اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع) اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع) اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع) اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع) اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع) اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع) اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع)

اثرات گریه بر سیدالشهداء(ع)

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی با بیان اینکه هر مقدار در احیای مجالس مذهبی کوتاهی کنیم، ضعف‌های فکری، روانی و فردی بیشتری به سراغ اجتماع می‌آید، به بازکاوی روان افراد مذهبی که توجه به بکا بر سیدالشهداء(ع) دارند؛ پرداخت و گفت: پویش احیای روضه‌های خانگی در محرم و صفر امسال یکی از الطاف خفیه خداوند متعال در ایام گسترش ویروس کرونا بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام محمد شریفی‌صادقی، خطیب و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مرثیه‌خوانی و عزاداری بخشی از طبیعت انسان است، گفت: زمانی که فراغ برای انسان رخ می‌دهد و متوجه می‌شود که این فراغ ابدی است، تاب و توانش را از دست می‎دهد، ابراز دلتنگی می‌کند و آن را در قالب مرثیه، گریه و بیان خاطرات بروز می‌دهد تا به مرور به آرامش رسد. این عزاداری برای فراق از دست‌دادگان در جوامع بشری در اشکال مختلف وجود داشته و در شریعت‌های آسمانی و دین اسلام نیز به آن اشاره شده است. به واقع وجود انسان، کانون احساس است و فراق و دلتنگی او را به سمت و سویی می‌برد که دست به عزاداری و مرثیه می‌زند.



وی تصریح کرد: انسان متشکل از جسم و روح است؛ این جسم برای حیات نباتی نیازمند به تغذیه‌ است؛ به این معنی که هر نوع جانداری نیازمند دو حیات است؛ حیات مادی و حیات معنوی که هرکدام از آن‌ها نیز نیازمند به تغذیه‌های مخصوص خودشان است. روح نیز به همین شکل است و اگر به درستی تغذیه نشود می‌میرد؛ زمانی که روح از بین برود سبب سقوط می‌شود و ناکامی به معنای واقعی را شکل می‌دهد. بر همین اساس خلقت فلسفه داشته و قرار است به ذات مقدس ربوبی رسد.



وی با تأکید بر اینکه معنویات، نیاز ضروری و روحی است، اظهار کرد: معنویت به اشکال مختلف به دست می‌آید که اصلی‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر آن از سوی اهل‌بیت(ع) برای ما روشن شده است؛ لذا توسل به ایشان می‌تواند ما را در مسیر معنویت و ربوبیت قرار دهد. این مسیر همراه با احساس آدمی است و آن را به سمتی می‌کشاند که فرد از جهات مختلف فکری، روحی و روانی بر ضعف‌هایش آن هم با شکستن منیت غلبه می‌کند تا در نهایت به محبوب خود رسد.



رئیس مؤسسه علمی ـ‌ فرهنگی تمدن علوی بیان کرد: امروز یکی از نکات بسیار مهم که در کلام مقام معظم رهبری وجود دارد، تغییر سبک زندگی انسان‌هاست؛ این تغییرات گا‌ه انسان را از هدف و مسیر اصلی دور می‌کند و لذا حضور در مجالس مذهبی می‎تواند فرد را در مسیر معنویت و زندگی صحیح حفظ کند؛ لذا اگر کسی در مجلس عزای اهل‌بیت(ع) به هر نحوی حضور پیدا می‌کند و برای ایشان به ویژه امام حسین(ع) گریه می‌کند یا خدمتی را در حد توان انجام می‌دهد قطع به یقین در تمامی شرایط و حتی سخت‌ترین موقعیت‌ها برای رسیدن به آرامش روحی و روانی است. بر همین اساس حفظ مجالس عزای اهل‌بیت(ع) جزء ضروریات است.



حجت‌الاسلام شریفی‌صادقی گفت: نکته قابل توجه این است که هر مقدار در احیای مجالس مذهبی کوتاهی کنیم ضعف‌های فکری، روانی و فردی بیشتری به سراغ اشخاص در اجتماع می‌آید، چرا که بسیاری از افراد امیدشان به حضور در روضه امام حسین(ع) است و وقتی در روضه گریه می‌کنند، آرامش به سراغ‌شان می‌آید.



وی با اشاره به سخنان برخی افراد مبنی بر اینکه گریه برای امام حسین(ع) افسردگی می‌آورد، اظهار کرد: اگر این حالات را بازکاوی کنیم، درمی‌یابیم که افراد مذهبی که توجه به بکا و اشک ریختن بر سیدالشهدا(ع) دارند، جزء بانشاط‌ترین‌ها هستند. این نشاط حتی در کلام امام صادق(ع) وارد شده است که حضرت فرمودند: «حضرت امام حسین(ع) با حالى حزین و اندوه کشته شدند و سزاوار است بر خدا که هیچ حزین و اندوهگینى به زیارت آن جناب نرود؛ مگر آنکه حق تعالى وى را مسرور و شادمان به اهلش برگرداند.»



وی با پرداختن به تلاقی ایام محرم و صفر با شیوع کرونا، به اهمیت برپایی روضه‌های خانگی اشاره کرد و گفت: در این شرایط پویش‌های متعددی شکل گرفت که یکی از آن‌ها «احیای روضه‌های خانگی» بود. روضه‌های خانگی سال‌ها بود که گرد فراموشی به خود گرفته و کم رنگ شده بود؛ لذا احیای روضه‌های خانگی در محرم و صفر امسال یکی از الطاف خفیه خداوند متعال در ایام گسترش ویروس کرونا بود.



رئیس مؤسسه علمی ـ‌ فرهنگی تمدن علوی با تأکید بر اینکه سازوکار مجالس اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری برای اهل‌بیت(ع) در ایام شیوع تغییر کرد، گفت: از طرفی هم حفظ جان واجب است و هم شعائر اهل‌بیت(ع) باید زنده نگه داشته شود؛ لذا باید فضایی ایجاد کرد که منجر به رعایت همه این‌ موارد شود؛ این فضا می‌تواند در قالب روضه‌ها و مجالس خانگی باشد. فضایی که حتی افراد در منزلشان هم می‌توانند یاد اهل‌بیت(ع) را زنده نگه دارند و با وجود خلأ به معنویت و آرامش روحی و فکری دست یابند.




نظرات کاربران