دانشگاه‌های کشور می‌توانند از ظرفیت حوزه‌های علمیه بهره‌مند شوند

مدیر حوزه های علمیه گفت: دانشگاه‌های کشور ناظر به رسالت و اهداف خود، برای ارتقای ابعاد فلسفی، اخلاقی و فقهی رشته‌های آموزشی می توانند از ظرفیت حوزه‌های علمیه بهره‌مند شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از حبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، در دیدار رئیس و تعدادی از مسئولان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، دورنمایی از وضعیت حوزه و فعالیت‌های آن در سال‌های اخیر ارائه و خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه در سال‌های اخیر، وارد فصل مهمی از تدوین اسناد کلان شده است.


وی گفت: در این چند سال ۲۰ سند راهبردی برای دو دهه فعالیت پیش روی حوزه های علمیه تدوین و ترسیم شده است؛ این اسناد کلان و راهبردی با حرکت جهادی و صرف هزاران نفر ساعت و در طی دو سال تولید شده است.


مدیر حوزه های علمیه ترسیم نظامات جامع، ارائه چشم انداز و منشورهای حوزوی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: برنامه ۵ ساله میان مدت حوزه های علمیه با ذکر شاخص های راهبردی در ۴۰ مضمون و ۹۰۰ ردیف برنامه‌ای تدوین شده است.


وی با اشاره به این که ذیل این اسناد بلند مدت و ۵ ساله، بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کارویژه روحانیت در عصر جدید، طرح آمایش حوزه‌های علمیه کشور، عقد و پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های مشترک، درختواره رشته‌های حوزه، توسعه فقه معاصر ناظر به مسائل جدید، طرح هدایت علمی، منابع پایدار حوزه، هوش مصنوعی و اجتهاد، طرح واسپاری اختیارات و ارتقاء و توسعه درس های خارج در کشور و... به شمار می رود.


آیت الله اعرافی ضمن اشاره بر تقویت مرکز اسناد علوم اسلامی با مشارکت حوزه‌های علمیه، بر اهمیت طراحی جامع، رشته و گرایش‌های حوزوی در ۱۶ حوزه دانشی تأکید نمود و ابراز داشت: این طرح جامع رشته ها و گرایش های حوزوی با مشارکت ۶۰۰ استاد و در مدت سه سال آماده شده است.


آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر جایگاه والا و تاثیرگذار دانشگاه اهل بیت (علیهم السلام)، خاطرنشان کرد: تربیت نیروی هماهنگ با گفتمان متعالی انقلاب اسلامی در قلمرو دانشگاه‌های دیگر علوم اسلامی و انسانی به ویژه حوزه علوم پایه اصل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با بیان این که در ۱۵ سال گذشته و در جلسات متعدد پیشنهاد می‌شد؛ تا با توجه به خالی شدن ظرفیت دانشگاهی کشور، جامعة المصطفی و وزارت علوم، پایگاه مشترکی را برای جذب دانشجویان غیر ایرانی ایجاد نمایند، تصریح کرد: با توجه به سیستم آموزش زبان فارسی منحصر به فرد و استعداد بالا در جذب دانشجوی غیر ایرانی جامعة المصطفی؛ سالانه می توان دانشجویان غیر ایرانی فراوانی را جذب و در قطب‌های مهم دانشی کشور از جمله دانشگاه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه توضیع نمود.


آیت الله اعرافی در رابطه با اهمیت گسترش نظامات فقهی در حوزه های دانشی، به اقدامات در خور توجه حوزه های علمیه در این مسیر اشاره نمود و ابراز داشت: باید با ورود قوی و هدفمند به عرصه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه، به سمت تاسیس دانشگاه جامع اسلامی حرکت نماییم.


مدیر حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که ظرفیت های بالقوه و بالفعل فراوانی در حوزه های علمیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور ناظر به رسالت و اهداف خود، برای ارتقاء ابعاد فلسفی، اخلاقی و فقهی رشته‌های آموزشی می توانند از ظرفیت حوزه‌های علمیه بهره‌مند شوند.


استفاده حداکثری از ظرفیت فاخر حوزه های علمیه


حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید جازاری معمویی نیز در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دانشگاه بین المللی اهل بیت(علیهم السلام)، با بیان این که در این دانشگاه تنها دوره‌های کارشناسی ارشد ارائه می گردد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به مسئولیتی که بر عهده داریم، بتوانیم با کسب رضایت الهی، آبرومندانه به وظایف و رسالت خویش عمل نماییم.


رئیس جدید دانشگاه اهل بیت(علیهم السلام) در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت ارتقاء دانشگاه اهل بیت(علیهم السلام) بر استفاده حداکثری از ظرفیت فاخر حوزه های علمیه به ویژه در مباحث اخلاقی و تهذیبی تأکید کرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران