نشست بازخوانی ابعاد شخصیتی، فکری و عملکردی آیت‌الله تسخیری برگزار شد

نشست بازخوانی ابعاد شخصیتی، فکری و عملکردی مرحوم آیت‌الله تسخیری از سوی بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست بازخوانی ابعاد شخصیتی، فکری و عملکردی مرحوم آیت‌الله تسخیری، امشب(سه‌شنبه 29 مهرماه) به صورت مجازی از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این نشست، صداقت، پاکی، زمان شناسی، عالم عامل، عاقل و دلسوز مردم بودن، اخلاص در عمل و توجه به مسائل معنوی را از مهم‌ترین رموز موفقیت مرحوم آیت‌الله تسخیری برشمرد.


وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی و حضور در اجلاس‌های بین‌المللی، شرایط زمانی و مکانی را برای موفقیت آیت الله تسخیری فراهم کرد، اظهار داشت: افزون بر شرایط زمانی و مکانی، این عالم مجاهد با برخورداری از ویژگی‌های برجسته، توانست این موفقیت را دوچندان کند.



سرپرست حجاج ایرانی، توجه به مباحث اخلاقی، معنوی و خودسازی را از جمله رموز موفقیت آیت‌الله تسخیری عنوان کرد و با بیان اینکه حضرت علی (ع) می‌فرماید انسان عاقل باید راههای آسیب‌پذیری خود را شناسایی و به اصلاح آن بپردازد، افزود: همچون نیروی نظامی که زمینه های آسیب‌زا را شناسایی و سپس به استحکام می پردازد، ایشان نیز در دوران جوانی به خودسازی پرداخت و در دوران جوانی بر نفس خود غالب شد و توانست این خودسازی را در خود بسیار تقویت کند.
در ادامه این نشست، آیت‌الله محمدحسن اختری عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به ویژگی های شخصیت آیت‌الله تسخیری گفت: این عالم مجاهد یکی از شخصیت‌های استثنایی و برجسته حوزه‌های علمیه بود و توانست خدمات ارزنده‌ای را به جهان تشییع ارائه کند.
وی آیت‌الله تسخیری را از علما و اندیشمندان علاقه‌مند به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) برشمرد و اظهار کرد: ایشان عاشق اهل‌بیت (ع) و مجاهدی نستوه و شجاع بود و از برجسته‌ترین افراد در حوزه‌های علمیه و شاگردان مکتب امام صادق (ع) به شمارمی رفت. 



عضو شورای عالی مجمع جهان اهل بیت (ع) تصریح کرد: آیت‌الله تسخیری شخصیتی ممتاز و استثنایی بود که در میان علما و شخصیت‌های حوزوی این گونه افراد بسیار کم هستند، وی شخصیتی چند جانبه به شمار می‌رفت و رهبر معظم انقلاب بهترین تعبیر را برای ایشان داشتند و عبارت سرو بلند قامت را به کار بردند. 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این نشست، شخصیت آیت‌الله تسخیری را در سه دایره تشریح کرد و گفت: اگر آیت الله تسخیری را درسه دایره فعالیت ادیانی، مذاهبی و درون شیعی تعبیر کنیم، وی شخصیتی ممتاز و برجسته بود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به فعالیت این عالم نستوه درحوزه بین الملل اشاره کرد و گفت: آثار و برکات آیت‌الله تسخیری در اقصی نقاط جهان همچنان پابرجاست. گفتگو با بودایی، ارتودکس، ارامنه، مسیحی، کاتولیک‌ و دیگر مذاهب را در کارنامه این عالم برجسته می‌توان مشاهده کرد.



رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: آیت‌الله تسخیری با همه رهبران ادیان شرق گفتگو داشتند. با نحله‌های مسیحی‌ و ارتودکس گفتگو و علاوه بر روابط نزدیک با رهبران شان، دیدارهای مختلفی با پاپ داشتند. مطالعه وسیع و مواضع بسیار خوبی داشتند و    لحظه ای از مطالعه دست نکشیدند. یک لحظه هم از گفتن و خواندن دست بر نداشته و با مطالعه دقیق و تسلط علمی کافی با نمایندگان ادیان جهان روبه رو می شدند، با همه ادیان گفتگو می کردند و در همه زمینه ها دست پر و برتر را داشتند.
وی با بیان اینکه آیت الله تسخیری دردایره مذاهب، ازشخصیت های برجسته تقریبی بود، افزود: بیش از6 سفر به مصر با ایشان داشتم، در گفتگو با ادیان حاضر در این کشور همچون نگین می درخشید. ارتباطات بسیارگسترده ای با اهل سنت داشت. با شخصیت های سیاسی جهان اسلام، ارتباط بسیارنزدیک داشت. عضو رسمی شورای فقه جده بود که از بخش های اصلی کنفرانس وحدت اسلامی به شمار می آید. بیش از 38 سال نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را دراین بخش برعهده داشت. به مواضع تشیع مسلط و از جهان اسلام دفاع می کرد و همچون نگین در میان علمای جهان اسلام می درخشید.


