جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود

جهاد علمی عالم آل محمد(ص) / مهم‌ترین درس حدیث سلسلةالذهب چه بود

حرکت امام رضا(ع) از مدینه به سمت خراسان زمینه‌ساز آشنایی مردم با فرزندان رسول خدا و درک علم و دانش آنان شد و امام از ولایت‌عهدی اجباری، حداکثر استفاده را در راه انتشار علوم اهل بیت(ع) کردند. ائمه بعد از ایشان از تجمع شیعه حداکثر استفاده را بردند و آنچه تا امروز باقی مانده به برکت حضور امام هشتم در خراسان است و قیام علمی، فرهنگی، سیاسی و جهاد اعظمی بود که ایشان آغاز کردند.

ایران اسلامی را به دلدادگی مردمانش به ساحت مقدس دین و اعتقادات مذهبی می‌شناسند. مردمانی که در طول تاریخ الگویی برای توحید، نبوت و وفای به عهد برای تمام ملت‌ها بوده‌اند. آنان به زیبایی هرچه تمام‌تر حدیث عشق را برای سلاله پاک و مطهر حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) سر دادند و داستان عشقبازی آنان شهره آفاق شد.


ام‌القرای جهان اسلام نگینی بس درخشان در دل خویش دارد که تلألؤش ظلمت‌ها و تاریکی دنیای امروز را برای مردمان این دیار از بین می‌برد. آری! بیش از هزار سال است که ملت ایران در سایه سار و انوار برکت و رحمت حضور دردانه‌ای از خاندان عصمت و طهارت زندگی می‌کنند و نام ایران اسلامی با نام شمس‌الشموس، عالم آل محمد(ص)، امام رئوف و حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) گره خورده است و امروز در سالروز شهادت جانگدازش، لحظه به لحظه نواهای سوگ است که از در و دیوار شهر و روستاهای این کشور به گوش می‌رسد.


حرکت امامان معصوم در طول تاریخ بر اساس شرایط و مقتضیات زمان تغییر می‌کرد، اما هدف هیچ تغییری نداشت. در دوران امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و تا حدودی هم امام هفتم(ع)، فضای نزدیک شدن به حاکمیت امام فراهم شد اما هجوم حکومت به کانون حرکت یعنی امام، جلوی آنچه را که باید انجام می‌شد گرفت. در دوره امام رضا(ع) حاکم وقت، مأمون، برای مقابله با روند حرکت امامان و شیعه، راه دیگری را در پیش‌گرفت و ولایت‌عهدی اجباری را به امام‌هشتم تحمیل کرد.


حرکت امام از مدینه به سمت خراسان زمینه‌ساز آشنایی مردم با فرزندان رسول خدا و درک علم و دانش و .. آنان شد و امام از ولایت‌عهدی اجباری، حداکثر استفاده را در راه انتشار علوم اهل بیت(ع) کرد، به‌ طوری که حضور امام رضا(ع) در خراسان و ولایت‌عهدی ایشان شیعیان را از گوشه و کنار جهان جمع و زمینه ایجاد یک ارتباط تشکیلاتی را فراهم کرد. می‌توان این دوران را نقطه عطفی برای تثبیت حرکت تشیع و ایجاد کانون‌های محدثین،‌ علما و تشکیلات شیعیان در اقصی‌نقاط منطقه دانست و ائمه بعد از حضرت امام رضا(ع) که به ابن‌الرضا معروف شدند، از تجمع شیعه حداکثر استفاده را بردند و آنچه تا امروز باقی مانده به برکت حضور امام هشتم در خراسان است و قیام علمی، فرهنگی، سیاسی و جهاد اعظمی بود که ایشان آغاز کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام رضا(ع) با اشاره به حدیث سلسلةالذهب آن امام همام، اظهار کرد: در این حدیث امام رضا(ع) کلمه لا اله الا الله را پناهگاه الهی معرفی می‌کند ضمن اینکه در این حدیث مشاهده می‌کنیم که لا إله بر إلا الله مقدم است یعنی همیشه در مسائل اخلاقی، نفی بدی‌ها بر اثبات خوبی‌ها تقدم دارد و همیشه باید انسان به بخش منفی بیشتر توجه و با آن مبارزه کند تا بتواند مثبت‌ها را در خود جای دهد.


وی با تصریح اینکه فرهنگ رضوی ما را با توحید آشنا می‌کند و یاد می‌دهد که از چه مسیری برای دستیابی به کمال و سعادت طی طریق کنیم، گفت: فرهنگ غنی که ساده‌ترین مسائل در آن بازگو شده، همان فرهنگ اهل بیت(ع) است که باید بدان توجه کرد. سایر راه‌ها چون خضر راه ندارند نوعاً انسان را دچار افت و خیر می‌کنند، به طوری که امروز داعشی‌ها دارای خضر راه نیستند. به همین دلیل گمراه شدند و نمی‌خواهند با این کلمات آشنا شوند.


فرهنگ ولایت و امامت را تبیین کنیم


عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس تأکید کرد: در زمان ما بیش از هر زمان دیگری مسئله جنگ مذاهب و ادیان مطرح است چون اگر این جنگ‌ها نباشد استکبار نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. لذا بهترین و مهم‌ترین وظیفه آن است که فرهنگ ولایت و امامت را به خوبی معرفی کنیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز، نیز گفت: عشق به اهل بیت(ع) از قبل از ورود امام هشتم به ایران تجلی داشت و اصلاً علت آوردن امام هشتم به ایران توسط مأمون همین بود که می‌خواست چهره امام رضا(ع) را در میان ایرانیان و مسلمانان مخدوش کند.


وی با اشاره به حدیث سلسلةالذهب امام رضا(ع)، بیان کرد: این حدیث نمونه بارز و تجلی عشق ایرانیان به اهل بیت(ع) است که بیش از صد هزار نفر این حدیث را نوشتند. مرحوم علامه طباطبایی فرمودند تمام ائمه اطهار جایگاه رأفت دارند اما رأفت امام هشتم، یک رأفت حسی است یعنی انسان وارد صحن آن حضرت می‌شود، این رأفت را حس می‌کند.


رأفت امام رئوف را میان خود تقویت کنیم


رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) با ذکر اینکه جامعه امروز ما نیاز به رأفت به یکدیگر دارد، گفت: باید آن رأفتی که امام رضا(ع) نسبت به شیعیان خود داشت، در میان خود تقویت کنیم، زیرا اگر این رأفت در جامعه پدید آمد بسیاری از بداخلاقی‌ها در جامعه برچیده خواهد شد.


وی با تأکید بر الگوگیری از سیره اهل بیت(ع) و ترویج فرهنگ رضوی، اظهار کرد: اگر مردم ایران به فرهنگ اهل بیت(ع) معتقد هستند، باید دقت کنیم که امروزه تمام دستورات آنان در سبک زندگی ما مشاهده نمی‌شود. فرهنگ رضوی باید در تمام ابعاد زندگی ما نمود و بروز داشته باشد و در گفتارها، برخوردها، نشست و برخاست‌ها این فرهنگ را به خوبی مشاهده کنیم.


| شناسه مطلب: 103042




حدیث سلسله الذهب



نظرات کاربران