اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع)

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی با بیان اینکه هر مقدار در احیای مجالس مذهبی کوتاهی کنیم، ضعف‌های فکری، روانی و فردی بیشتری به سراغ اجتماع می‌آید، به بازکاوی روان افراد مذهبی که توجه به بکا بر سیدالشهداء(ع) دارند؛ پرداخت و گفت: پویش احیای روضه‌های خانگی در محرم و صفر امسال یکی از الطاف خفیه خداوند متعال در ایام گسترش ویروس کرونا بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام محمد شریفی‌صادقی، خطیب و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مرثیه‌خوانی و عزاداری بخشی از طبیعت انسان است، گفت: زمانی که فراغ برای انسان رخ می‌دهد و متوجه می‌شود که این فراغ ابدی است، تاب و توانش را از دست می‎دهد، ابراز دلتنگی می‌کند و آن را در قالب مرثیه، گریه و بیان خاطرات بروز می‌دهد تا به مرور به آرامش رسد. این عزاداری برای فراق از دست‌دادگان در جوامع بشری در اشکال مختلف وجود داشته و در شریعت‌های آسمانی و دین اسلام نیز به آن اشاره شده است. به واقع وجود انسان، کانون احساس است و فراق و دلتنگی او را به سمت و سویی می‌برد که دست به عزاداری و مرثیه می‌زند.



وی تصریح کرد: انسان متشکل از جسم و روح است؛ این جسم برای حیات نباتی نیازمند به تغذیه‌ است؛ به این معنی که هر نوع جانداری نیازمند دو حیات است؛ حیات مادی و حیات معنوی که هرکدام از آن‌ها نیز نیازمند به تغذیه‌های مخصوص خودشان است. روح نیز به همین شکل است و اگر به درستی تغذیه نشود می‌میرد؛ زمانی که روح از بین برود سبب سقوط می‌شود و ناکامی به معنای واقعی را شکل می‌دهد. بر همین اساس خلقت فلسفه داشته و قرار است به ذات مقدس ربوبی رسد.



وی با تأکید بر اینکه معنویات، نیاز ضروری و روحی است، اظهار کرد: معنویت به اشکال مختلف به دست می‌آید که اصلی‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر آن از سوی اهل‌بیت(ع) برای ما روشن شده است؛ لذا توسل به ایشان می‌تواند ما را در مسیر معنویت و ربوبیت قرار دهد. این مسیر همراه با احساس آدمی است و آن را به سمتی می‌کشاند که فرد از جهات مختلف فکری، روحی و روانی بر ضعف‌هایش آن هم با شکستن منیت غلبه می‌کند تا در نهایت به محبوب خود رسد.



رئیس مؤسسه علمی ـ‌ فرهنگی تمدن علوی بیان کرد: امروز یکی از نکات بسیار مهم که در کلام مقام معظم رهبری وجود دارد، تغییر سبک زندگی انسان‌هاست؛ این تغییرات گا‌ه انسان را از هدف و مسیر اصلی دور می‌کند و لذا حضور در مجالس مذهبی می‎تواند فرد را در مسیر معنویت و زندگی صحیح حفظ کند؛ لذا اگر کسی در مجلس عزای اهل‌بیت(ع) به هر نحوی حضور پیدا می‌کند و برای ایشان به ویژه امام حسین(ع) گریه می‌کند یا خدمتی را در حد توان انجام می‌دهد قطع به یقین در تمامی شرایط و حتی سخت‌ترین موقعیت‌ها برای رسیدن به آرامش روحی و روانی است. بر همین اساس حفظ مجالس عزای اهل‌بیت(ع) جزء ضروریات است.



حجت‌الاسلام شریفی‌صادقی گفت: نکته قابل توجه این است که هر مقدار در احیای مجالس مذهبی کوتاهی کنیم ضعف‌های فکری، روانی و فردی بیشتری به سراغ اشخاص در اجتماع می‌آید، چرا که بسیاری از افراد امیدشان به حضور در روضه امام حسین(ع) است و وقتی در روضه گریه می‌کنند، آرامش به سراغ‌شان می‌آید.



وی با اشاره به سخنان برخی افراد مبنی بر اینکه گریه برای امام حسین(ع) افسردگی می‌آورد، اظهار کرد: اگر این حالات را بازکاوی کنیم، درمی‌یابیم که افراد مذهبی که توجه به بکا و اشک ریختن بر سیدالشهدا(ع) دارند، جزء بانشاط‌ترین‌ها هستند. این نشاط حتی در کلام امام صادق(ع) وارد شده است که حضرت فرمودند: «حضرت امام حسین(ع) با حالى حزین و اندوه کشته شدند و سزاوار است بر خدا که هیچ حزین و اندوهگینى به زیارت آن جناب نرود؛ مگر آنکه حق تعالى وى را مسرور و شادمان به اهلش برگرداند.»



وی با پرداختن به تلاقی ایام محرم و صفر با شیوع کرونا، به اهمیت برپایی روضه‌های خانگی اشاره کرد و گفت: در این شرایط پویش‌های متعددی شکل گرفت که یکی از آن‌ها «احیای روضه‌های خانگی» بود. روضه‌های خانگی سال‌ها بود که گرد فراموشی به خود گرفته و کم رنگ شده بود؛ لذا احیای روضه‌های خانگی در محرم و صفر امسال یکی از الطاف خفیه خداوند متعال در ایام گسترش ویروس کرونا بود.



رئیس مؤسسه علمی ـ‌ فرهنگی تمدن علوی با تأکید بر اینکه سازوکار مجالس اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری برای اهل‌بیت(ع) در ایام شیوع تغییر کرد، گفت: از طرفی هم حفظ جان واجب است و هم شعائر اهل‌بیت(ع) باید زنده نگه داشته شود؛ لذا باید فضایی ایجاد کرد که منجر به رعایت همه این‌ موارد شود؛ این فضا می‌تواند در قالب روضه‌ها و مجالس خانگی باشد. فضایی که حتی افراد در منزلشان هم می‌توانند یاد اهل‌بیت(ع) را زنده نگه دارند و با وجود خلأ به معنویت و آرامش روحی و فکری دست یابند.




نظرات کاربران