تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق

تاکید استاد حوزه بر اثر ناب امام شناسی شیخ صدوق

رئیس سازمان علمی ـ فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: کتاب عیون باید جایگاه ویژه‌ای در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی داشته باشد و به عنوان سند ارزشمند و دایرة‌المعارف امام‌شناسی در دسترس همگان قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در مراسم اختتامیه اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا(ع) که از سوی دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: کتاب عیون اخبارالرضا(ع) و مؤلف ارزشمند آن شیخ صدوق، جایگاه ویژه‌ای در انتقال معارف اهل بیت(ع) به نسل‌های بعد دارند. لذا این کتاب باید در زمره کتب برجسته، که تالی‌تِلو قرآن است، شناخته شود و در دسترس علاقه‌مندان و عموم مردم قرار بگیرد.


وی افزود: نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در مجامع علمی و فرهنگی و دانشگاهی جایگاه ویژه‌ای دارد و کتاب عیون هم چون از تألیفات نزدیک به عصر معصومین(ع) است، باید چنین جایگاهی داشته باشد. مرحوم صدوق بیش از هزار سال قبل این اثر را تألیف کرده و آن را در اختیار مجامع علمی و حوزوی قرار داد و ترجمه‌ها و شرح‌های مختلفی هم بر این کتاب گرانسنگ نوشته شده است.


رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: کتاب عیون باید جایگاه ویژه در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی داشته باشد و به عنوان سند ارزشمند و دایرة‌المعارف امام‌شناسی در دسترس همگان قرار گیرد و به دنیا معرفی شود. همچنین این کتاب باید در دستور کار آستان قدس قرار بگیرد. آنچه در این سوگواره رخ داد و عیون از منظر نخبگان حوزه و دانشگاه بحث و بررسی شد، فرصت خوبی را فراهم کرده تا به عنوان کتابی مرجع در اختیار همه افرادی که در زمینه تعالیم و فرهنگ رضوی کار می‌کنند، گذاشته شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌مهر با اشاره به روایتی از امام ضا(ع) که فرمودند: «رحم‌الله عبدا احیا امرنا (یعنی)، یتعلم علومنا و یعلمها الناس فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا»، اضافه کرد: ما باید محاسن کلام اهل بیت(ع) را به سهم خود به جامعه بشری معرفی کنیم، زیرا مخاطب این حدیث شریف همه اهل عالم و فراتر از شیعه و مسلمین و ادیان ابراهیمی هستند؛ به لطف الهی، این گوهر بسیار والا را در اختیار داریم و باید آن را به دنیا معرفی کنیم.


رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: کتاب عیون باید در دستور کار مطالعات علمی و فرهنگی و میزگردهای مختلف در آستان قدس قرار گیرد؛ این اثر در تبویبی که صدوق کرده است می‌تواند موضوعات مختلف دایرة‌المعارفی را برای نشست‌های علمی عرضه کند و جلسات متعدد علمی درباره آن برگزار شود تا معارف آن را در عرصه اعتقادی و کلامی و گفت‌وگوهای بین‌الادیانی و معرفتی و اخلاقی واکاوی و جامعه بشری را از این زلال رضوی سیراب کنیم.


وی تأکید کرد: باید بتوانیم این نوع اقدامات را که در دهه پایانی صفر و برگزاری اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا(ع) با محوریت کتاب عیون اخبارالرضا(ع صورت گرفت، تداوم ببخشیم و آن را در اشکال مختلف توسعه دهیم و برای بین‌المللی کردن این معارف تلاش کنیم.




نظرات کاربران