واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو

واکنش گروه‌های فلسطینی و سودانی به عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو

گروه‌های فلسطینی و برخی احزاب سودانی ضمن محکوم‌کردن اعلام رسمی عادی‌سازی روابط میان خارطوم ـ تل‌آویو، این اقدام سودان را لکه ننگی در تاریخ امت اسلام توصیف کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاری مستقل فلسطین(صفا)، گروه‌های فلسطینی اعلام توافق میان سودان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط را محکوم کردند.


جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: اعلام عادی سازی روابط میان سودان و رژیم اشغالگرقدس ، مسئله‌ای دردناک است و با پیشینه سودان که حامی مسئله فلسطین بود، همخوانی ندارد.


 در این بیانیه  آمده است: محکومیت و عصانیت و نفرت خود را از توافق سازش میان دولت سودان و دشمن صهیونیستی اعلام میداریم و از مردم سودان می‌خواهیم با این توافق مخالفت کنند.


حماس تأکید کرد که توافق سازش حقارت‌آمیز است و شایسته مردم و تاریخ و جایگاه عمیق سودان در حمایت از فلسطین و مقاومتش نیست.


 جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اطمینان داریم که مردم سودان و احزاب ملی سودانی، این خیانت را نخواهند پذیرفت و نیروهای آزادی و تغییر با امتحان سرنوشت‌سازی روبرو هستند.


در بیانیه جهاد اسلامی آمده است: رژیم سودان هدیه‌ای مجانی را تقدیم دشمن کرد و از قوت مردم فقیر سودان، مبالغ هنگفتی را برای جلب رضایت آمریکا هزینه می‌کند


«واصل ابو یوسف»، عضو سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز اعلام کرد که پیوستن سودان به سایر کشورها در عادی‌سازی روابط خود با رژیم اشغالگرقدس به مثابه خنجری جدید به پشت مردم فلسطین و خیانت به مسئله عادلانه فلسطین است.


ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای که پس از اعلام توافق برای عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی صادر شد، این اقدام را محکوم کرد.


در این بیانیه آمده است: هیچ کس حق ندارد از سوی مردم فلسطین و مسئله فلسطین سخن بگوید. راهی که به صلح فراگیر و عادلانه ختم می‌شود تنها بر اساس قانون  و قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی مشخص شده است که به پایان یافتن اشغالگری اسرائیل در اراضی دولت فلسطین منجر می‌شود.


مخالفت احزاب سودانی


پایگاه خبری «روسیا الیوم» نوشت: دو حزب کنگره و بعث سودان نیز با عادی‌سازی روابط میان خارطوم و رژیم صهیونیستی مخالفت و آن را محکوم کردند.


حزب کنگره سودان اعلام کرد: عادی‌سازی روابط با اسرائیل را نمی‌پذیریم، اما از حذف نام سودان از لیست کشور‌های حامی تروریسم استقبال می‌کنیم.


حزب بعث سودان نیز اعلام کرد که تماس‌های سیاسی و حزبی را برای تشکیل یک جبهه ملی علیه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است.


کاخ سفید امروز جمعه اعلام کرد که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا خبر داده است که رژیم صهیونیستی و سودان برای عادی سازی روابط با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.


کاخ سفید در بیانه خود افزود که پیوستن کشور دیگری به توافق ابراهیم، گام بزرگ مهمی به سوی تحقق صلح در خاورمیانه به شمار می‌آید.


ترامپ همچنین اعلام کرده است که اطمینان دارد عربستان سعودی نیز به زودی به مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل خواهد پیوست.


وی اضافه کرد که ۵ کشور دیگر خواستار پیوستن به توافق با رژیم صهیونیستی هستند.


از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که امروز ترامپ، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان تماس چهارجانبه‌ای درباره سازش میان خارطوم و تل‌آویو داشتند.


همچنین در بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، سودان و آمریکا درباره ایجاد روابط اقتصادی و تجاری میان خارطوم و تل‌آویو توافق حاصل شد.


بر اساس بیانیه مشترک، توافق آغاز روابط اقتصادی و تجاری در حال حاضر با تمرکز بر کشاورزی صورت خواهد گرفت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران