیری» نماینده جامعة المصطفی العالمیه، «نجفی» نماینده پژوهشکده حج و زیارت و سرکار خانم «داوود الموسوی» معاون فرهنگی جامعة الزهرا(س)، پیشنهادهای خود را درباره برگزاری مراسم اربعین در شرایط حاضر بیان کردند.


برگزاری نمایشگاه اربعین و ارائه آثار هنری در زمینه قیام امام حسین(ع)، تولید محتوا در زبان های مختلف و ارائه به مخاطبان در موضوع اربعین، راه اندازی کاروان سیار در کشورهای مختلف و توزیع بسته های فرهنگی با هدف معرفی اربعین، تأکید بر نشر و گسترش معارف حسینی(ع) و کار فرهنگی در فضای مجازی و رسانه های گروهی، برگزاری نشست ها و وبینارهای منطقه ای در گروه ها و رده های مختلف سنی درباره اربعین، ترجمه محتوا و ارائه آن به کشورهای دیگر، استفاده از ظرفیت مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه، ضرورت همکاری نهادهای مختلف، لزوم برجسته کردن سرداران شهید و نقش فرماندهان مقاومت در شعارها و پوسترهای اربعین، برگزاری نمایشگاه عکس، پیاده روی نمادین اربعین در کشورهای مختلف، راه اندازی پویش عکس و دلنوشته درباره اربعین با هدف ایجاد جریان جهانی، پررنگ کردن زیارت از دورِ اربعین، ضرورت انتقال تجربیات نهادها به یکدیگر درباره اربعین، تولید محتوا و انتشار نشریه و برگزاری مسابقه برای کودکان و نوجوانان و رده های سنی دیگر و لزوم ترویج فرهنگ مقاومت و فرهنگ سردار سلیمانی در فضای مجازی از جمله پیشنهادهای شرکت کنندگان در نشست درباره راهکارهای توسعه و گسترش مراسم اربعین در شرایط شیوع بیماری کرونا بود.


در پایان حجت الاسلام احمدی تبار ضمن جمع بندی دیدگاههای حضاراظهار داشت: همه مجموعه ها و نهادهای اربعینی فعال اند و خوب کار می کنند و شیعیان هم به فراخور اربعین برنامه هایی دارند. ما در این شرایط باید برای آنها محتوا تولید کرده و برنامه های آنها را جهت دهی کنیم. اهمیت این نشست به این است که دستاوردها و تجربیات را منعکس کرده و در اختیار یکدیگر قرار دهیم.


وی ادامه داد: مجموعه های فعال اربعین کانال، شبکه و سایت دارند اما خیلی از شیعیان این ها را نمی شناسند و باید برای استفاده و بهره برداری شیعیان معرفی شوند. باید محتواهایی تولید کرد و به پیروان اهل بیت(ع) ارائه کرد تا در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای استفاده کنند. همچنین خاطرات، کلیپ ها و فیلم های اربعین را می توان در اختیار شبکه های برون مرزی رسانه ملی قرار داد.


احمدی تبار همچنین عنوان کرد: فعالیت اربعینی در برخی کشورها محتوا و خوراک لازم دارد و ما می توانیم محتوا تهیه و در گروه های سنی مختلف، در اختیار آنان قرار دهیم و در این امر به هم افزایی باید توجه ویژه نماییم.


وی با بیان اینکه در محتوا چیزی کم نداریم اما مشکل رسیدن آن به دست مخاطب است، افزود: اربعین می تواند خط و فرهنگ مقاومت را توسعه دهد و فرصت مناسبی برای نشر فرهنگ معارف اهل بیت(ع) است. در این امر باید از قالب های جدید مثل شبکه های مجازی بهترین استفاده را داشته باشیم.




نظرات کاربران