بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا

بیانیه عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا

عتبه های مقدس حسینی و عباسی و هسته اطلاع رسانی امنیتی  پیرامون حوادث روز سه شنبه در کربلا بیانیه ای را صادر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از النخیل الإخباریه، عتبه های مقدس حسینی و عباسی در پی حوادث روز سه شنبه (15 مهر ماه) در کربلا در بیانیه‌ای اعلام کردند که تلاش‌های بی‌وقفه سازمانی و امنیتی تمام نهادهای ذی‌ربط هر ساله تداوم دارد تا مراسم اربعین به بهترین شکل برگزار شود.


در این بیانیه آمده است: عرف برگزاری مراسم عزای حسینی در عراق به این صورت است که در ۱۰ روز آغازین ماه محرم الحرام در تمام شهرها و استان‌های کشورعزای حسینی بر پا می‌شود اما مراسم اربعین به استان کربلا اختصاص دارد تا پذیرای موکب‌ها از مناطق مختلف کشور باشند.


دایره آیین‌ها، موکب‌ها و هیئت‌های حسینی در عراق و جهان اسلام از ابتدای تاسیس تلاش کرده تا مراسم حسینی همواره به بهترین نحو برگزار شود که از جمله فعالیت‌های این نهاد می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:


۱. سازمانی: از طریق ثبت‌نام موکب‌های عزاداری خدمات‌رسان جدید که هر ساله تعداد آن رو به افزایش است. این امر پس از ارائه کارت شناسایی به بانیان و اعضای تمام موکب‌ها امکان‌پذیر است تا موکب‌های تمام استان‌ها در روزهای زیارت اربعین بتوانند وارد استان کربلا شوند.


۲. امنیتی: از طریق اقدامات تایید مدارک با همکاری دستگاه‌های امنیتی دولتی؛ بدین ترتیب هویت تمام موکب‌ها و نیازهای آنها برای خدمت رسانی به زائران در ورودی‌های استان کربلا مشخص می‌شود.


در ادامه بیانیه گفته شده است: تعهداتی که بانی موکب به دایره آیین‌ها و موکب‌ها می‌دهد مشخص کننده هویت افراد شرکت کننده در مراسم عزاداری یا بخش خدمت‌رسانی به زائران خواهد بود. همچنین برای محافظت از جان عزاداران و زائران هر یک از موکب‌های ثبت شده طبق برنامه وارد بین‌الحرمین می‌شوند.


بنابراین اگر نام موکبی ثبت نشده باشد نمی‌تواند در جدول روزانه عزاداری جایی داشته باشد، زیرا هنوز اقدامات قانونی را که تضمین کننده سلامت جان عزاداران و زائران است انجام نداده و از این رو اجازه ورود ندارد. اما موکب‌های ثبت شده اجازه ورود بدون تفتیش بدنی را دارند.


لذا اگر نام موکبی ثبت نشده باشد و برای ورود به جدول عزاداری اصرار ورزد، این به مثابه نادیده گرفتن حقوق موکب‌های ثبت شده، دایره آیین‌ها و مراسم اربعین است.


آنچه امروز برای یکی از موکب‌های ذی‌قار رخ داد نتیجه عدم ثبت نام موکب برای ورود به منطقه عزاداری بود. از سوی دیگر این افراد به عنوان زیر مجموعه استان خود برای ورود به منطقه عزاداری اقدام نکردند.


زمانی که توضیحات لازم در خصوص موارد فوق به آنان ارائه و تأکید شد که این اقدامات برای محافظت از ایشان و سایر زائران است، از پیروی از آن سر باز زدند و سعی داشتند با تکیه بر زور وارد منطقه عزاداری شوند.


از آنجا که این اقدام امنیت زائران و عزاداران را به خطر می‌انداخت و مناسب با عزای سید الشهداء (ع) نبود، نیروهای امنیتی برای مقابله با آنان دست به کار شدند.


این دست اقدامات امنیتی برای همگان یکسان است. به علاوه شعارهایی که در موکب‌ها سر داده می‌شود به دایره آیین‌ها ارتباطی ندارد؛ به شرط آنکه موکب به ضوابط و تعهدات خود با دایره آیین‌ها پایبند باشد. هرگونه اطلاعاتی غیر از این نادرست و نیازمند تایید است.


بر پایه این گزارش، همزمان با بیانیه آستان های مقدس حسینی و عباسی درباره حوادث روز سه شنبه کربلای معلی، هسته اطلاع رسانی امنیتی درباره حوادث کربلا و دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق نیز بر ضرورت مقابله با رفتارهای عناصر منحرف و خرابکار تاکید کردند و مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق نیز برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی توصیه‌هایی به عشایر کرد.


در بیانیه هسته اطلاع رسانی کربلای معلی آمده است: در خلال مراسم زیارت اربعین امام حسین علیه السلام در شهر کربلا، عصر سه شنبه شماری از تظاهرات کنندگان از استانهای مختلف در میدان التربیه (اموزش) تجمع کرده و در ادامه به سمت باب القبله(حرم مطهر) حرکت و تلاش کردند از راهی که مختص ورود نیست، وارد شوند که نیروهای مستقر به آنها هشدار دادند که به سمت اماکن اختصاص یافته همراه با بازرسی حرکت کنند.



این بیانیه افزود: برخی افراد نفوذی از طریق پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی مامور حمایت از زائران به درگیری پرداختند، ولی بلافاصله با این افراد برخورد صورت گرفت و به آنها اجازه ایجاد هرج و مرج و آشوب داده نشد و به کسانی که از مسیر درست برای زیارت حرکت می کردند، پس از بازرسی اجازه حرکت داده شد، همچنانکه اقدامات قاطع علیه افراد نفوذی که تلاش کردند امنیت زائران را به خطر اندازند، اتخاذ شد و با دوراندیشی نیروهای شجاع امنیتی این مسئله طی چند دقیقه پایان یافت و روند امور به حالت عادی بازگشت و زائران به زیارت خود به شکل عادی ادامه دادند و اقدامات امنیتی هم بر اساس طرح حمایت از زائران انجام شد و همه امور تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.


شبکه السومریه نیز گزارش داد، قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق بر حمایت خود از نیروهای امنیتی برای «مقابله با رفتارهای عناصر منحرف و خرابکار» تاکید کرد و تحرکات این عناصر را تهدید کننده ثبات و امنیت عراق اعلام کرد.


در بیانیه الخزعلی آمده است : حوادث اخیر که کربلای امام حسین(ع) در سالروز اربعین ایشان شاهد بود، کربلایی که همه آزادگان جهان به آن چشم دوخته اند، این تلاشها در راستای به وجود آوردن فتنه صورت گرفت و بی نهایت تاسف بار و حزن آور است.



در این بیانیه خاطر نشان شده است ادامه این تحرکات که منجر به ریختن خون و راه بستن به روی کسب و معاش مردم و تعطیلی شده و کسانی که به نام انقلابیون به نیروهای امنیتی تعدی می‌کنند، بدون اینکه تدابیر قانونی مناسبی علیه آنها وجود داشته باشد، چنین اقداماتی ثبات و امنیت را به ویژه در اماکن مقدس و به ویژه پس از پیوستن عناصر منحرف تهدید می‌کند و احتمال اینکه به پیامدهای خطرناکی منجر شود که صلح و آرامش جامعه و ثبات امنیتی را به خطر اندازد، وجود دارد.


الخزعلی افزود: ما بر این باوریم که موضع مهمتر، موضع جامعه است که ما همگی خوب می دانیم که به مرحله مخالفت با این رفتارهای منحرفانه رسیده است، ولی این مسئله به تنهایی کافی نیست و نیاز به مقابله قاطع شخصیتهای جامعه با این رفتارهای تخریبی و منحرفانه دارد و همچنین نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی هم باید کاملا به وظیفه خود عمل کنند و رهبران سیاسی هم باید کاملا از نیروهای امنیتی برای عمل به وظایفشان حمایت کنند.


دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق تاکید کرد ما بر حمایت کامل خود از نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی برای مقابله با این رفتارهای انحرافی و تخریبی تاکید می‌کنیم و از خداوند درخواست داریم تا عراق و عراقی‌ها را حفظ کرده و منافقین و فتنه افکنان را رسوا کند.


مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق نیز در پی حوادث اخیر کربلا و اقدامات خرابکارانه برخی، با تاکید بر لزوم تعهد فرزندان عشایر به نظم و انضباط عمومی خواستار حمایت شهرهای جنوبی عراق در برابر اقدامات خرابکارانه شد.


مقتدی صدر در توییتی از طریق صفحه رسمی خود در توییتر نوشت که به فرزندان قهرمان عراقی و عشایری که به دنبال حفظ امنیت عراق و محافظت از مقدسات کشور در برابر تروریست‌های داعش و رژیم معدوم و شرور بعث هستند می‌گویم که به شما برای محافظت از استان‌ها و مناطقتان در برابر تجاوزات و اقدامات خرابکارانه اعتماد دارم و بدانید که عراق در خطر است.



رهبر جریان صدر افزود که امیدوارم شما نزدیکانتان را که در خرابکاری و آتش زدن و سرقت و تجاوز به مقدسات مشارکت داشتند به راه راست هدایت کنید.


وی همچنین از عشایر خواست با نیروهای امنیتی همکاری کنند.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران