خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)
خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)
خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)
خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)
خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)
خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)
خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)

خیرخواهی، اساس حرکت امام حسین(ع)

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نصیحت و خیرخواهی را شاکله اصلی حرکت امام حسین(ع) دانست و اظهار کرد: اساس حرکت حضرت سیدالشهداء خیرخواهی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در هشتمین برنامه در مدرسه عاشورا گفت: در اربعین عاشورای حسینی قرار داریم، اربعینی که دل همه علاقه مندان به سوی سرزمین کربلا پر می‌کشد و همه آرزو می کنند در آن سرزمین باشند، سال گذشته سه میلیون 500 و  هزار زائر ایرانی در این مراسم حضور داشتند و امسال همه همان عاشقان در حسرت سفر زیارتی حضرت سیدالشهداء در خانه نشستند و تنها صحنه‌های حضور زائران در کربلا را مشاهده کردند.
وی افزود: اساس حرکت  امام حسین (ع) خیرخواهی بود، کما اینکه اساس حرکت همه انبیا خیرخواهی برای بشریت است، اگر بشر می دانست چقدر انبیا خیرخواه  او هستند، با انبیا به شکل و شیوه دیگری برخورد می‌کرد. حضرت هود می گوید: «أُبَلِّغُکُمْ رِسالاتِ رَبِّی وَ أَنَا لَکُمْ ناصِحٌ أَمینٌ» پیغامهای پروردگارخویش را به شما می رسانم و من برای شما خیر خواهی امانت دار هستم )، یعنی من جز شأن رسالت و پیامبری کار دیگری ندارم و تنها رساننده پیغامهای پروردگارم هستم و از آنچه شما درباره من می پندارید مبرا بوده و هرگز دردعوت به شما حیله گر و خائن نیستم و قصد خیرخواهی شما را دارم و نیزچیزی از پیغامهای پروردگار را کم و زیاد نمی کنم و جز گرایش شما به دین حق و توحید هدف دیگری ندارم و در رد سخن آنان که وی را دروغگو نامیدند، خود را به وصف (امین) توصیف فرمود. یا در خصوص رسول الله می خوانیم: «لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ» قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است‏ شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است.... این پیامبر در خیرخواهی مردم رئوف و رحیم است و تمام کمال پیامبر انجام وظیفه کردند. علی(ع) درذیل ین آیه شریفه فرمود: پیامبر(ص) در نصیحت و خیرخواهی بلاغ کامل داشتند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: ناصحان در قرآن مورد توجه هستند که مومن آل فرعون از جمله آن ها است. نصیحت حق الناس است، حقی است که همه از دیگران طلب دارند. نبی گرامی اسلامی می فرمایند: «إنّ أعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَ اللّه یَومَ القِیامَةِ أمشاهُم فی أرضِهِ بالنَّصیحَة لِخَلقِهِ»  با منزلت ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت، کسى است که در راه خیرخواهى براى خلق او بیش از دیگران قدم بر دارد. امام صادق (ع) می فرماید: «یجب للمؤمن على المؤمن النصیحة له فی المشهد والمغیب»  بر مؤمن واجب است که در حضور و غیاب مؤمن خیرخواه او باشد.
وی یادآور شد: اسلام دین نصیحت است، امام حسین (ع) طبق دستورات دینی حتی در رابطه با مجرم خیرخواهی و نصیحت می کند. پیامبر فقط به مومنان نصیحت نمی کردند به دنبال خیرخواهی همگان بودند  و در نامه ای به نجاشی نوشتند: «فقد بلغت و نصحت، فاقبلو نصحی»  ابلاغ و نصیحت کردم پس نصیحت مرا بپذیر.
سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: حضرت علی (ع) نیز درغائله فتنه جمل، زبیر و طلحه و عایشه را نصیحت کردند و گفتند من دنبال مردم نرفتم مردم به دنبال من آمدند، آن ها به زور از من بیعت گرفتند تا امیر آن ها باشم، شما اولین افرادی بودید که بیعت کردید. آنگاه به صورت جداگانه در منظر هر دو لشکر به زبیر نصیحت کردند و زبیر سر را پایین انداخت و از معرکه خارج شد. امام حسین (ع) هم امر نصیحت و خیرخواهی را در پیش گرفتند، در زیارت امام زمان هم می خوانیم السلام علیک یا ولی ناصح ...
حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: امام زمان هم خیرخواه امت است، نصیحت در زندگی دیگران هم بوده است. ناصح باید برای رضای خدا نصیحت کند و گرنه دایه مهربان تر از مادر فراوان هستند که انسان را نصیحت می کنند. امروز استکبار جهانی به ایران می گوید، ما خیرخواه شما هستیم. ولی دروغ می گویند، هرگز این گونه نیست، شیطان هم این گونه بود. اینها چهره های خودشان را حق به جانب و دلسوز نشان می دهند و انسان را به چاه می اندازند، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب بر بصیرت مردم و مسئولان تاکید زیاد دارند تا دچار گمراهی نشوند.
وی تاکید کرد: اما یکی از نکاتی که در نصیحت باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که فرد باید نصیحت پذیر باشد، وگرنه نصیحت فایده ای ندارد. امروز بحث ما درباره موضوع اربعین حسینی است، اما این را بدانیم که امام حسین (ع) نیز به دنبال خیرخواهی بودند، به همین منظور در این ایام به خیرخواهی در تاریخ یاد می کنیم. در تاریخ نقل شده که نصیحت و خیرخواهی شاکله اصلی حرکت امام حسین (ع) است، خیرخواهی ایشان همچون پدرش علی (ع) بسیار زیاد بود. حتی در معرکه جنگ عمر سعد را نصیحت کردند. دین و امام حسین (ع) همه آن ها برای خیرخواهی هستند، اگر به آن توجه کنیم موفق می شویم.




نظرات کاربران