نشست تخصصی «ظرفیت های کشورهای اسلامی در تکوین تمدن نوین اسلامی» برگزار شد

نشست تخصصی «ظرفیت های کشورهای اسلامی در تکوین تمدن نوین اسلامی» با همکاری و مشارکت مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) به صورت وبیناری و در چهارچوب همایش «آینده نگاری تمدن نوین اسلامی» برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست ابتدا ابوالحسن خلج منفرد رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات ضمن قدردانی از مسئولین دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برای پرداختن به موضوع تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: یکی از دغدغه ها و اولویت های مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی طرح موضوع تمدن اسلامی در عرصه بین المللی و گشودن افق های روشن برای این موضوع در خارج از کشور است. به همین دلیل تولید ادبیات فاخر و مناسب برای عرضه در خارج از کشور توسط محافل علمی و دانشگاهی کشور از نیازهای اساسی سازمان در این زمینه است.همچنین رایزنان فرهنگی در کشورهای اسلامی می توانند نقش مهمی را در شناخت ظرفیت ها و زمینه های ذهنی و عینی موجود در موضوع تمدن نوین اسلامی در کشور های اسلامی  و انتقال آن به کشور داشته باشند.


در ادامه رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان و 4 تن از نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هند،بنگلادش،مالزی و خانه فرهنگ لاهور پاکستان مقالات خود را در این نشست ارائه دادند.


خلج منفرد در مقاله خود تحت عنوان "درآمدی بر روشها و راهکارهای مناسب برای طرح تمدن نوین اسلامی در خارج از کشور و افق گشایی این موضوع در عرصه بین الملل"به تفصیل درباره دو راهکار اساسی در این زمینه سخن گفت: اول اینکه برای طرح موضوع تمدن نوین اسلامی در میان مخاطبین مسلمان در خارج از کشور ابتدا باید به سراغ چالش ها، مسائل و دغدغه های مخاطبین در جهان اسلام برویم و آنان را نسبت به اینکه اسلام و داشته های مسلمانان برای حل همه این چالش ها و مسائل پاسخ دارد آگاه کنیم و سعی کنیم موضوع تمدن نوین اسلامی را در میان محافل علمی و نخبگان مسلمان به عنوان دغدغه ای مهم درآوریم.


راهکار مهم دوم این است که از روش تجویزی برای مخاطبین مسلمان در خارج از کشور اجتناب کنیم و مشارکت و هم افزایی آنان را برای یافتن پاسخ های مناسب برای چالش ها و مسائل جهان اسلام جلب نموده برای مخاطبین سهم مناسبی در این زمینه قائل شویم.


در ادامه محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند در مقاله خود تحت عنوان "ظرفیت ها و مولفه های موجود در هند برای تکوین و تاسیس تمدن نوین اسلامی"تاکید کرد: امروزه هند به عنوان دومین کشور پر جمعیت جهان و چهارمین قدرت اقتصادی و فناوری در جهان می تواند همچون گذشته در احیا و بازسازی تمدن نوین اسلامی و هنجارسازی جهت تقسیم ارزش های معنوی مشترک جهانی سهیم باشد.


درادامه این نشستعلی اکبر رضایی فرد وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان با اشاره به اهمیت کشور پاکستان در جهان اسلام به عنوان دومین کشور پر جمعیت درجهان اسلام با برشمردن 9 عامل و مولفه در زمینه های فرهنگی،سیاسی،اقتصادی،نظامی و علمی در کشور پاکستان از تلاش این کشور برای ایفای نقش برجسته در جهان اسلام در کنار کشورهای مهمی مانند ایران و ترکیه سخن گفت.


سیدحسین صحت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش در موضوع تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مسلمانان بنگلادش سخن گفت و تاکید کرد که این کشوربا جمعیتی بالغ بر180 میلیون نفر و 95 درصد مسلمان باید به یقین در اردوگاه کشورهای حوزه تمدن اسلامی جای گیرد.


رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش با اشاره به درگیری های مذهبی در کشورهای همسایه بنگلادش اظهار داشت: دولتمردان بنگلادش به ادیان و مذاهب احترام      می گذارند و استراتژی خود را بر اجتناب از هرگونه درگیری مذهبی بنا نهاده اند.همچنین دولتمردان این کشور به دنبال طراحی یک الگوی بومی برای توسعه این کشور هستند چرا که مردم بنگلادش نه به الگوی تمدنی غرب و نه به الگوی تمدنی شرق اعم از الگوی هندی و چینی اعتماد صد در صد ندارند.


 در پایان نشست کریمی اورعی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی مقاله خود را تحت عنوان "نسبت تمدن نوین اسلامی و کشور اسلامی مالزی"ارائه داد.


 رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با ذکر فهرستی از مولفه های اساسی و لوازم و اقتضائات معنوی و مادی تحقق تمدن نوین اسلامی،  برخی از گام های برداشته شده در مالزی برای نقش آفرینی در مدیریت جهانی و تحقق تمدن نوین اسلامی را برشمرد. ایجاد زیرساخت های علمی،آموزشی،دینی،عدالت اجتماعی،ترویجسبک زندگی اسلامی،تعامل با ادیان و فرهنگ ها و ارئه الگوی نوین در همکاری در جهان اسلام از جمله این گام هاست.




نظرات کاربران