همچنین انسیه خزعلی دراین نشست از آیت الله تسخیری بعنوان منادی وحدت نام برد که با همه ادیان و همچنین مذاهب اسلامی ارتباط زنده و سازنده داشت.



وی افزود: ایشان در این مسیر تلاش فراوانی کرد تا همبستگی با شکل های مختلف انجام شود، از ترفندهای مختلف برای ارتباط ادیان استفاده می کرد و این موارد در زندگی، خط مشی، رفتار و نوشتارشان به چشم می خورد.
وی یادآور شد: آیت الله تسخیری دو ویژگی بارز داشت که یکی خوش خلقی و دیگری سعه صدربود، بسیاری از کسانی که جذب ایشان شدند عامل اصلی را حسن خلق و سعه صدرشان عنوان می کنند.


در ادامه این نشست، مولوی محمد اسحاق مدنی، عضو شورایعالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو شورای افتاء بعثه مقام معظم رهبری در سخنانی اظهار کرد: من به عنوان یک اهل سنت که مدت 30 سال با آیت الله تسخیری آشنا بودم و در سمینارهای مختلف در رابطه با تقریب مذاهب و وحدت اسلامی در داخل و خارج کشور همراه ایشان حضور داشتم گواهی می دهم که ایشان هیچگاه در عقیده خود ضعف نشان نمی داد و در عین حال با توجیهات بسیار صحیح، برنامه های بسیار ارزشمندی برای تقریب مذاهب ارائه می کرد.



وی افزود: تمام کسانی که برای وحدت امت اسلامی دلسوز بودند برای طرح ها و برنامه های آیت الله تسخیری ارزش قائل بودند و علمای بزرگ اهل سنت جهان اسلام برای او احترام خاصی قائل بودند.
مولوی اسحاق مدنی ادامه داد: امروز در جهان اسلام افرادی که در حد ایشان از نظر علمی و منطقی و توانایی بیان مطالب کم دیده می شوند و ایشان با تمام وجود از افکار تقریبی دفاع می کرد و آن را تبلیغ می کرد.


یونس حمامی لاله زار، رهبر دینی کلیمیان ایران نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: در رابطه با تقریب مذاهب و ادیان، باید گفت که یکی از با ارزش ترین مسائلی که خداوند در کتاب خود بر آن تأکید کرده حفظ صلح و آرامش میان پیروان ادیان است؛ زیرا خداوند تفرقه میان افراد را نمی پسندد.
وی افزود: یکی از نمونه های بارز تقریب مذاهب و ادیان در دوران اخیر، آیت الله تسخیری بود. او در این زمینه فقط شعار نمی داد بلکه شیوه رفتار ایشان نشان دهنده باور ایشان بر تقریب ادیان و مذاهب بود.



وی گوش شنوا داشتن برای شنیدن ایده های طرف مقابل را از ویژگی های شخصیت آیت الله تسخیری برشمرد و گفت: شیوه تسامح و گذشت کردن در تمام ادیان توحیدی وجود دارد و موفقیت های پیامبران به خاطر گفتگوی آنها به این شیوه بوده است.
وی میزان اشتراکات پیروان ادیان توحیدی را بسیار بیشتر از اختلافات دانست و گفت: شیوه آیت الله تسخیری همان شیوه انبیاء و بزرگان الهی بود که زمینه ساز موفقیت های بسیار زیاد ایشان بوده است. 
اسقف اعظم مارنرسای بنیامین رهبر کلیسای شرق عاشوری ایران از دیگر سخنرانان این نشست بود که با اشاره به ارتباط بسیار نزدیک آیت الله تسخیری با پادریان مادروخان چهارم گفت: این ارتباط از شناخت هر دو عزیزان از ادیان آسمانی نشات می گرفت .



وی افزود: این عالم همیشه سعی می کرد، رهبران ادیان را به هم نزدیک کند. نگرش وی برگرفته از شناخت درست از ادیان الهی بود و نسبت به رهبران ادیان مطالعه و محبت دقیق داشت. تعامل با ادیان را همیشه در اولویت قرار می داد و با وجود وضعیت جسمانی که داشت، اما حضور گرم شان در مجالس همیشه قوت قلبی برای رهبران جوان و پیروان ادیان بود.




نظرات کاربران