زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی

زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی(قدس) نوشته محمد مکتبی را به چاپ رسانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله حضور زنان در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، بیش از پیش مطرح شد. گفتنی است نزد افکار عمومی و نیز افرادی که با آموزه های ناب اسلام بیگانه اند، زنان جایگاه ویژه و شایسته ای در عرصه های گوناگون جامعه ندارند.


بدین ترتیب، براساس برخی افکار نارسا و برداشت های سطحی از فرهنگ دینی اسلام، نقش زنان به فعالیت های درون خانه محدود است و زنان نمی توانند از منزلت اجتماعی مطلوب برخوردار باشند. در این میان، بررسی دیدگاه های ناب معمار کبیر انقلاب درباره نقش و جایگاه زنان اهمیت زیادی دارد. به گونه ای که می توان ادعا کرد، پس از امامان معصوم علیهم السلام تاکنون در اندیشه و کلام هیچ یک از رهبران و مصلحان دینی و اجتماعی، بر شخصیت زن این مقدار که در اندیشه و کلام آن بزرگوار تکریم شده، تأکید نشده است.


امام، زن را دارای توانایی ها و ویژگی های مثبت فراوانی می داند که اگر به خوبی شناسایی و به کار گرفته شود، تأثیر بسزایی در تحولات اجتماعی خواهد داشت. ایشان برای تبیین جایگاه ویژه زن از دیدگاه اسلام و آنچه انقلاب اسلامی در عصر حاضر برای وی به ارمغان آورده، بر شناخت پیشینه تاریخی وضعیت زنان تأکید داشت.


امام، منادی نجات و رهایی زن از ستم هایی شد که به ناحق بر او روا می داشتند و توانست کرامت و شخصیت از دست رفته زن را به وی بازگرداند.


انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی(قدس) نوشته محمد مکتبی را به چاپ رسانده است.


ساختار کتاب


کتاب زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی(قدس) دارای چهار فصل است.


فصل اول: عنوان فصل نخست این کتاب نقش زنان در انقلاب، است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: نقش زنان در جنبش های صد ساله اخیر، انقلاب اسلامی و تحول روحی زنان، حفظ تحول روحی، رمز بقای انقلاب، شیوه های حضور زنان در انقلاب اسلامی، تحلیل نقش غیر مستقیم زنان در نهضت، انگیزه زنان از حضور در نهضت، ویژگی های زنان حاضر در انقلاب، نقش بانوان در دفاع مقدس.


فصل دوم: جایگاه اجتماعی زن، فصل دوم این کتاب است. عناوین دیگر این فصل از کتاب: پیشینه تاریخی وضعیت زنان، توجه ویژه اسلام به زن، نقش اجتماعی زن از نظر اسلام.


فصل سوم: فصل دیگری از این کتاب با عنوان زن، خانواده و تربیت اسلامی، مشخص شده است. عناوین ذیل این عنوان عبارت است از: جایگاه و اهمیت تربیت، مکتب تربیتی مطلوب، نقش و جایگاه تربیتی خانواده، جایگاه و نقش ممتاز مادران در تربیت شایسته فرزندان.


فصل چهارم: سیره عملی امام خمینی رحمه الله در ارتباط با زنان، آخرین فصل این کتاب را تشکیل داده است. عناوین دیگر این فصل عبارت است از: رابطه با همسر، رفتار حضرت امام خمینی رحمه الله با فرزندان دختر.


ویژگی های اثر


1. پرداختن به نقش مهم زن و خانواده


2. بررسی نقش زنان در انقلاب اسلامی


3. مشخص کردن جایگاه زن در اسلام


4. پرداختن به جایگاه و اهمیت تربیت در خانواده ها


5. بررسی سیره عملی امام خمینی(قدس) در ارتباط با زنان


برشی از کتاب


در صفحه 89 کتاب زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی(قدس) درباره سیره امام خمینی نسبت به همسر خود این مطالب آورده شده است:


امام رحمه الله برای همسر خویش احترام خاصی قائل بود، به گونه ای که این احترام زبانزد همه کسانی بود که با ایشان ارتباط داشتند. همسر حضرت امام در این باره می گوید:


«به من خیلی احترام می گذاشتند و خیلی اهمیت می دادند؛ یعنی یک حرف بد و یا زشت به من نمی زدند. همیشه در اتاق جای خوب را به من تعارف می کردند. همیشه تا من نمی آمدم سر سفره، غذا را شروع نمی کردند. به بچه ها می گفتند صبر کنید تا خانم بیاید».


این گونه رفتار از سوی حضرت امام رحمه الله از چنان ارزشی برخوردار بود که احترام به همسر و مادر به صورت فرهنگی همگانی در خانواده ایشان حاکم شده بود. خانم فریده مصطفوی، فرزند حضرت امام رحمه الله در این باره می گوید:


«این قدر ایشان (امام رحمه الله) در خانه نسبت به خانم محبت و احترام قائل بودند که ما فرزندان هم تحت تأثیر تقلید ایشان قرار گرفته بودیم. ما از اول که چشم باز کردیم، می دیدیم که ایشان تا زمانی که خانم سر سفره حاضر نشده و دست به غذا دراز نمی کردند، غیرممکن بود سر سفره بیایند و مشغول غذا خوردن بشوند و خواه ناخواه ما نیز صبر می کردیم تا مادرمان بیایند و مشغول غذا خوردن بشوند، بعد ما مشغول شویم».


انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی» را در قطع رقعی و 112 صفحه به چاپ رسانده است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.




نظرات کاربران