گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار

گزارشی از خدمات‌رسانی مواکب آستان قدس رضوی به روستاهای کم‌برخوردار

در سالی که شیوع ویروس ناخوانده توفیق زیارت و خدمت به زائران پیاده اربعین را از همه دریغ کرده است، کمتر کسی از خادمان مواکب حسینی فکرش را می‌کرد که فرصتی تازه برای خدمتگزاری پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در سالی که شیوع ویروس ناخوانده توفیق زیارت و خدمت به زائران پیاده اربعین را از همه دریغ کرده است، کمتر کسی از خادمان مواکب حسینی فکرش را می‌کرد که فرصتی تازه برای خدمتگزاری پیدا کند. اما خادمان آستان ملک‌پاسبان رضوی حتی در این روزهای سخت، با طرح معنوی دیگری دست‌به‌کار شدند و نیروهای دلداده و ارادتمند اهل‌بیت(ع) را گرد هم آوردند تا با اقتدا به سیره معصومین(ع) ترجمان «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» باشند، شاید با برداشتن باری از شانه محرومان.


جان تازه‌ای در رگ‌های جلال‌آباد


از دوراهی آبروان به سمت سرخس، ۷۰ کیلومتر دورتر از شهر مشهد، پشت دشت‌های طلایی گندم، به روستای جلال‌آباد از توابع بخش رضویه می‌رسیم؛ جایی که آوار زلزله چند سال پیش بر بار سنگین کمبودها و محرومیت‌های منطقه افزوده و همه زیبایی‌های روستا را زیر خود مدفون کرد.


اما حضور گرم و پرحرارت خادمان امام رئوف در مسجد صاحب‌الزمان(عج) واقع در قلب روستا، به قول خانم دهیار روستا، «جان تازه‌ای به جلال‌ آبادی‌ها بخشید». اکرم یوسفی با ابراز خشنودی از خدمات آستان قدس از جمله بازسازی چند منزل و تعمیر مسیر لوله‌کشی آب، به گوشه‌ای از سختی‌های زندگی در روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: هرچند تازه چند ماهی است مردم از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند، مشکلات دیگر عرصه را بر روستاییان تنگ کرده است، اما امیدوار است به قدوم مبارک خادمان آستان قدس، به‌زودی مرتفع شود.


مهم خدمت خالصانه است


امسال در دهه پایانی صفر، خادمان مواکب امام رضا(ع) حال و هوای مواکب حسینی را به روستاهای دورافتاده خراسان رضوی بردند. حاج حسین کریمی از آن پیرمردهای باصفای مشهدی است که با بغضی در صدایش، از حال و هوای خدمت تعریف می‌کند: هر سال با هیئت کهف‌الحسن در شهر نجف آرایشگری می‌کردم، اما خدا خواست امسال در کنار خادمان امام رضا(ع) هرروز موی سر ۲۰-۱۵ تا از بچه‌ها را به عشق آقا امام حسین(ع) اصلاح کردم. جای خدمت فرقی نمی‌کند. مهم خدمت خالصانه است.


می‌گوید: اول ماه محرم دل‌شکسته بودم که بعد سال‌ها، امسال از توفیق خدمت اربعین جا ماندم. از خود آقا امام رضا(ع) توفیق خدمت خواستم و حاضر بودم هر کاری بکنم تا امسال دست خالی نمانم. راست می‌گویند که زیارت و رضایت امام هشتم(ع) امضای کربلاست. بحمدالله به برکت نام امام رضا(ع)، توانستم به عنوان خادم کوچک دستگاه امام حسین(ع) خدمت ‌کنم.


زیر لب ادامه می‌دهد: اگر آقا قبول کنند.


مسیر دیگری برای خدمت به اهل‌بیت(ع)


هادی غلامی، مدیر امور مجاوران آستان قدس رضوی است.او می‌گوید: با شیوع بیماری و ایجاد محدودیت‌ها برای سفر معنوی اربعین، شمار زیادی از عاشقان و دلدادگان حسینی که نیت خدمت به زائران اباعبدالله(ع) را داشتند، زمینه خدمت در کشور عراق برای آن‌ها مهیا نشد، اما باب خدمت همیشه باز است. ما نیز رهرو اهل‌بیت طاهرین(ع) هستیم.


وی فداکاری و دست‌گیری از محرومان را از درس‌های مکتب ائمه(ع) می‌داند و تأکید می‌کند: ما به عنوان پیروان این سیره، همچنان پای کار و به هر شکل ممکن در خدمت مردم هستیم. سال‌های گذشته مواکبی تحت عنوان مواکب امام رضا(ع) در اعتاب مقدسه برپا می‌شد. امسال زمینه خدمت را کمی تغییر دادیم تا چون گذشته در خدمت عاشقان اهل‌بیت(ع) باشیم.


غلامی با بیان اینکه آستان قدس رضوی ۱۶ موکب اربعینی ذیل ستاد بازسازی عتبات عالیات را در ۴۰ روستای محروم اطراف شهر مشهد سامان‌دهی و مستقر کرد، ادامه می‌دهد: این مواکب در برنامه‌ای یک‌ساله از اربعین ۱۳۹۹ تا اربعین ۱۴۰۰ در سه قالب از پیش شناسایی‌شده توسط کانون‌های خدمت رضوی اعم از فرهنگی‌اجتماعی، درمانی و بهداشتی و عمرانی و توانمندسازی ورود کردند.


وی ادامه می‌دهد: فاز نخست این طرح «شور حسینی، ‌مهر رضوی» بود. بخش عملیاتی فاز نخست طرح از ۱۰ مهر آغاز شد و تا اربعین، همزمان با ۱۷ مهر ادامه داشت. در این مرحله، غالباً فعالیت‌های عمرانی کلیدی چون ساخت ۱۸ اتاقک، نصب دستگاه آب شیرین‌کن و کلرزدن در روستاهای فاقد آب شرب استاندارد کلید خورد.


این مقام مسئول با معرفی بخش دیگری از ارائه خدمات، اضافه می‌کند: بهسازی و بازسازی مساجد و مدارس روستاهای کم‌برخوردار تحت پوشش این طرح نیز از دیگر خدمات تعریف‌شده ذیل این طرح بودند. تا پایان فاز نخست طرح، اجرای ۱۸ پروژه آبفا و بازسازی هفت منزل مسکونی، چهار مسجد و سه مدرسه در دستور کار قرار گرفت.


وی با اشاره به اینکه آشپزخانه‌های دایرشده در مناطق روستایی هر روز در دو وعده ظهر و شب با طبخ غذای متبرک رضوی در خدمت مردم بود، می‌افزاید: برای ۱۰ روز میزبانی از روستاییان، ۶۰ هزار پرس غذای متبرک توزیع شد.


غلامی ضمن بیان این نکته که هر موکب به عنوان معین یک روستا مستقر بود و به روستاهای اطراف خود خدمت ارائه می‌داد، اضافه می‌کند: بیش از ۸۰۰ خادمیار زن و مرد با تخصص‌های مختلف در جریان اقدام‌های متنوع آستان قدس همراه این حرکت معنوی هستند. در این میان از بین مواکب معین‌شده، یک موکب مستقر در روستای ده‌غیبی تنها به بانوان اختصاص داشت و به ارائه خدمات مشاوره و مددکاری مشغول بود.


وی در پایان تأکید کرد: این طرح حالا با آغاز ماه ربیع‌الاول، با حضور فعال همین مواکب در مناطق مورد هدف با قوت ادامه می‌یابد.




نظرات کاربران