۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب ۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب ۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب ۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب ۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب ۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب ۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب

۳ استفتاء جدید از رهبر انقلاب

رهبر معظّم انقلاب اسلامی به ۳ استفتاء جدید دربارۀ سه موضوع مختلف از جمله «جواز و یا عدم‌جواز استفاده از اینترنت بی‌سیم دیگران» پاسخ فرمودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کانال فقه و احکام رهبر معظّم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی به‌نشانی (leader_ahkam@) جدیدترین استفتائات از معظم‌له و جواب ایشان را دربارۀ سه موضوع مهم منتشر کرده است.



سؤال: آیا استفاده از اینترنت بی‌سیم دیگران، جایز است؟
با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می‌تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
جواب: بدون علم یا اطمینان به رضایت مالک، این کار جایز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست.


 


سؤال: آیا استفاده از اینترنت محل کار برای کار شخصی جایز است؟
جواب: استفاده شخصی، جایز نیست و موجب ضمان است؛ مگر آن‌که با اذن مسئولی باشد که شرعاً و قانوناً چنین حقی دارد.



سؤال: استفاده از مال به‌جامانده از دیگران در امثال هتل‌ها یا خوابگاه دانشگاه و ... که صاحب آن را نمی‌شناسیم، چه حکمی دارد؟
جواب: اگر بداند مالک از آن مال اعراض کرده یا نسبت به استفاده از آن راضی است، استفاده از آن اشکال ندارد، در غیر این صورت برداشتن آن مال جایز نیست، مگر اینکه به‌قصد رساندن آن به مالکش بردارد که در این صورت باید مال را حفظ کند و پس از تحقیق و یافتن مالک، مال را به صاحبش بدهد و در صورتی که از یافتن مالک آن مأیوس شود یا دسترسی به او ممکن نباشد، باید آن مال یا قیمت آن را به فقیر صدقه بدهد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران