شوق است در جدایی و جور است در نظر! شوق است در جدایی و جور است در نظر! شوق است در جدایی و جور است در نظر! بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شوق است در جدایی و جور است در نظر! شوق است در جدایی و جور است در نظر! شوق است در جدایی و جور است در نظر! شوق است در جدایی و جور است در نظر! شوق است در جدایی و جور است در نظر!

شوق است در جدایی و جور است در نظر!

یک کارشناس امور دینی و تربیتی گفت: برخی ها اینگونه تصور می کنند که همیشه وصال به یار باعث رشد و ترقی است در صورتی که گاهی اوقات فراق نیز باعث پیشرفت معنوی انسان می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: تصور کنید فردی علاقه مند است به کربلای معلی مشرف شود. اما هر تلاشی انجام می دهد موفق نمی شود به این تشرف نائل شده و توفیق آن از او سلب می شود. در روایات داریم که گاهی خداوند انسان را به حسرت مبتلا می کند تا او دچار غرور و تکبر نشود و تصور نکند که هرگاه اراده کند می تواند به اینگونه توفیقات نائل شود.


وی ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام و المسملین واله کاشمری یکی از اساتید اخلاق و بسیار مذهب بودند. ایشان می فرمودند گاهی اوقات پیش می آید که حسرت انجام ندادن یک عبادت و محروم شدن از یک توفیق مانند زیارت، از اتفاق رخ دادن آن اثرگذاری بیشتری داشته باشد.


واعظ موسوی تاکید کرد: در این حال قلب بنده مومن به درد آمده و حسرت به دل می ماند. براساس روایات برخی از این حسرت ها انسان را بیشتر به رشد و اوج می رساند. گاهی اوقات فراق بیشتر از وصال مایه پیشرفت و ترقی است.


وی با بیان اینکه بدیهی است شیعیان به هیچ عنوان تمایلی نداشته اند که ویروس کرونا تولید و شیوع پیدا کند و مراسم پیاده روی اربعین تعطیل شود، ابراز داشت: این موضوع در اختیار ما نبوده است و آنرا انتخاب نکرده ایم. حال که این اتفاق افتاده نباید بی تابی کرد. همین حسرت حضور نداشتن در پیاده روی اربعین و عدم تشرف به کربلای معلی انسان ساز و باعث رشد انسان خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: این قضیه شخص مومن را رقیق القلب و دل شکسته می کند و خداوند نزد دلهای شکسته است. اگر به موضوع تعطیلی مراسم پیاده روی اربعین از این زاویه نگریسته شود باعث خواهد شد که مشتاقان حضور در این مراسم و زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) بی تابی نکرده و صبر و تحمل پیشه کنند. باید به رضای خداوند و آن چیزی که برای ما می خواهد راضی بود.


این کارشناس دینی مطرح کرد: از حضرت امیرالمومنین علی(ع) روایت شده است که "الهِجرانُ عُقوبَةُ العِشقِ" بدین معنی که هجران و دوری عقوبت عشق ورزیدن است. وقتی کسی عاشق می شود باید درد هجران را هم بکشد. عشق های الهی، هجران هم به همراه خود دارد واین خواست خداوند تبارک و تعالی است.


وی در پایان به مصرعی از سعدی که می گوید "شوق است در جدایی و جور است در نظر" اشاره کرد و افزود: ان شاءالله اگر سال آینده کرونا از بین رفته و یا خطرش برطرف شده باشد و توفیق یابیم تا مراسم اربعین را درک کنیم، اشتیاق و شوقمان چندین برابر سالهای معمول خواهد بود. این موضوع در قضایای معرفت شناسی اثبات شده است و نباید بابت این هجران بی تابی کرد. اکنون وقت صبوری کردن ما است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران