هشتمین برنامه در مدرسه عاشورا برگزار شد

هشتمین برنامه از سلسله برنامه‌های در مدرسه عاشورا از سوی مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در هشتمین برنامه از سلسله برنامه‌های در مدرسه عاشورا که از سوی مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد، گفت: عمر شریف و معنوی امام حسین (ع) را می توان در تاریخ  به سه بخش تقسیم کرد، یکی بخش آن از ابتدای  آفرینش هستی تا روز دوم محرم، فراز دوم از دوم محرم تا روز عاشورا و فراز سوم از عصر عاشورا تا ظهور حضرت حجت (عج) است.


وی افزود: در فراز اول نمونه فراوانی در تاریخ داریم که حضرت آدم وقتی  می خواستند توبه شان قبول شود، جبرئیل به او آموزش داد که او را به پنج تن آل عبا و جمله «یا قدیم الاحسان به حق الحسین» قسم بدهد. چون این سخن را بر زبان جاری کرد، اشک بر دیدگان او جاری شد و از جبرئیل سئوال کرد و جبرائیل روضه امام حسین (ع) را خواند. همچنین در خصوص نجات یافتن کشتی نوح هم مشابه این موضوع نقل شده است،  همچنین از حضرت عیسی و موسی موارد مشابه ای در این زمینه نقل شده است.


نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: فراز دوم زندگی سیدالشهدا، از روز دوم محرم آغاز می شود و تا عصر عاشورا ادامه دارد. در این ایام حوادث مختلفی رخ داده است که در تاریخ گوشه ناچیزی از آن نقل شده است،  فراز سوم زندگی سیدالشهدا (ع)، از عصر عاشورا تاکنون است. همواره قیام اباعبدالله (ع) هم افشاکننده ظالم و تحریک کننده مظلومان بوده است، هر جا انقلابی و حادثه ای علیه ظلم برپا شود، شعارشان یا لثارت الحسین است.


وی با بیان اینکه زمان شناسی بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: افراد زیادی در زمان امام حسین(ع) حضور داشتند که قلب شان با آن حضرت بود، ولی چون زمان شناس نبودند، بعدها افسوس خوردند که چرا امام را همراهی نکردند. از جمله در قیام توابین این موضوع را مشاهده می کنیم که پس از مدتی پس از قیام امام حسین (ع) به حرکت در آمدند، همچنین در قیام مختار هم افراد برای همراهی و خونخواهی امام حسین (ع) به میدان آمدند، ولی مشکل شان این بود که زمان شناس نبودند، آن تاثیر که در تاریخ از خود به جای می گذاشتند، نتوانستند ایفا کنند.


معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در این عصر براین باور هستیم که باید زمان را خوب بشناسیم و بدانیم که افکار عمومی تشنه آشنا شدن با معارف اهل بیت و فلسفه اباعبدالله (ع) است و اربعین فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانیم از این فرصت برای این نگاه بیشتر استفاده کنیم.


 در ادامه این برنامه حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین گفت: اربعین در سنت های اسلامی، از جمله آیین ها و مراسمی است که در فرهنگ شیعی سابقه و پیشینیه زیادی دارد،  و در این چند سال شکل و فرم جدیدی به خود گرفته است و جمعیت زیادی از زائران در این ایام در بین مسیر نجف و کربلا پای پیاده به زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) می روند.


وی افزود: البته برای مردم عراق این مسئله تازگی ندارد اما برای ما ایرانیان جدید است. اما پاسداشت اربعین در تاریخ ایران هم وجود داشته و این ایام به عنوان یک مناسک بزرگ داشته می شده است.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین خاطرنشان کرد: یکی از سئوالاتی که همیشه در اربعین حسینی وجود دارد این است که چرا برای امام حسین (ع) مراسم اربعین  برگزار می شود؛ ولی برای دیگر امامان معصوم اربعین برگزار نمی کنند؟  علت بزرگداشت اربعین حسینی چیست؟ آیا علت بزرگداشت این روز فقط به خاطر زیارت جابربن عبدالله انصاری در روز 20 صفر است؟ آیا بزرگداشت به جهت این است که زیارت خاصی برای این روز وجود دارد؟ یا به خاطر حضور اهل بیت بر سرمزار حضرت سیدالشهد در 20 صفر است؟ یا به خاطر دفن سر شریف حضرت سیدالشهدا در کربلا از سوی امام سجاد است؟ یا به خاطر حدیثی و روایتی از امام عسکری است که اربعین را از نشانه های شیعه و مومنان بیان کرده اند؟ یا همه این دلایل است.


وی یادآور شد: آنچه در متون روایی به دست می آید، دلایل بزرگداشت اربعین به دلیل همه این مسائل و بلکه مهم ترین مسئله آن روز دفن سر شریف و مبارک حضرت سیدالشهدا توسط امام سجاد (ع) است. مشهور بین راویان و مورخان است که امام سجاد (ع) پس از آنکه به دستور یزید از شام و دمشق روانه مدینه منوره شدند و سر شریف و امام حسین و شهدا در اختیارشان قرار گرفت، و سر مبارک حضرت را دفن و به بدن شریف ملحق کردند.


 


 


| شناسه مطلب: 102955




در مدرسه عاشورا



نظرات کاربران