حجت‌الاسلام کلباسی:
گرامیداشت حقیقی امام زمان(عج) تبعیت از دستورات دین است

مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه، گفت: بیعت، واقعیت عینی در مسیر الهی است و کسی که بیعت می‌کند باید وفادار باشد و در عمل در این مسیر حرکت کند.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه، گفت: یکی از سنت‌هایی که تقریباً  در تمامی بیعت‌ها وجود داشته این بوده که وقتی کسی به سمتی منصوب می‌شده به خصوص سمت‌های الهی، مؤمنان به تبیعت از دستور الهی، اعلام وفاداری و بیعت می‌کردند.


وی در گفت‌وگو با ایکنا افزود: به عنوان نمونه در زمان زندگی پیامبر(ص)، افراد بیعت کرده و حتی تجدید بیعت می‌کردند؛ مثلا بیعت رضوان در صلح حدیبیه رخ داد با وجود اینکه قبلاً هم مسلمین با پیامبر(ص) بیعت کرده بودند اما وقتی شرایط سخت شد این بیعت مجدد صورت گرفت و به دنبال آن آیه ۱۸ فتح «لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا» نازل شد؛ یعنی بیعت آنها بیعت با خدا و در مسیر الهی بود.


کلباسی اضافه کرد: باز در غدیر هم وقتی پیامبر(ص) دستان امام علی(ع) را بالا گرفت و فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ؛ مسلمین با امام علی(ع) بیعت کرده و تبریک گفتند و زمانی که امام علی(ع) بعد از دوره ۲۵ ساله غربت و خانه‌نشینی به خلافت رسید، مردم به محضر ایشان آمدند و با ایشان بیعت کردند.


مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: در مورد امام عصر(عج) و در سال‌روز امامت ایشان این نکته جای تاکید دارد که ائمه دیگر امام حی و زنده نیستند و اگر آنها زنده بودند و امامت داشتند جا داشت در روز امامتشان تجدید بیعت با آنان صورت بگیرد، ولی امام زمان چون زنده هستند، سفارش شده تا هر روز با ایشان با خواندن دعای سلامتی و فرج و ادعیه مرتبط تجدید بعیت کنیم.


کلباسی تصریح کرد: چنین درسی در تمامی مضامین شریف و ادعیه نهفته است که در غدیر ثانی یعنی ۹ ربیع بیعت مجدد با آن امام داشته باشیم؛ البته کلمه «تاجگذاری» را که در افواه عمومی به کار می‌رود چون تداعی سلاطین را در اذهان دارد بهتر است به کار برده نشود؛ گرچه ارتباطی با امامت و در فرهنگ اسلامی جایگاهی ندارد.


گرامیداشت حقیقی امام زمان(عج) تبعیت از دستورات دین است


وی با تاکید بر اینکه مهم، توجه به سال روز آغاز رسمی امامت است تا در این روز انسان از بیعت یاد کرده و دعای عهد بخواند، تصریح کرد: آن موعود و منجی الهی را با ارتباط با مضامین و محتوای ادعیه و زیارات یاد کنیم و صرفاً یاد صوری و ظاهری هم نباشد؛ این یعنی ما در کنار آرمان مهدویت و امام عصر(عج) حضور داریم و می‌خواهیم در این مسیر حرکت کنیم؛ بیعت، واقعیت عینی در مسیر الهی است و کسی که بیعت می‌کند باید وفادار باشد و در عمل در این مسیر حرکت کند.


وی با اشاره به معیارهای سبک زندگی مهدوی، اظهار کرد: اولین نکته در این مسیر بحث معرفت است؛ امام کسی است که انسان پشت سر او حرکت می‌کند وگرنه با صرف ادعا، نظام امامت و  امت شکل نمی‌گیرد؛ امام جلو حرکت می‌کند و بقیه پشت سر او؛ وقتی بحث امام مطرح است یعنی ما خودمان را با اهداف امام تطبیق می‌دهیم بنابراین ابتدا باید معرفت به خود امام و در ادامه معرفت به مسیر امام داشته باشیم.


کلباسی بیان کرد: انسان اگر در رفتارش با همسایه و خانواده و دوستان و سایر مردم و در ارتباطات اجتماعی، در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و ضایع نکردن حقوق دیگران سبک زندگی مهدوی را رعایت کند و رفتار عادلانه داشته باشد، می‌تواند مدعی بیعت با امام و پیروی از او را داشته باشد وگرنه صرف ادعای یار امام زمان(عج) بودن کافی نیست.


سرنوشت مدعیان دروغین پیروی از امام عصر


استاد مهدویت حوزه علمیه اضافه کرد: اگر صرفاً مدعی پیروی و شیعه‌گری آن حضرت باشیم ولی از نفس خود تبعیت کنیم مصداق آیه شریفه دوم سوره صف؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» خواهیم بود؛ بنابراین رکن و مؤلفه دوم در ادعای پیروی از سبک زندگی مهدوی آن است که در عمل پایبند به دستورات دین باشیم و جامعه را هم در این راستا به حرکت درآوریم.


استاد حوزه علمیه، تاکید کرد: جامعه باید آرمان داشته باشد و آرمان مهدویت، پویا، زنده و جهانی است و کسی که ادعا می‌کند بیعت با امام زمان(عج) کرده است باید با اهداف و دستورات آن حضرت منطبق باشد و آن را طی کند وگرنه راه درستی را در پیش نگرفته است.




نظرات کاربران