نخستین شب شعر عاشورایی قشقایی در شیراز برگزار شد

نخستین شب شعر عاشورایی آیینی قشقایی به میزبانی مجتمع فرهنگی مذهبی ابوالفضل العباس (ع) قشقایی در گلستان شمالی شیراز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نخستین شب شعر عاشورایی آیینی قشقایی به میزبانی مجتمع فرهنگی مذهبی ابوالفضل العباس (ع) قشقایی در گلستان شمالی شیراز برگزار شد و در این مراسم، شعرای قشقایی با گویش ترکی به شهدای مظلوم کربلا ادای احترام کردند.


در این آیین که چهارشنبه برگزار شد، امام جمعه موقت شیراز، با اشاره به جایگاه و تاریخچه شعر و شاعری گفت: شعر از بدو خلقت با سرشت انسان عجین بوده و تمام انبیا نوحه‌سرا بوده‌اند و حتی خود حضرت آدم (ع) اهل سرایش شعر بود.


حجت‌الاسلام حسن مرادی با بیان اینکه در دین مبین اسلام ائمه اطهار (ع) به همین کیفیت اهل شعر بوده‌اند، افزود: حتی حضرت فاطمه الزهرا (س) و بانوان ائمه اهل شعر بودند و در کتاب "شاعراه النبی و اهل البیته" نیز آثار بانوانی که در قرن اول و دوم هجری در باب پیامبر شعر سرودند، ذکر شده است.


وی، با بیان اینکه شعر آیینی باید سرشار از حکمت باشد، بیان داشت: این شعر باید حکیمانه و برگرفته از مسائل روز باشد، در چنین صورتی طاعت الهی محسوب می‌شود و در هر دوره‌ای از زمان قیمت و ارزش دارد همانند اشعار مولوی، حافظ و سعدی که در هر دوره‌ای منزلت دارد.


مرادی، همچنین از شاعران به‌منزله وارثان پیامبر یاد کرد و افزود: علمای بزرگی همانند شیخ بهایی، علامه طباطبابی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب همه اهل شعر و شاعری هستند و امام راحل معتقد بودند، زبان شعر بالاترین لسان بوده و بهترین بیان را دارد.


بهروز صادقی، دبیر ستاد برگزاری نخستین شب شعر قشقایی نیز با اشاره به سیره ائمه اطهار(ع) که بهترین مسیر هدایتی بشر به سوی نور است، گفت: در نخستین فراخوان این برنامه، ۴۰ قطعه شعر به دفتر ستاد برگزاری رسید و از بین آنها ۱۰ اثر برتر برای این آیین انتخاب شد.


در این آیین که با مداحی کامران بهمنی با گویش ترکی همراه بود، ۱۰ نفر از شاعران قشقایی از جمله عوض‌الله صفری، ساسان حسینی، صادق یعقوبی، شهریار خلیلی، نعمت بهرامی، نوروز عباسی، مراد حیدری، زهره رنجبر، امام‌قلی چراغی و محمد رحیمی با داوری حسین حیدری به خوانش شعر آیینی پرداختند.


| شناسه مطلب: 102817




شعر عاشورا



نظرات کاربران