اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی

اختتامیه جشنواره‌ خوشنویسی محمد رسول الله (ص) در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی

به همت رایزنی فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو و با همکاری شورای ملی  گسترش زبان اردو(فروغ اردو) و مرکز اسلامی هند ، جشنواره خوشنویسی محمد رسول الله (ص) به منظور ارج نهادن و حفظ و اعتلای هنر اسلامی خوشنویسی در هند برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این جشنواره به صورت مسابقات آنلاین خوشنویسی با موضوع نام و صفات و نعت گرامی حضرت محمّد(ص) برگزار شد و بیش از یکصد و پنجاه  اثربه دبیرخانه این جشنواره  ارسال گردید.


برپایه این گزارش،  درمجموع 26 اثر واجد شرایط  داوری تشخیص داده شد که با داوری چهاراستاد برجسته خوشنویسی ایرانی آقایان رسول مرادی ، کاوه تیموری ، محمدمهدی میرزایی و مسعود ربانی ، سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم در خط نستعلیق و 4 نفر دیگر در سایر رشته ها برگزیده ویا  شایسته تقدیر انتخاب و اعلام شدند.


مراسم اعلان نتایج این جشنواره با حضورعلی چگینی سفیر و ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و شیخ عقیل رئیس شورای ملی  گسترش زبان در مرکز اسلامی دهلی برگزار شد.


دراین مراسم ابتدا شکراللهی نماینده کمیته داوران ، گزارشی از روند دریافت وانتخاب آثار ارائه کرد.


وی تاکید کرد که هنر خطاطی اصیل ترین هنر اسلامی است که ریشه های آن به امام علی(ع) می رسد و نمونه های خط کوفی آن حضرت امروز هم در موزه ها موجود است.


وی افزود: هنر خطاطی در حفظ متن قرآن کریم در دوره های مختلف نقش بسزایی داشته است.


در این مراسم ربانی رایزن فرهنگی کشورمان هنر خوشنویسی را عروس هنر اسلامی برشمرد و ارتباط آن را با معنویت ، اخلاق و آموزه های دینی تنگاتنگ دانست وبر ظرفیت خوشنویسی درتقویت پیوندهای فرهنگی ایران وهند تاکید کرد.


وی ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن تعامل وارتباط بیشتر بین خوشنویسان ایران وهند ، هنر خوشنویسی در هند مسیر کمال وترقی خود را بیش از پیش فراهم نماید.


شیخ عقیل رئیس شورای گسترش زبان اردو نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به توافقات وهمکاریهای رایزنی فرهنگی کشورمان و شورای گسترش زبان اردو ، خاطر نشان ساخت: پیوندهای تاریخی و مستحکم زبان فارسی و زبان اردو می طلبد در خصوص توسعه خوشنویسی در هند همکاری های بیشتری سامان یابد چرا که تقویت خوشنویسی علاوه بر حفظ زبان فارسی ، در حفظ و گسترش فرهنگ وهنر اسلامی در هند نیز تاثیرگذار می باشد.


در ادامه اسامی نفرات برتراعلام شد. در این دوره از مسابقات آقایان محمد احرار هندی ، محمد فردوس یساری و محمد نوشاد به عنوان نفرات اول و سوم رشته نستعلیق انتخاب شدند.


در خطوط دیگر نیز آقای نواب واصفی، خانم گل ایوبی و آقایان محمد معینی و لیاقت حسین شهریار، انتخاب شدند. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران