وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد

وبینار رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی برگزار شد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: با گسترش شبکه های اجتماعی قدرت توده ها در برابر حاکمیت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در اولین روز برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین الملی وحدت اسلامی وبینار(رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی) با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دکتر یونس نوربخش جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا سعیدآبادی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران، دکتر عبدالحسین کلانتری جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و دکتر احسان شاه قاسمی استاد ارتباطات و رسانه دانشگاه تهران برگزار شد.


در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اظهار داشت: ما در حال حاضر با سه سونامی اطلاعات، ارتباطات و سونامی زنجیره همتایان (بلاک‌چین) مواجه هستیم.


وی ادامه داد: سونامی اطلاعات به این معنی که در مدت کوتاهی دانش بشری دو برابر می شود؛ دستیابی ۵ میلیارد انسان تا سال ۲۰۳۰ به شبکه‌های اجتماعی هم  رخدادی است که با سونامی ارتباطات رخ می دهد.


حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: به کمک شبکه های اجتماعی این اتفاق افتاده است که انسان ها به راحتی در دسترس هم قرار گیرند و به هم پیام دهند؛ به عبارتی با گسترش شبکه های اجتماعی قدرت توده ها در برابر حاکمیت افزایش پیدا کرده است و یکی از دلایل بیداری اسلامی و قدرت در جهان؛ دسترسی به شبکه های ارتباطی است که باعث تقلیل در قدرت حاکمیت شده است.


وی ادامه داد: سونامی دیگر سونامی زنجیره همتایان(بلاکچین) است که تحلیلگران پیش بینی می کنند با وجود این سونامی با تقلیل سازمان های حاکمیتی و به تبع تقلیل نقش آنها مواجه شویم که این خود یک تهدید است.


دکتر محمدرضا سعیدآبادی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در ادامه این نشست طی سخنانی گفت: منابع وحدت بخش در جهان امروز معدود و کمیاب است و دلیل آنهم به خاطر رقابت ها و بحران هایی مثل کرونا و جنگ های ساختگی،  تفرقه و واگرایی هایی که در جهان می بینم.


وی ادامه داد: اگر از وحدت سخن به میان بیاوریم و رویایی در مورد آن وجود نداشته باشد اتفاقی نمی افتد، نباید در مورد وحدت اسلامی انتزاعی صحبت کرد و نسل جوان باید بتواند با این رویا به دنبال وحدت باشد.


سعید آبادی تصریح کرد: رویا است که به گفتمان وحدت قدرت میدهد، رویا یعنی امید و انگیزه مشترک و برای گفتمان وحدت اسلامی نیازمند تولید انبوه رویا هستیم.


دکتر یونس نوربخش جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران هم در این نشست به نقش مهم رسانه در همگرایی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: رسانه ها باید برای برجسته سازی اخبار خوب پیش روند و جهان اسلام را به این سمت و سو سوق دهند و به سمت هدف اصلی خود در گسترش ارتباطات و اطلاع رسانی باز گردند.


دکتر عبدالحسین کلانتری جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران، دکتر احسان شاه قاسمی استاد ارتباطات و رسانه دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این نشست بودند.




نظرات کاربران