سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود

سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر مرتضی برگزار می شود

رئیس مرکز نشر و ترجمه آثار علامه جعفرمرتضی از برگزاری اولین سالگرد درگذشت این علامه به صورت مجازی در کشورهای مختلف جهان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سیدمحمد جعفرمرتضی با اعلام این خبر اظهار داشت: اولین سالگرد درگذشت علامه جعفرمرتضی به زبان های عربی، فارسی و انگلیسی در ایران، عراق، لبنان، آمریکا، استرالیا و برخی کشورهای اروپایی با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری، عباس خامه یار، جلال الدین صغیر از عراق، شیح محمد کنعان از لبنان، سیدعلی الجابر از لبنان و علامه مرتضی مرتضی (برادر علامه) از لبنان برگزار می شود.


وی ادامه داد: اولین سالگرد علامه در واقع مصادف با ایام شهادت پیامبر(ص) روز جمعه، ۲۵ مهرماه از ساعت ۱۶ در بستر زوم به نشانی zoom۲۷۵۰۸۵۸۹۴۹ برگزار خواهد شد.


این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه علامه جعفر مرتضی در ۱۵ صفر ۱۳۶۴ قمری به دنیا آمد و ۲۷ صفر ۱۴۴۱ قمری هم از دنیا رحلت کرد، افزود: ایشان در اواخر عمر تمایل زیادی داشت به ایران بیاید، اما به علت گسترش بیماری منجر به فوت موفق نشد. قرار بود دفن ایشان در یکی از شهرهای مشهد، قم یا کربلا باشد، ولی علامه، حوزه علمیه‌ای را در منطقه زندگی خود احیاء کرده و کتابخانه بزرگی هم در آنجا داشت و مسجدی هم کنار منزل ساخته بود؛ لذا تصمیم براین شد که همانجا دفن شود و مقبره ایشان هم منشأ آثار علمی و معنوی باشد.


وی با بیان اینکه علامه در سال ۱۳۴۷ به ایران آمد و با کسانی مانند آیت‌الله سیدمهدی روحانی و آیت‌الله شبیری زنجانی هم‌درس بود، افزود: ایشان رابطه حسنه و نیکی با جمهوری اسلامی داشت و عمده تألیفات وی در عرصه تاریخ اسلام بود. بنابر اشتباهی مشهور، ایشان به عنوان مورخ معروف شدند، اما ایشان گزاره‌های تاریخی را بررسی و تحلیل کرده و گزاره‌های صحیح را از گزاره‌های نادرست تفکیک کرد.


محمد جعفر مرتضی عاملی با بیان اینکه علامه در فقه و تفسیر، طب و اخلاق و در علوم دیگر فعالیت علمی قابل توجه داشته است، اظهار کرد: گرچه علامه با «الصحیح من سیره نبی الاعظم» شناخته شد، ولی ایشان «الصحیح من سیره امام علی» و سیره امام حسن و امام حسین را هم نوشته است. ایشان همچنین کتاب «مختصر مفید» را تألیف کرد که مشتمل بر پاسخ‌ به سؤالات روزمره مردم است را تالیف کرد.


وی با بیان اینکه ایشان ۲۰ جلد تفسیر به خصوص در تفسیر سوره‌های جزء ۳۰ و سوره‌های کوتاه قرآن دارد که در یک مجموعه تفسیری چاپ خواهد شد، تصریح کرد: اینکه چرا علامه نام سیره پیامبر و امام علی را الصحیح گذاشت، اما مابقی سیره‌ها را صرفاً با عنوان سیره نام برده، این است که سیره پیامبر و امام علی(ع) در آثار تاریخی، دارای گزاره‌های نادرست زیادی بود، لذا در این دو اثر، به محاکمه تاریخ پرداخت.


فرزند علامه سید جعفرمرتضی با بیان اینکه عمده آثار ایشان به عربی است، افزود: نیاز به ترجمه آثار وی به زبان‌های دیگر امری ضروری بود، اما چون مترجمین ترجمه‌های دقیقی نداشتند، مجبور شدیم که خودمان اقدام کنیم و این مؤسسه در زمان حیات علامه تأسیس و به این کار مبادرت می‌کند.


وی با بیان اینکه علامه بالغ بر ۱۱۵ عنوان کتاب در ۲۸۰ جلد دارد که همین کار ترجمه را زمان‌بر می‌کند، اضافه کرد: احیاء مباحث سیره‌پژوهی برای محاکمه گزاره‌های تاریخی، ارائه مشاوره به پایان‌نامه‌ها و مقالات، جمع‌آوری اسناد مرتبط با زندگی علامه و پدر ایشان و رابطه وی با ایران، لبنان و جنبش‌های انقلابی و شیعه از جمله مواردی است که در دست اقدام داریم. همچنین تولید داستان، داستانک، فیلمنامه و … از مجموعه آثار ایشان، از دیگر کارهاست.


رئیس مؤسسه تنظیم و ترجمه آثار علامه جعفر مرتضی عاملی افزود: والد علامه یعنی سیدمصطفی مرتضی، فرد کشاورزی بود که وارد وادی علم شد و بالغ بر صد عنوان کتاب تألیف کرد که آثار ایشان هم در حال تحقیق، تصحیح و چاپ است. البته بخشی از کتابخانه پدربزرگ در جنگ ۳۳ روزه لبنان از بین رفت.


وی اضافه کرد: اسناد دیگری از سوی موسسه جمع‌آوری خواهد شد که شامل نامه‌های علامه به رهبر انقلاب، به شیخ نعیم قاسم و سیدعباس موسوی در مورد تأسیس حزب‌الله و مسائل مرتبط با این حزب و همچنین استخراج آیات و روایات مرتبط با دفاع مقدس در جنگ هشت ساله و تصاویر و آثار مرتبط با حضور ایشان در جبهه که با نام مستعار جواد عرب حضور داشتند؛ از آن جمله است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران