پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد

پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی اعتدال را از ویژگی‌های مهم پیامبر اسلام خواند و اظهار کرد: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام با افراط و تفریط مخالف بود و سنن نوین انسانی را در جامعه مستقر کرد ، بهداشت و نظافت را به عنوان یک الگوی مهم برای مردم تثبیت کرد، آزادی و مشورت با مردم را مورد تاکید قرار داد و خود نیز هیچ کار مهمی را بدون مشورت با مردم انجام نداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز، چهارشنبه(۲۳ مهر ماه)، در جلسه هیئت دولت از همه مسئولان کشور خواست با قدرت و توانمندی مضاعف، برای پیشبرد و تحقق مسئولیتی که در خدمت به مردم بر عهده دارند، تلاش کنند.


رئیس‌جمهور، جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن از سال ۹۷، سیل سال ۹۸ در ۲۵ استان و شیوع بیماری کرونا از پایان سال ۹۸ را سه امتحان بزرگ برای مردم، مسئولان و مدیران کشور دانست و تأکید کرد که مردم و مسئولان کشور از همه این آزمون‌ها، سربلند بیرون آمدند.


روحانی با تبریک رفع تحریم ظالمانه تسلیحاتی کشورمان از ۲۷ مهرماه به ملت ایران گفت: این تحریم ظالمانه ۱۰ ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلمات‌های کشورمان، از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه و به رغم تلاش‌های ۴ ساله آمریکا، رفع می‌شود.


رئیس‌جمهور افزود: آنها که می‌گویند برجام چه کار کرده است این یکی از آنها است. از یکشنبه می‌توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم و این یکی از آن اقداماتی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد.


رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت به تلاش‌های خود در عرصه افزایش تولید در سال جهش تولید ادامه خواهد داد، گفت: موفقیت ما زمانی بیشتر می‌شود که همه دست به دست هم بدهیم و یکدیگر را یاری کنیم.


روحانی همچنین به تشدید برخی محدودیت‌های کرونایی در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: افزایش این محدودیت‌ها فقط به خاطر سلامت مردم است و نمی‌خواهیم کسی اذیت شود و این محدودیت ها جزو لوازمی است که برای سلامت جامعه لازم است.


وی در ابتدای سخنان خود در جلسه هیئت دولت نیز با تسلیت رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و همچنین شهادت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)، گفت: مردم عزیز ما از پیشوایان دینی خود همواره درس‌های مهمی را برای زندگی فردی و جمعی خود آموخته‌‌اند و می‌آموزند.


روحانی با بیان اینکه نسبت به زندگی پیامبر عظیم‌الشان اسلام که الگو و نمونه برای همه بشریت بوده است باید بیش از آنچه انجام گرفته دقت و درس‌آموزی کنیم، گفت: این پیغمبر الگو و نمونه، هم جنگ داشت و هم صلح، هم عملیات تهاجمی داشت و هم عملیات تدافعی و در جنگ‌ها هم پیروزی داشت و هم اینکه روزهایی در جنگ دچار شکست شد.


رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، حکومت را بر مبنای قانون، پیام و پیمان اداره کرد، گفت: پیروزی‌‌هایی که برای پیامبر در سایه صلح بدست آمد بیش از آن چیزی است که پیامبر در میدان جهاد کسب کرد.


روحانی افزود: پیامبر همه سنت های نادرست را زدود و تبخترها و غرورهای نابجا را از بین برد، به زنان عظمتی همسان مردان داد و برای زن و مرد در جامعه حقوق یکسان قائل شد، جوانان را مقام و ارزش داد و جوانی به نام اسامه را به فرماندهی لشگر خود برگزید.


رئیس‌جمهور اعتدال را از ویژگی‌های مهم پیامبر اسلام عنوان کرد و افزود: پیامبر عظیم الشان اسلام با افراط و تفریط مخالف بود و سنن نوین انسانی را در جامعه مستقر کرد و علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد، بهداشت و نظافت را به عنوان یک الگوی مهم برای مردم تثبیت کرد، آزادی و مشورت با مردم را مورد تاکید قرار داد و خود نیز هیچ کار مهمی را بدون مشورت با مردم انجام نداد.


روحانی همچنین با اشاره به آیه شریفه قرآن، تصریح کرد: اما همین پیامبر با عظمت که بالاترین شأن و مقام را دارد حق ندارد ذره‌ای از قانون تخطی کند و خداوند به پیامبرش می‌گوید که اگر از خط مستقیم هدایت کوچکترین تخطی کنی، به راست یا چپ منحرف شوی و مسیر حق را ترک کنی تو در دنیا و آخرت دو برابر عذاب می‌شوی و همه از پیامبرش تا کوچکترین فرد در جامعه بر مبنای قانون هستند.


رئیس‌جمهور با اشاره به تواضع و فروتنی پیامبر در برابر مردم، افزود: هیچ کس توفیق نیافت که در سلام بر پیامبر سبقت بجوید ما باید تاریخ زندگی پیامبر را از نو بخوانیم و از نو تدریس کنیم. همه ابعاد این زندگی را مدنظر قرار دهیم.


روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها فقط یک بعد زندگی پیغمبر را مدنظر قرار می‌دهند، اظهار کرد: مگر می‌شود انسان در یک مکتب یک بخش را قبول کند و نسبت به یک بخش دیگر بی‌اعتنا باشد، مجموعه اسلام اعم از جنگ و صلح، ایستادگی و جهاد، قاطعیت و نرمش در برابر دیگران، همه درس زندگی ماست.


رئیس‌جمهور در ادامه از امام حسن مجتبی (ع) به عنوان امام صلح و پیوند که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت، نام برد و افزود: امام حسن(ع) در پاسخ به اعتراض برخی از اصحاب خود درمورد پیمان صلح ایشان، فرمود وقتی اکثریت قاطع جامعه و مردم صلح می‌خواهند من صلح را انتخاب می‌کنم.


روحانی افزود: امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم.


رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: مولای ما علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) نیز درمورد پذیرش ولو با اکراه ولایتعهدی، بر مبنای تدبیر عمل کرد و حضور ایشان در خراسان و مرو تحول عظیمی در دنیای اسلام ایجاد نمود.


روحانی با اشاره به سخنی از امام رضا (ع) مبنی بر اینکه «عبادت این نیست که فقط نماز بخوانید یا فقط روزه بگیرید اصل عبادت فکر کردن و اندیشیدن و خردورزی در امر خدا و امور حق و در امور جامعه است»، گفت: از این بزرگانی که این ایام نام شریف آنها بیشتر برده می‌شود و در عزای آنها اندوهگین هستیم باید درس‌های زندگی بیاموزیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران