کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد

کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» منتشر شد

کتاب «بقیع در سروده‌های فارسی» به همت پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این مجموعه که به همت واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت و توسط آقای رضا تقی‌زاده گردآوری شده، شامل اشعاری درباره قبرستان بقیع است که طی دوره های مختلف توسط شاعران پارسی زبان سروده شده اند.


بنابراین گزارش، وهابیان دو بار یکی در سال ۱۲۲۰ و دیگری در سال ۱۳۴۴ قمری با بدعت شمردن بنا بر قبور و زیارت، به تخریب اماکن و بقیعه‌های بقیع پرداختند. تخریب بقیع اعتراضات شدیدی از مسلمانان از جمله مردم ایران را به دنبال داشت و به همین منظور بسیاری از شیعیان هر ساله در هشتم شوال به عنوان «یوم الهدم» این روز را به سوگ می‌نشینند و به مرثیه‌خوانی و یادآوری حادثه تخریب بقیع می‌پردازند.


گفتنی است، این واقعه شوم موجب شد تا شاعران آئینی اعتراض خود را به زبان شعر بیان و به مظلومیت و غربت ائمه مدفون در بقیع اشاره کنند. آنچه اکنون در گنجینه ادب ایران زمین از بقیع در دست داریم عمدتا به قرن اخیر باز می گردد. خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه خوبی به واقعه تخریب بقیع شده است و شاعران نسل جدید به سرودن اشعار در قالب‌های گوناگون شعری پرداخته اند.


| شناسه مطلب: 103057




تازه های نشر بقیع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران