بیکاری یک ساله نیروهای ۲۵۰۰ دفتر زیارتی

مدیرعامل شرکت شمسا با اشاره به اینکه بیکاری کارمندان دو هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی حتی قبل از شیوع کرونا آغاز شده بود، گفت: یک سال است که این شرکت‌ها درآمدی نداشته‌ و هیچ کمک دولتی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مصطفی قاسمی، مدیرعامل شرکت شمسا (شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسری ایران و مجری سفر‌های عتبات تحت نظارت سازمان حج و زیارت)، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح مشکلات دفاتر زیارتی تحت نظر این شرکت پرداخت که مدت‌هاست به دلیل مشکلات اقتصادی و در ادامه به دلیل شیوع کرونا عملاً تعطیل هستند.


وی گفت: قطعاً جزء یکی از خسارت دیده‌های کشور در پی شیوع کرونا هستیم اما خسارت‌هایی که به حوزه زیارت وارد شد به خصوص در بخش عتبات بعد از اربعین سال گذشته آغاز شد.


وی با یادآوری اینکه شرکت شمسا یک هلدینگ است که کار دو هزار و ۵۰۰ شرکت زیارتی را هماهنگ می‌کند، تشریح کرد: از اربعین سال گذشته تا به امروز که مسئله کرونا نیز به مشکلات اضافه شده است، شرکت شمسا سوددهی نداشته یعنی کاری برای انجام نداشته است.


قاسمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تعطیلی شرکت‌های زیارتی آیا از صاحبان این شرکت‌ها و کارکنان آنها حمایت دولتی صورت گرفته است؟ گفت: قانوناً دفاتر زیارتی نیز جزء مشاغلی قرار گرفت که از کرونا صدمه دیده‌اند و باید حمایت شوند، اما تاکنون پولی به آنها پرداخت نشده است. کشور در تهاجم سیاسی ـ اقتصادی قرار دارد و با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است، اما با همین وضعیت تلاش کردیم که پرچم شرکت شمسا زمین نخورد. شمسا از زائر مبلغ دریافت و ارز در اختیارشان قرار می‌دهد. این روند حدود ۱۷ روز به طول می‌انجامد؛ اگر نوسانات ارزی از سال گذشته تاکنون را در نظر بگیرید، درمی‌یابید که تا چه میزان زیان به شرکت شمسا وارد شده است.


وی تصریح کرد: با شرایطی که اکنون داریم اگر بتوانیم فقط خودمان را حفظ کنیم یعنی برنده شده‌ایم. با مشکلاتی که برای کشور رخ داده، مهم‌ترین کاری که کردیم این بود که اجازه ندهیم مشکلات مرکزی شرکت به دفاتر زیارتی کشیده شود. در ایام اربعین سال گذشته ۴۳ میلیون دلار به طرف عراقی بدهکار بودیم که با مذاکره توانستیم این بدهی را به پنج میلیون دلار برسانیم. البته در نظر داشته باشید که ما مجوز ورود یا خروج ارز را نداریم و علی‌رغم این مسئله مشکل را مدیریت کردیم و بخشی از بدهی را ریال پرداخت کردیم که بانک مرکزی نیز در این خصوص مساعدت کرد. اگر همان بدهی باقی مانده بود با قیمت دلار کنونی رقم قابل توجهی شده و به دفاتر ارجاع داده می‌شد اما تلاش کرده‌ایم مشکلات را مدیریت و دفاتر را از محور مشکلات دور نگه‌ داریم.   


قاسمی افزود: بزرگ‌ترین شرکت‌ها در حال حاضر تا احساس خطر می‌کنند اعلام ورشکستگی می‌کنند، در حالی که این اتفاق برای ما نیفتاده است و اگر مشکل شیوع کرونا برطرف شود، می‌توانیم روزی ۱۰۰ کاروان به عتبات اعزام کنیم. بسیاری از افراد تلاش کردند شرکت شمسا را زمین بزنند اما موفق نشده‌اند.


وی در خصوص حمایت‌هایی که باید از دو هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی صورت گیرد، گفت: به عنوان متولی این دو هزار و ۵۰۰ دفتر اعلام می‌کنم که توقع نداریم کسی پول نقد به عنوان کمک به ما بدهد، اما توقع داریم که در حوزه مالیات، دارایی و تأمین اجتماعی به این دفاتر توجه شود. وقتی درآمدی نیست چرا باید از این دفاتر مالیات گرفته شود؟ طی سال‌ها فعالیت تمام پرداختی‌های قانونی خود را انجام داده‌ایم و حالا نوبت دولت است که از دفاتر ما حمایت کند.


قاسمی تصریح کرد: مؤدیان اداره دارایی، مالیات و تأمین اجتماعی باید درک کنند که دفاتر زیارتی سرانه‌ای را دریافت می‌کنند و اکنون که نزدیک به یک سال است هیچ درآمدی ندارند، طبق قانون باید از آنها حمایت شود. وقتی مثلاً ۱۴ سال است که دفتری مالیات خود را پرداخت کرده و اکنون در معرض ورشکستگی قرار دارد یا ورشکست شده باید از این دفتر حمایت کنند و حداقل به دلیل شیوع کرونا مالیات این دفاتر بخشیده شود که متأسفانه این اقدامات نیز صورت نگرفته است.




نظرات کاربران