پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس

پیاده‌سازی کامل نیات واقفان توسط آستان قدس

یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری معتقد است عمل دقیق به نیات واقف وظیفه‌ای است که در موقوفات آستان قدس رضوی با رعایت همه جزئیات صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله حسن عالمی با بیان اینکه متاسفانه ترویج و تبلیغ ما در بحث سنت حسنه وقف اندک بوده و مستند هم نبوده است، می‌گوید: ترویج مساله وقف بدون استناد به روایات و احادیث معتبر موثر نخواهد بود. به اعتقاد بنده، اولین نکته‌ای که برای ترویج سنت حسنه وقف باید مورد توجه قرار گیرد، این است که آثار، برکات و پیامدهای وقف را برای واقف و عموم مردم در حد گسترده تبلیغ کنیم.


وی اضافه کرد: اگر این کار را انجام دهیم، طبیعتا مردم پای کار می‌آیند و اموال‌شان را برای امور خیریه وقف می‌کنند.


عالمی درباره راه‌های ترویج وقف افزود: راه‌های ترویج وقف به اعتقاد بنده تمسک به سخنان اهل ‌بیت(ع) است؛ یعنی باید روایاتی را که درباره وقف و حسن آن و پسندیده بودن کار واقف آمده است، ترویج کنیم؛ مخصوصا اگر این روایات از متون معتبر و متن سخن ائمه(ع) برخاسته باشد. اگر این‌طور باشد، موضوع در دل مردم بهتر می‌نشیند و مردم به وقف توجه بیشتری می‌کنند.


عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از امام صادق(ع) نقل شده که «انسان وقتی از دنیا رفت، پشت سرش چیزی همراه او نمی‌رود مگر سه چیز؛ اول صدقه‌ای  که در زندگی خود جاری کرده است و آثار و برکاتش بعد از موتش به او می‌رسد(وقف). دوم انجام کار نیک برای مردم و سوم فرزند صالحی که برای پدر و مادرش بعد از مرگ‌شان دعا کند». چنانچه این مضامین تبلیغ و ترویج شود، قطعا مردم به امر وقف علاقه‌مند می‌شوند.


وی ادامه داد: در جای دیگر نقل شده که محمد بن ‌مسلم، یکی از شاگردان خاص امام صادق(ع)، می‌گوید «من از صدقات رسول خدا(ص) و موقوفات حضرت فاطمه زهرا(س) از امام سؤال کردم. ایشان در پاسخ فرمود این صدقات و وقوف برای بنی‌هاشم و بنی‌عبدالمطلب است».


عالمی تصریح کرد: متاسفانه ترویج و تبلیغ در موضوع سنت حسنه وقف بسیار اندک است و مستند نیست. گاهی به موارد عاطفی می‌پردازد یا به مباحث روزمره زندگی انسان مرتبط است ولی اگر موضوع وقف مستند به سخنان اهل‌ بیت(ع) و سیره پیامبر(ص) و همچنین فاطمه زهرا(س) ترویج شود، قطعا اثر خواهد داشت.


وی اشاره کرد: توصیه من این است که مسئولان در مدیریت وقف با کارشناسان حوزه علمیه موارد را در میان بگذارند و در درس‌های فقه به استادان حوزه توصیه کنند درس خارج فقه وقف را مطرح کنند. متاسفانه سراغ ندارم در درس خارج فقه حوزه‌های علمیه قم، خراسان و تهران وقف را مطرح کرده باشند.


عضو مجلس خبرگان رهبری با مهم و موثر دانستن نقش استادان حوزه علمیه در ترویج و تبلیغ وقف تاکید کرد: ترویج مساله وقف بدون استناد به روایات و احادیث معتبر موثر نخواهد بود.


وی اظهار کرد: اگر موقوفات و صدقات کشور ما در سطح گسترده باشد، برای نمونه، سازمان اوقاف و امور خیریه دستش در این زمینه باز باشد، خیلی از مسائل و مشکلات را می‌تواند حل کند.


عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به ضرورت ترویج وقف به صورت مبنایی، اعتقادی، علمی و پی‌درپی در طول سال تاکید کرد و گفت: جایگاه و عملکرد رسانه مثل سیم برقی است که برق را به لامپ منتقل و لامپ اطراف خود را با شعاع نورش روشن کند. رسانه‌ها می‌توانند صحبت‌ها و نظرات استادان برجسته حوزه را که درباره وقف تخصص دارند و صاحب‌نظر هستند، منتشر کنند تا مردم آگاهی یابند.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی در عرصه وقف کارنامه‌ای درخشان دارد، تصریح کرد: مهمترین مساله درباره این نهاد منتسب به علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) این است که در میان آحاد مسلمین از اعتماد بالایی برخوردار است.


براساس گزارش آستان‌نیوز وی افزود: آستان قدس رضوی می‌تواند به دلیل جایگاه شاخصی که در میان مردم دارد، در زمینه وقف‌های جدید هم پیش‌گام شود. قطعا مردم نیز به این نهاد اعتماد دارند و از طرح‌های نوین در این حوزه استقبال می‌کنند.




نظرات کاربران