تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر

تبدیل خانه مرحوم موذن‌زاده اردبیلی به موزه مفاخر

استاندار اردبیل گفت: با پیگیری‌های انجام شده خانه مرحوم استاد سلیم موذن‌زاده ثبت ملی شده و در آینده به موزه مفاخر تبدیل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، اکبر بهنامجو در جلسه هماهنگی ستاد بزرگداشت مرحوم موذن زاده اردبیلی اظهار کرد: خرید خانه با ارزش مرحوم موذن‌زاده اردبیلی باید تا ۲ ماه آینده صورت گرفته و اقدامات برای تبدیل آن به موزه انجام شود.


 


وی با اشاره به اینکه جایگاه و منزلت مفاخر استان باید حفظ شود، افزود: شان و منزلت مرحوم موذن زاده ملی و حتی بین المللی بوده و مراسم بزرگداشت باید در شان سلطان ذاکرین انجام شود.


 


استاندار اردبیل گفت: موذن‌زاده‌ها به بزرگداشت و مقبره سازی نیاز ندارند بلکه این ما هستیم که به آنها نیاز داریم و برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید جایگاه و مقام مفاخر را حفظ کنیم.


 


وی اظهار کرد: سبک مداحی موذن زاده اردبیلی نیز ثبت ملی شده و این استاد مسلم مداحی و اذان، بخشی از فرهنگ استان تلقی می‌شود.


 


بهنامجو در رابطه با تاسیس موسسه مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی گفت: اهداف، اساسنامه، نام موسسه و اعضای هیات امنای پیشنهادی اعم از حقیقی و حقوقی باید مشخص شود و طبق نظر نماینده ولی فقیه در استان موسسه موذن زاده اردبیلی با رویکرد مشخص راه اندازی شود.


 


وی با اشاره به اینکه نشان ملی موذن زاده نیز باید تعریف شود، بیان کرد: اهداف موسسه باید توام با رشد مداحی و اذان در استان باشد.


 


خانه تاریخی موذن زاده در جنب مسجد تازه شهر اردبیل قرار دارد که بعد از طی تشریفات قانونی به شماره ۳۲۵۴۴ و در پنجم تیرماه 98 به ثبت رسیده است.


 


این خانه تاریخی محل زندگی خاندان موذن‌زاده بویژه مرحوم رحیم و سلیم موذن‌زاده اردبیلی است که از مفاخر هنری و مذهبی در کشور محسوب می شوند.


 


خانه خاندان موذن زاده اردبیلی مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که در ۴۸۸ متر مربع به ثبت رسیده است.


 


سلیم موذن‌زاده اردبیلی مشهورترین عضو خاندان موذن‌زاده می‌باشد که در سال ۱۳۱۵ در محله تازه شهر اردبیل متولد شد و پس از عمری مداحی به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی در سن ۸۰ سالگی درگذشت.


 


شیخ عبدالکریم موذن اردبیلی پدر سلیم نخستین موذن رادیوی ایران بود و برادرش رحیم موذن‌زاده اردبیلی نیز از موذنان شهیر ایران بود، داوود برادر دیگر سلیم نیز صدای گیرایی داشت و در زمان خود مداحی مشهور بود اما در میانسالی درگذشت.


 


پیش‌تر نیز شیوه مداحی استاد سلیم موذن‌زاده به ثبت ملی رسیده بود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران