ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود

ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می‌شود

در ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی، ۱۸ برنامه در قالب نشست، همایش نیم‌روزه و گردهمایی برگزار خواهد شد.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های ششمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی پرداخت و گفت: مجمع عالی حکمت اسلامی از سال ۱۳۹۴ و با هدف تبیین شخصیت علمی و اخلاقی علامه طباطبایی، در ایام ارتحال ایشان ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار می‌کند. سالروز ارتحال این فیلسوف بزرگ ۲۴ آبان‌ماه است.
 
وی با بیان اینکه ایشان احیاگر فلسفه و حکمت اسلامی در عصر حاضر است، افزود: اگر امروز فلسفه و حکمت در جامعه و در عرصه بین‌المللی نمود دارد، به برکت شخصیت ایشان و فعالیت‌های علمی اوست؛ شاید برخی نقش علامه در پیروزی انقلاب را جدی نگیرند، اما خودشان و شاگردان ایشان از مبانی انقلاب با عقلانیت دفاع کردند و در این میان نقش شهید بهشتی، مطهری و مفتح و بزرگانی مانند آیات جوادی آملی و مصباح یزدی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.
 
خراسانی بیان کرد: امسال از ۱۷ تا ۳۰ آبان‌ماه، ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه برگزار می‌شود؛ تاکنون ۶۹ برنامه در ۵ دوره گذشته برای ایشان برگزار شده که شامل ۵۴ نشست تخصصی، ۱۳ نشست و همایش نیم‌روزه عمومی و دو گردهمایی اساتید عقلی از جمله آنهاست؛ امسال هم ۱۸ برنامه تدارک دیده شده است که در قم، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار خواهد شد. 
وی افزود: برنامه‌های مجمع عالی حکمت با کمترین هزینه برنامه‌های خود را برگزار می‌کند و در ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه هم تلاش بر این است تا از ظرفیت تمامی مراکز همکار استفاده شود؛ همچنین گردهمایی اساتید علوم عقلی هم در همین ایام  برگزار می‌شود که در سال قبل، در دارالقرآن علامه طباطبایی و با حضور بیش از ۳۵۰ تن از اساتید برگزار و سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی به انگلیسی نشر یافت و بازخورد خوبی در داخل و خارج کشور از آن شاهد بودیم. 
خراسانی اضافه کرد: تاکنون ۴ جلد از ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت علامه منتشر شده و تمامی نشست‌های تخصصی در قالب دفاتر اول تا چهارم در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. از سال قبل دبیرخانه دائمی بزرگداشت علامه را در مجمع راه‌اندازی کردیم که یکی از برنامه‌های آن برگزاری کنگره بین‌المللی بررسی ابعاد علمی و شخصیتی علامه در سال ۱۴۰۰ یعنی چهلمین سال ارتحال علامه خواهد بود و بنا داریم تمامی ابعاد علمی علامه اعم از مباحث فقهی، تفسیری و اصولی و حکمی و فلسفی مورد کنکاش علمی قرار بگیرد. 
خراسانی اظهار کرد: در سال جاری و در ششمین بزرگداشت علامه، ۱۴ نشست تخصصی از سوی گروه‌های علمی مجمع، سه همایش نیم‌روزه در قم، تبریز و شیراز همچنین گردهمایی استادان علوم عقلی را در روز پنجشنبه، ۲۲ آبان‌ماه برگزار خواهیم کرد. 
وی افزود: رهبری فرمودند که باید حکمت اسلامی در عرصه بین‌المللی شناسانده شود؛ ایشان گلایه داشتند که اقشار علمی ما شاید آن‌قدر که کانت را می‌شناسند، ابن سینا را نمی‌شناسند؛ لذا برای شناساندن حکمت اسلامی، در چندسال اخیر پیگیری‌های متعدد داشتیم تا روز ۲۴ آبان‌ماه، روز حکمت اسلامی نامگذاری شود و حتی جایزه برای این روز تهیه کرده‌ایم، اما شورای فرهنگ عمومی هنوز با ما در این نامگذاری همکاری نداشته‌اند. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ گروه علمی فعال در مجمع داریم و ۱۴۵۶ جلسه علمی از سوی آنها برگزار شده است، گفت: این جلسات در حقیقت کرسی‌های آزاداندیشی مدنظر مقام معظم رهبری است؛ این جلسات مرتب در حال برگزاری است و حتی در ایام کرونا این جلسات به صورت مجازی برگزار شده است.
خراسانی با بیان اینکه دروس مجازی مجمع در قالب ۷۶ موضوع درسی در سال جاری آموزش داده شد، اظهار کرد: از شعب مجمع هم درخواست کردیم تا درسنامه‌های خود را منتشر کنند؛ همچنین در حال ایجاد شعبه در تهران هستیم و علاوه بر آن، درخواست ایجاد دفتر هم در برخی شهرها صورت گرفته و در آینده نزدیک ایجاد می‌کنیم. 
وی با بیان اینکه مجمع باید در عرصه بین‌المللی ورود می‌کرد، لذا معاونت بین‌الملل مجمع کارگروهی را راه‌اندازی کرده است، اضافه کرد: مجوز یک نشریه خبری به زبان انگلیسی را دریافت کرده‌ایم و به صورت مجازی در حال انتشار است و مخاطبان ما شخصیت‌های علمی خارج از کشور هستند و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور واسطه ما در انتقال شماره‌های این نشریه هستند؛ همچنین در ایام کرونا، کارشناسان ما تلاش کردند تا با بیانی علمی و در عین حال روان و سلیس، مطالب فلسفی مرتبط با کرونا را برای مردم تشریح کردند. 
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که برخی علامه را متهم می‌کنند که نقشی حاشیه‌ای در انقلاب داشته است، تصریح کرد: علامه شاگردانی دارد که همه هنوز هم وقتی نام او را می‌شوند، اشک می‌ریزند و برخی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی جان خود را برای انقلاب دادند و برخی مانند حضرات آیات جوادی آملی و مصباح یزدی همواره مدافع انقلاب بوده و هستند.


| شناسه مطلب: 103403




علامه طباطبایی



نظرات کاربران