شام غریبان شهادت امام رضا(ع) شام غریبان شهادت امام رضا(ع) شام غریبان شهادت امام رضا(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شام غریبان شهادت امام رضا(ع) شام غریبان شهادت امام رضا(ع) شام غریبان شهادت امام رضا(ع) شام غریبان شهادت امام رضا(ع) شام غریبان شهادت امام رضا(ع)

شام غریبان شهادت امام رضا(ع)

همزمان با شب شهادت امام رضا(ع)، آئین سنتی شام غریبان با حضور زائران و خادمان آن حضرت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در روز شهادت امام رضا(ع) ایران در سوگ غریب آل مصطفی گریست. امروز خراسان کربلا بود و خورشید این سرزمین غریبانه غروب کرد. همه ساله در ایام عزاداری دهه پایانی ماه صفر و پس از بازگشت بسیاری از زائران از زیارت اربعین حسینی به ویژه در شب و روز شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) مشهد مقدس مملو از زائران و ارادتمندان آلالله بود که سواره و پیاده خود را برای اقامه عزا در این روزها به مشهدالرضا(ع) میرساندند.


امسال و در این روزهایی که شیوع ویروس کرونا با همه گیریاش همه امور را تحتالشعاع قرار داده، مشهد نیز تقریبا خالی از زائر بود و مجاورین و خادمین حضرت رضا(ع) دلتنگ زائران و روزهایی بودند که همگان فرصت حضور در حریم قدسی را در این ایام داشتند.


همه ساله و معمولا در روزهای پر ازدحام مجاورین کمتر به حرم مشرف میشدند، تا زائران بهتر بتوانند زیارت کنند، اما امسال مجاورین هرچند دلتنگ روزهای میزبانی بودند اما این فرصت برایشان فراهم شد تا علاوه بر حضور در حریم رضوی، نائبالزیاره همه عاشقان و دلدادگان به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) باشند. مجاورین با پای وجود و زائرین با پای دل به خیل ارادتمندان امام رئوف پیوستند.


سالهای پیشین هر زائری در گوشه و کنار حریم قدسی دل به حضرت ضامن میسپرد و در خلوت خود نجوای عاشقانه داشت و امسال هر چند این محرومیت از حضور در حرم بود، اما هیچگاه دل‌ها از حضور در زیارت غریب‌الغربا محرومیت ندارند و بسیاری از دل‌های عاشقان زائر ضامن آهو بودند و آداب عاشقی را از راه دل بجای آوردند. دل‌های حیران ارادتمندان تا حریم حرم هوایی شده بود و عطر ضریح حریم قدسی شمس‌الشموس در هوای دل‌ها پیچید.


آیین‌های مذهبی مانند سال‌های گذشته اما با اندکی تغییر در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی محدودتر و با حضور جمعی از خدام و ارادتمندان به اهل‌بیت عصمت و طهارت برگزار شد.


مراسم شام غریبان نیز از جمله آیین‌های مذهبی است که همه ساله در شام عاشورا و شام شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی برگزار می‌شود و زائران شمع به دست همراه با خدام بارگاه منور رضوی که لاله شمع در دست دارند، از ورودی بست شیخ طوسی وارد حرم شده و در صحن انقلاب برای اقامه عزا و سینه‌زنی گرد هم می‌آیند.


امسال این مراسم برای جلوگیری از شیوع کرونا در صحن انقلاب و با حضور تعدادی از خدام بارگاه منور رضوی و محدود برگزار شد که برای کسب فیض زائران و عاشقان حضرت رضا(ع) امکان پخش زنده مراسم از چندین شبکه ملی و همچنین شبکه استانی خراسان رضوی فراهم بود.


همچنین برای جلوگیری از ازدحام جمعیت این مراسم از طریق تلویزیون‌های پهن‌پیکر نصب شده در صحن‌های مختلف حرم مطهر برای زائران و مجاوران پخش شد.


در ابتدای این مراسم، فضای محفل با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید نورانی و در ادامه حاج صادق آهنگران به مرثیه‌سرایی پرداخت.


در پایان مراسم خدام رضوی در حالیکه لاله‌های شمع در دست داشتند، گرداگرد صحن انقلاب حرکت کرده و با سینه‌زنی در سوگ حضرت ثامن‌الحجج(ع) اقامه عزا کرده و اشک ماتم ریختند.


لحظه لحظه این شب‌ها در حریم قدسی که در اولین سال بدون زائر بود، فضای غریبانه‌ای داشت و میزبانان خراسانی دلتنگ حضور میهمانان علی بن موسی(ع) بودند اما زیارت تنها با حضور در این حریم قدسی نیست و در هر جایی می توان زائر حضرت بود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران