وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد

وبینار منطقه‌ای غرب آسیا برگزار شد

در سومین روز برگزاری سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی وبینار منطقه ای غرب آسیا ( بحرین،عراق، یمن، اردن، لبنان) با عنوان «همکاری اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا» برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ، در این وبینار آیت الله عیسی قاسم،  رهبر شیعیان بحرین ضمن قدردانی از برگزار کنندگان اظهار داشت: باید گفت همه سنن تکوینی و تشریعی خداوند متعال تنها از علم، حکمت و عدل او نشأت می گیرد و رحمت او پیدا و پنهان و لطف او دیدنی و نادیدنی است؛ سنت ابتلا باعث می شود حکمت های الهی را بیاموزیم، ابتلا تجلی واقعیت انسان است و ابتلا با شر یا خیر همراه است: « وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً » ( و ما شما را به بد و نیک و خیرات و شرور عالم مبتلا کنیم تا شما را بیازماییم).


وی افزود: ابتلا جامعه را از افتادن در مهلکه ها و سپردن مسئولیت های بزرگ واختیار امانت های بزرگ به افراد  نااهلی که بدی هایشان را پنهان می کنند و منافقانی که بر مردمان نیرنگ می‌ورزند، مصون می دارد چراکه مصائب و سختی های بزرگ مجالی برای پنهان شدن این افراد و فریب و نیرنگ و نفاقشان باقی نمی گذارد.


آیت الله عیسی قاسم تصریح کرد: انسان دارای استعدادها و قابلیت هایی است که در چالش ها نمایان می شوند و نمی توان امید داشت خود به خود فعال شوند بلکه فعال سازی اش از طریق تجربه های مداومی است که انسان در ابعاد شخصیتش با آن ها روبرو می شود بنابراین امتحان سختی ها و وارد کردن انسان در فضایی است که او را به مقاومت وادار می کند چیزی است که او را به فعالیت و حرکت پیشرفت در مسیر کمال وا می دارد.



وی ادامه داد: خداوند عزوجل به ایمان بنده اش آگاه است و از آن جا که ایمانش به وی توان تحمل مشکلات و پیروزی در مقابله با آن را می دهد هدف پیشرفت او محقق می شود و عملا در وی کمال جدیدی نمایان می گردد


رهبر شیعیان بحرین با بیان اینکه هر گاه انسان ها خدا را فراموش کردند خود را نیز فراموش کردند و در معصیت وارد شدند و سعادت دنیا و آخرت خود را از دست دادند گفت: خداوند هر کسی را که بخواهد به عذاب کوچک یعنی عذاب دنیوی مبتلا می کند تا با نجات از آن،  آنها را از عذاب های بسیار بزرگتر در آخرت نجات دهد.  


وی گفت: جهان امروز به سه بلای بزرگ گرفتار شده است که امتحانی سرنوشت ساز برای او به حساب می‌آید و این سه امتحان یکی مسئله فلسطین است که رنج امت اسلام است،  دیگری رنج عادی سازی با دشمن مسلمانان است و در نهایت ی مشکل بیماری کرونا است.


آیت الله عیسی قاسم ادامه داد:  این مشکلات بزرگ و سخت هستند، همه  جهان اسلام در معرض این امتحان برای سنجش صبر ، مقاومت، شجاعت، هشیاری، حفظ وحدت ،جدیت رسالت، احساس عزت و کرامت واقعی هستند که با این بلایا در حال و آینده و در دین و دنیای خود مورد تهدید قرار گرفته اند،بنابراین جهان اسلام راهی جز مقاومت و ایستادگی و بالا کشیدن خود برای مقابله با چالش ها و پیروزی در این امتحان را ندارد و اگر نرمی و جهالت پیشه کنند و به ندای مقاومت از سوی دینش و مومنان گوش فرا ندهد سقوط سختی خواهند کرد.


در ادامه علامه عبدالفتاح الکبسی، از علمای یمن در این وبینار اظهار داشت:  متاسفانه شاهد آن هستیم که در میان امت اسلامی کسانی هستند که به اسرائیل به شدت نزدیک شده اند و خواستار مغفرت و رضایت او هستند و از اسلام و راه اسلام و راه قرآن دور می شوند؛ و این در حالی است که امت نیازمند آن است که به کتاب خدا و پیامبر خدا (ص) بازگردد.



وی افزود: خداوند به مسلمانانی که در راه خدا جهاد می کنند وعده داده است  « الَّذِینَ آمَنُوا یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ  وَالَّذِینَ کَفَرُوا یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِیَاءَ الشَّیْطَانِ  إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا» بنابراین محور مقاومت سرپرستش خداوند متعال است و او آنان را پیروز می گرداند؛ این محور در برابر مؤمنان فروتنند و در برابر کافران سرسخت و قدرتمندند.


الکبسی در پایان گفت: خداوند هر بلا و بیماری را از این امت دور گرداند. بیماری کرونا و شیطان بزرگ که هیمنه آمریکا و اسرائیل است را از ما دور گرداند.


حجت الاسلام والمسلمین علی محمد جواد اللواتی، عضو دفتر امور فقهی شیعیان در ادامه این وبینار اظهار داشت: برخی از مردم تصور می کنند که اسلوب حیات دینی در برپایی اعمال عبادی، واجب است در حالی که گفتمان های دینی بعد از همه گیری کرونا، شروع به این کردند در امور بهداشتی جامعه،  روش های جایگزینی را به کار گیرند.



وی افزود: از این رو جایز نیست که ما نه خود و نه دیگری را در معرض خطر و نابودی قرار دهیم، بنابراین سزاوار است که ما به دنبال بهترین شیوه و روش در حیات دینی باشیم و باید گفت که اسلام در احکام عبادی و تعبدی خود، حول مدار و محوری می گردد که در آن مصلحت خلق وجود داشته باشد، چرا که خداوند باری تعالی ما را به احساس مسوولیت در قبال سلامتی خود و دیگران مکلف ساخته است، از این رو، هر اقدامی که به حفظ سلامتی جامعه و جلوگیری از انتشار ویروس کمک کند، حسنه تلقی شده و ثواب خواهد داشت.


ناهده جلیل الغالبی، استاد دانشگاه در دانشکده علوم اسلامی کربلا در ادامه وبینار اظهار داشت: است: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و در برابر آن کاری جز پیشگری نمی­توان کرد در همین زمینه خداوند متعال فرموده«در راه خدا انفاق کنید، و خویشتن را با دست خود به هلاکت میفکنید»، عبارت خویشتن را با دست خود به هلاکت میفکنید، از حیث معنا و دلالت، به اصل پیشگیری بهتر از درمان است می­انجامد.



وی افزود: یکی از نیرومندترین ابزارهای دفع بلا، تضرع به درگاه خداوند سبحان از راه توبه، ذکر، دعا، استغفار، صدقه و قرائت قرآن؛ اگر خداوند عز و جل اراده کند که قضا و قدر خویش را تنفیذ کند، قلب بنده را از معرفت، تصور و اراده­ اسباب مادی غافل می­گرداند به گونه­ای که نه آن را احساس کند و نه بخواهد.


جلیل الغالبی تصریح کرد: از آنجا که این بیماری از قضا و قدر الهی ناشی شده است، ما مسلمانان وظیفه داریم برای پیشگیری از این بیماری و دفع اسباب آن اقدام کنیم و از شریعت و راه روشن دین هدایت طلبیم و آنچه را که برای پیشگیری و مواجهه با بیماری دستور داده است، مد نظر قرار دهیم تا روح و جانمان از ترس و نگرانی رها شود.


محمد النعمانی، رهبر انقلابی در جنوب یمن در ادامه این وبینار اظهار کرد: امروز جهان در شرایطی استثنایی و خاص به سر می­برد و همه­ جا آماج حمله است چنین شرایطی ایجاب می­کند که فرهیختگان، فعالان رسانه­ای، نخبگان سیاسی و استادان دانشگاه به آگاه سازی جوامع و جوانان بپردازند و دربارۀ رخدادهای پیرامونشان که هدف آن نابودی ارزش­های اخلاقیشان است به آنان بصیرت بخشند.



وی افزود: ما باید به مقابله با ترویج فرهنگ جهل و حماقت در جوامع اسلامی و عربی بپردازیم و برای این کار باید پایگاه­های اطلاع رسانی ویژه­ای در کشورهای محور مقاومت ایجاد شود، درب­های شبکه­های ماهواره­ای به روی نخبگاه سیاسی جهان عرب گشوده شود تا نقش خود را در تنویر افکار جوانان انجام دهند.


نزیهه صالح، استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر با بیان اینکه برجسته ترین پیامد شیوع جهانی ویروس کرونا، تفاوت روشن چگونگی برخورد کشورها با این بحران  است، اظهار داشت:  کشورها از مدل ها و راهبردهای مختلفی برای مقابله با ویروس استفاده کرده اند اما شاهد بودیم که عملکرد کشورهای غربی ضعیف تر از کشورهای اسلامی در این زمینه بود.



وی افزود: نکته مهم تر این که ما در کشورهایمان و جوامع شرقی مسلمان در درجه اول به انسان ها توجه می کنیم بنا بر این می بایست رویکردی را دنبال کنیم که بیشترین سود را برای جوامع داشته و در جهت فعال تر کردن مردم در مبارزه با همه گیری آگاهی افزایی می کند.


حجت الاسلام عبدالله ابراهیم صالح، معاون دبیرکل حزب الله بحرین در ادامه وبینار اظهار داشت: سنت آزمایش نزد پروردگار عز‌و‌جل، یک سنت طبیعی است و این یک راه و روشی برای ارزیابی انسان ها از سوی خداوند متعال و راه و روشی برای تعالی بشریت می باشد و اگر این رنج نبود، بشریت نمی توانست به تعالی برسد.



وی افزود: امروز ما با همه گیری کرونا مواجه هستیم؛ در هر صورت این آزمایش، چالش و انگیزه جدید برای بشریت است تا بتوانند بر کوتاهی ها و ضعف هایی که دارند فائق بیایند و از واقعیتی که در آن هستند عبور کنند تا دستاوردهای جدیدی را در محافل مختلف بدست آورند.


وی با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه و بستر مناسب که بتوان با این بحران ها مقابله کرد، گفت: باید با همفکری یکدیگر به این نکته توجه داشته باشیم عده ای وجود دارند که نمی خواهند به طور کل، انسان های جهان و به طور خاص جهان اسلام از واقعیتی که با آن روبرو است به سلامت عبور کنند.


حجت الاسلام صالح در پایان گفت: ما مسلمانان در این همه گیری و چالش بیماری کرونا که امروز سراسر دنیا را فرا گرفته، باید پیشتاز و در خط مقدم کشورهایی باشیم که می توانند در برابر آن پیشگیری کنند و این مساله از طریق آمادگی هر چه بیشتر و برنامه ریزی برای مقابله با این همه گیری قابل تحقق است؛ همچنین باید طرح های جایگزین نیز داشته باشیم تا بتوانیم این ویروس را محدود کرده و از انتشار آن جلوگیری کنیم.


حمود عبدالله الاهنومی، نویسنده و پژوهشگر در این وبینار اظهار داشت: خداوند، جهان هستی را بر اساس قوانین و مقرراتی مشخص به وجود آورده است اما ممکن است در اجرای برخی از این قوانین و مقررات برای حکمت هایی که مد نظر دارد را اجرا کند، مانند همین بلا و مصبیت کرونا.



وی افزود: این بلایا و بیماری ها از دیدگاه مومنان، اول به خاطر آزمایش الهی و به منظور تقویت ایمان آنها است و دوم به منظور دریافت پاداش الهی به خاطر صبر، تحمل و پذیرش مومنان است.


الاهنومی تصریح کرد: بیماری ها باعث می شود که انسان ها به یاد گناهانی که مرتکب شده اند بیفتند و به انسانها متذکر می شود که به خداوند نیاز دارند و در برابر آفریننده قدرتمند و بی نیاز جهان هستی، فقیر و نیازمند هستند، بنابراین به طلب آمرزش و توبه روی می آورند و زندگی خود را وقف عبادت خداوند متعال قرار می دهند.


وی در پایان خاطر نشان کرد: ما نیازمند هدایت الهی و صبر هستیم و باید بیماری کرونا را همانند جنگی بدانیم که بر ما تحمیل شده است و دستورالعمل های بهداشتی را در این خصوص به درستی رعایت کنیم.


هیفاء سلیمان الامام، استاد دانشگاه بین‌المللی لبنان در این وبینار تصریح کرد: فاجعه بیماری کرونا که کشورها دچارش شدند به ما ثابت کرد که کشورهایی دوست و برادر داریم که می‌توان بر شراکت مستحکم با آنها در منافع و رویکردهای استقلال‌خواهانه به همراه روابطی همتراز و به دور از طمع‌ورزی و سلطه‌جویی و تاراج منابع تکیه کرد و کمک‌های خود را بدون هر گونه درخواست و سوالی و یا بدون هر نوع سودجویی سیاسی تقدیم کرده است.



وی افزود: در پی شیوع کرونا، رفتارهای اجتماعی جدیدی نیز شکل گرفته که اساس آن بر حفظ فاصله‌ها و فعال‌تر شدن اقدامات الکترونیک و فضاها و دیدارهای مجازی است بنابراین  بحران کرونا می‌تواند انگیزه‌ای برای آغازی جدید باشد و بر این اساس یک نظام حکومت‌داری متفاوت از گذشته شکل گیرد.


راغده مصری، استاد دانشگاه در پایان این وبینار بین المللی اظهار داشت: امروز ویروس کرونا تمام جهان را دربرگرفته است و اگر نحوه مقابله با آن را ندانیم، تهدید و خطری برای انسانیت به شمار می آید؛ امروز در برابر فرهنگی جدید هستیم، انسان ها امروز متوجه شدند که اگر قوانین و نظام انسان دوستانه نباشد با شکست مواجه خواهند شد.



وی افزود: امت اسلام،امتی است که هر تهدیدی را تبدیل به فرصت می کند و این چیزی بود که در 40 سال گذشته نیز شاهد آن  بودیم زمانی که تهدیدات، محاصره، بحران های اقتصادی، تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد اما این کشور همچنان سربلند و قدرتمند تر از گذشته از این تهدیدات بیرون آمد.


المصری تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید با یکدیگر همکاری کنند و به تبادل تجربه و تجهیزات پزشکی بپردازند و در جنبه‌های مختلف فرهنگی و علمی با هم تبادل داشته باشند تا یک شبکه گسترده در فضای مجازی ایجاد کنند و از فرصت های خود به خوبی بهره مند شوند.


وی با بیان اینکه ویروس کرونا امروز ما را سریع تر به سمت تولید علمی در شبکه های اجتماعی پیش می‌برد و شبکه های اجتماعی امروز سرشار از برنامه‌ها و فرهنگ‌های اسلامی و آگاهی افزایی است، گفت: در حالی که پیش از این، بخش زیادی از فضای رسانه ای متعلق به طرف مقابل یعنی غربی ها بود و ما حضور کمرنگی در آن داشتیم و باید از این فرصتها برای انتشارعلم، استفاده دوچندان کنیم.


 گفتنی است؛ عبدالقادر بهجت الآلوسی، شیخ مصطفی جمیل المشایخی امام و خطیب جماعت،عمرو معدیکرب حسین الهمدانی رئیس شورای اسماعیلی های یمن در این وبینار به ایراد سخنرانی پرداختند.




نظرات کاربران