وزیر فرهنگ: وقف دریچه‌ای برای محرومیت‌زدایی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وقف را سکوی پرش برای کسب اخلاق فاضله و دریچه‌ای برای محرومیت‌زدایی عنوان کرد.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،سید عباس صالحی روز سه شنبه (29 مهر ماه) در مراسم رونمایی از سند ارتقای فرهنگ وقف، با تبریک فرارسیدن هفته وقف(۲۴ مهر تا دوم آبان ماه) افزود: یکی از ویژگی‌های وقف این است که سابقه ای در عرب جاهلی نداشت و پیامبر اکرم (ص) با سنت حسنه وقف یک تربیت اجتماعی در جامعه مسلمانان ایجاد کردند.
 
وی با بیان اینکه هر فرد صحابی موقوفه‌ای داشت، گفت: امیرالمومنین(ع) به عنوان یار پیامبر اکرم(ص) در حد وسیع موقوفاتی را در طول حیات خود ایجاد کردند.
 
صالحی افزود:‌ آنچه وقف را اینقدر جایگاه می‌دهد، سنت حسنه آن است و این سنت حسنه خود را در تمدن اسلامی نشان داد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وقف از زاویه‌ ویژگی‌های فردی مهم است، گفت: وقف روح انسان را به سمت تعالی هدایت و انسان را از صفات رذیله و بخل دور می‌کند و انسان را به نوع دوستی نزدیک می‌ سازد.
 
صالحی با تاکید بر اینکه وقف یک سکوی پرش برای رسیدن به اخلاق فاضله است، تصریح کرد: تاثیرات اجتماعی وقف زیاد است؛ محورهای متعددی را برای کارکردهای اجتماعی وقف می‌توان برشمرد و یکی از ظرفیت‌هایی که به توازن اجتماعی کمک می‌کند، وقف است.
 
به گفته وی، اگر بحث محرومیت‌زدایی و رفع آسیب‌های اجتماعی در زندگی جایگاهی دارد، وقف می‌تواند دریچه‌ای برای محرومیت‌زدایی باشد.
 
صالحی با بیان اینکه وقف به کمک محرومیت‌زدایی آمده، تاکید کرد: وقف فاصله اجتماعی را نیز کاهش می‌دهد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ وقف یک قدرت همبستگی اجتماعی دارد و می‌تواند جامعه را به یکدیگر متصل کند، بنابراین وقف در حوزه زیست اجتماعی نیز کارکرد دارد و یک کارکرد دیگر وقف در توسعه ملی و توسعه تمدنی است.
 
وی گفت: نقش وقف در توسعه ملی، منطقه‌ای و تمدنی بالا است و ما که اکنون در گام دوم هستیم خیلی می‌توانیم به وقف به صورت دیگری نگاه کنیم و وقف می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.
صالحی افزود:‌ در دو سال اخیر سعی کرده‌ایم، فرهنگ عمومی را با زندگی اجتماعی گره بزنیم؛ بر این اساس سندهای مختلفی تنظیم شده و اخیرا سند ارتقای فرهنگ وقف تنظیم شد.
 
وی با تاکید بر نیازسنجی ملی و منطقه‌ای تصریح کرد: هر چقدر وقف را به این نیازها نزدیک کنیم، سرعت ترویج وقف در جامعه نیز افزایش می‌یابد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید نیازها در سطح ملی، استانی و بخشی بررسی شود، افزود: هرقدر حضور فعالانه نیازسنجی‌ها گسترده‌تر شود، حوزه فرهنگ‌سازی فرصت بیشتری پیدا می‌کند.
 
وی با اشاره به برخی نکات در سند ارتقای فرهنگ وقف گفت: فضای الگودهی از واقفان خیلی مهم است؛ جریان الگوسازی وقف می‌تواند به توسعه وقف کمک کند و خوشبختانه این نمونه‌ها در حال افزایش است.
 
گفتنی است در مراسم رونمایی از سند ارتقای فرهنگ وقف، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مسئولان حضور داشتند.
 
این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به تشریح برنامه های این سازمان پرداخت.




نظرات کاربران