مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید

مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» را آنلاین مطالعه کنید

مقاله «اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی» نوشته حجت الاسلام سیدتقی واردی در یکصدودوازدهمین شماره فصلنامه میقات حج منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در بخشی از این مقاله می خوانیم: اگر عقد اجارهِ نیابت در حج به صورت مطلق بین موجر و اجیر منعقد گردد و مقید و مشروط به چیزی نشده باشد، در دو مسئله امکان اختلاف بین موجر و اجیر اجتناب ناپذیر است: یکی در بحث اقتضای تعجیل یا عدم تعجیل و دیگری در اقتضای مباشرت اجیر و عدم آن.


در ادامه مقاله آمده است: در مسئله اول چهار قول از فقهای عظام نقل شده که عبارتند از:


1. اقتضای هیچ طرفی را ندارد، نه اقتضای تعجیل و نه اقتضای تأجیل.


2. انصراف در انجام سال اول به نحو تقیید دارد.


3. انصراف در سال اول به نحو شرط دارد.


4. انصراف در تعجیل دارد، منتهی تعجیل به معنای حلول، نه تعجیل به معنای فوریت.


گفتنی است، از بین اقوال مذکور، قول چهارم صحیح و با ادله سازگارتر است.


بنابراین گزارش، در این مقاله در بحث اقتضا و عدم اقتضای مباشرت اجیر نیز دو قول نقل شده است:


اول، قول مشهور فقها است، که می­گویند اقتضای مباشرت دارد و اجیر نمی‌تواند آن را به شخص دیگری بسپارد.


دوم، قول شیخ طوسی است که با استناد به خبر عثمان بن عیسی می­گوید اقتضای مباشرت ندارد و اجیر می­تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند. از بین این دو قول، نظر مشهور فقها صحیح است
و استناد شیخ طوسی هم از جهت سند و هم از جهت دلالت با اشکالاتی مواجه است و بدین جهت مورد پذیرش فقها قرار نگرفته است.
این پژوهش که به صورت کتابخانه­ای استنباطی است، تنها در قلمرو فقه شیعه امامیه است و ناظر به دیدگاه­های سایر شعب شیعی و مذاهب اسلامی نیست.


 


برای مطالعه متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.




نظرات کاربران