ضرورت یک اتحاد واقعی در آستانه هفته وحدت در جهان اسلام

در فرانسه با بیش از هفت میلیون  مسلمان از فرق و مذاهب مختلف اسلامی و به اصطلاح مهد حقوق بشر و آزادی در چند سال اخیر زمزمه های دین ستیزانه  و بویژه اسلام ستیزی و توهین به مقدسات آخرین دین خاتم و پیامبر اسلام بسیار شنیده شده است .روزی اعمال فشار مذهبی بر مسلمانان به بهانه حجاب افزایش می یابد و در روزگاری نشریات به بهانه آزادی بیان به پیامبر اسلام و قرآن کتاب آسمانی مسلمانان توهین می کنند و این سناریو هر از گاهی باز نویسی می شود وبه صورت دیگری ادامه می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در چند روزگذشته  مکرون رییس جمهور فرانسه  در پاسخ به خشم مسلمانان از توهین به پیامبر اسلام(ص)گفت: هرگز تسلیم نمی‌شویم! ما با روحیه صلح به تمام تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم!


 


امانوئل مکرون گفته که ما اظهاراتی از روی انزجار و تنفر را نمی‌پذیریم و از گفت‌وگویی منطقی دفاع می‌کنیم. ما همواره در سمت کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی خواهیم بود! واقعیت این است که باید دید مکرون از کدام گفتگوی منطقی دفاع می کند، او به دنبال کدامین کرامت انسانی و ارزشهای جهانی است.


از سوی دیگر وزارت خارجه فرانسه توقف تحریم کالا‌های ساخت این کشور را از سوی برخی کشور‌های اسلامی خواستار شد.


خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: در پی اظهارات اسلام ستیزانه رئیس جمهور فرانسه و ترند شدن هشتگ «تحریم کالا‌های فرانسوی» در برخی کشور‌های عربی، وزارت خارجه فرانسه با بی اساس خواندن چنین تصمیمی، توقف آن را خواستار شد. سخنان تکراری مکرون ناپخته و خام با واکنش های مختلفی در داخل و خارج از کشور مواجه شده است


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به اظهارات اسلام‌ستیزانه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در حساب توییتری خود نوشت: «رفتار نابخردانه مکرون در اسلام‌ستیزی علنی نشان از خامی او در سیاست دارد وگرنه در سودای رهبری بر اروپا به اسلام جسارت نمی‌کرد.» شمخانی در ادامه افزود: «پیشنهاد می‌کنم بیشتر تاریخ بخواند و به حمایت آمریکای در حال افول و صهیونیسم رو به اضمحلال دلخوش نباشد.»


همچنین، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «مسلمانان و موحدان جهان، یکصدا دشمنی وقیحانه‌ی سردمداران بی‌خرد و لجوج کشور فرانسه با پیامبر رحمت را به شدت محکوم می‌کنند، خباثت‌های این افراد بی‌آبرو، نشان‌دهنده کفر آنها به خداوند و دشمنی‌شان با تمامی ادیان آسمانی است.»


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران هم در واکنش به تکرار اقدامات اهانت آمیز به پیامبر اسلام در فرانسه گفته بود: «استمرار لجوجانه اقدامات اهانت آمیز به پیامبر رحمت (ص) در فرانسه در کمال تاسف در مواردی با حمایت برخی مقامات رسمی نیز همراه بوده است، هرگونه اهانت و بی احترامی به پیامبران الهی، خصوصا خاتم آنها رسول مکرم اسلام به شدت محکوم است.»


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  هم در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام رئیس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام(ص)؛ اسلام ستیزی را پروژه شکست خورده، اما شتاب دهنده به افول گریزناپذیر امریکا و رژیم صهیونیستی دانست.


در خارج از مرزهای کشورمان هم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه حملات جدیدی را علیه مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آغاز کرد. اردوغان در پی اظهارات امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه درباره «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد» گفته بود: «مکرون به‌دلیل سیاست‌هایش در مقابل مسلمانان نیاز به بررسی روانی دارد»


نخست وزیر پاکستان نیز اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه درباره انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام را موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمان جهان دانست و تاکید کرد: چنین سخنانی باعث تشدید اسلام‌ هراسی و فضاسازی برای افراط‌گرایان می‌شود.


روزنامه الشرق الاوسط هم در پاسخ به سخنان رییس جمهوری فرانسه که گفته بود، "اسلام در بحران به سر می‌برد" نوشت: این سخنان بیانگر نگرانی وی از رشد روزافزون جمعیت مسلمانان در فرانسه و جهان غرب است.


وزارت خارجه مراکش نیز با صدور بیانیه ای اقدام پاریس در توهین به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کرد و مردم تونس نیز علیه سخنان رئیس جمهور فرانسه در این خصوص تظاهرات برگزار کردند.


حزب الله لبنان هم هتاکی مجدد فرانسوی‌ها به مقدسات اسلامی را جریحه دار کردن احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان از جمله اقلیت مسلمان و عرب ساکن اروپا به ویژه کشور فرانسه قلمداد کرد.


اتحادیه شرکت‌های تعاونی کویت در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه که علیه پیامبر اسلام حرمت شکنی کرده بود، تمامی محصولات تولید فرانسه را از بازارهای کویت جمع آوری کرد.


سر لوئاتی ، یک فعال مسلمان فرانسوی ، در توئیتر خود نوشت: سرکوب مسلمانان یک تهدید است. اکنون مکرون در یک سخنرانی یک ساعته، راست های افراطی ضد مسلمان را جسور کرد و با اعلام محدودیت شدید برای مسلمانان در مساله آموزش زندگی دانش آموزان مسلمان را تهدید کرد.
ریم-سارا آلائون ، یک دانشگاهی فرانسوی ، در توئیتر خود نوشت: رئیس جمهور مکرون اسلام را به عنوان دینی توصیف کرد که امروز در سراسر جهان دچار بحران است. من حتی نمی دانم چه بگویم، این اظهار نظر آنقدر گنگ است  که دیگر به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز ندارد. پنهان نمی کنم که نگران هستم.


از سویی دیگر در حالی که توهین فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) خشم ملت‌های مسلمان را برانگیخته است، یک مقام سعودی با سفیر پاریس در ریاض نشست دوستانه برگزار کرد.


خبر گزاری مهر به نقل از القدس العربی نوشت «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه مکرمه با «لودویک بوی» سفیر فرانسه در عربستان دیدار کرد.


عربستان سعودی تاکنون در قبال این توهین‌ها موضع گیری نکرده است.


اما به راستی اهداف مکرون از توهین به پیامبر اسلام و قرآن در این زمان چیست و اساسا آیا دلیل خاصی وجود دارد که در این برهه از زمان این مطالب از زبان رییس جمهور ناپخته فرانسه صورت می گیرد ،آیا رابطه ای بین این بیانات سخیف و تبلیغات گسترده رژیم صهیونیستی و آمریکا و بویژه ترامپ در مورد به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی سران برخی کشورهای اسلامی از جمله امارات ،بحرین و سودان و اخیرا (از زبان ترامپ) عربستان وجود دارد؟


آیا دولتمردان و فرانسه از رشد روز افزون اسلام و گرایش مردم اروپا به دین اسلام نگرانند و با رشد اسلام در اروپا منافع خود را در خطر می ببیند؟


آیا می شود این اقدامات را ناشی از استیصال مکرون در اعترضات طولانی مدت مردم فرانسه به اوضاع نابسامان این کشور اروپایی دانست و این اقدامات را در راستای فرار به جلو دولتمردان فرانسه قلمداد کرد؟


آیا این اقدامات به مثابه عملیات روانی در اوضاع کرونایی و در گیری های نابسامان در جهان اسلام بویژه در لبنان ،عراق ،یمن وجمهوری آذربایجان نیست؟


به نظر می رسد در این برهه حساس در منطقه غرب آسیا و اساسا در جهان اسلام باید بیش از بیش به وحدت ملتها و پیوند حکومتهای اسلامی فکر کرد تا دشمنان اسلام نتوانند از شکاف های به وجود آمده در جهان اسلام بتوانند به نقشه های شوم خود دست یابند وباعث اسلام هراسی و اسلام ستیزی بپردازند.


احمد عارفخانی




نظرات کاربران