سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی

سیره رسول الله(ص) ، بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین عسکری، از روحانیون شیعه هند در نشست علمی «سیرةالنبی(ص) و انسان معاصر» گفت: سیره رسول الله(ص) بهترین الگو برای تقویت وحدت اسلامی است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست علمی «سیرةالنبی(ص) و انسان معاصر» با حضور اندیشمندان و فرهیختگان برگزار و به صورت زنده از دو شبکه تلویزیونی و کابلی سی دی تی و ولایت تی وی، پخش شد.


 در این نشست علمی، سخنرانان به بیان اهمیت و جایگاه سیرةالنبی(ص) در اندیشه شیعه و اهل سنت، ضرورت‌ها و کارکردهای الگوبرداری جامعه اسلامی از سیره نبوی(ص) در حل چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی و فکری پرداختند.


 پروفسور اختر الواسع، اندیشمند مسلمان اهل سنت هند در این نشست، اسوه بودن پیامبر(ص) برای مسلمانان را موجب تقویت سطح باورپذیری آموزه‌های دینی از لحاظ معرفت شناختی برشمرد.


 وی افزود: الگوهای رفتاری پیامبر اکرم(ص) مهمترین رکن و شاخص برای عمل مؤمنانه و اسلامی است. الگویی که علم و تقوا را به عنوان مهمترین رکن برتری انسان‌ها بر یکدیگر، معرفی می‌کند و بر اصل برادری مسلمانان و برابری انسان‌ها تأکید دارد.


 محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو در سخنانی، سیاست‌ها و رفتارهای توهین آمیز رایج در غرب نسبت به ساحت پیامبر اسلام(ص) را یکی از تناقضات مهم در نظام لیبرال دموکراسی غرب نامید که علیرغم ادعای پایبندی به حقوق، صلح و همزیستی با توهین به مقدسات مسلمانان قواعد و اصول اولیه احترام به حقوق انسانی را زیر پا گذاشته و به نفرت پراکنی و تهدید صلح و همزیستی مشغول میشوند.


 وی با اشاره به الگوهای اخلاقی پیامبر(ص)، به مناسبات اخلاق، قدرت، اخلاق و سیاست در سیره نبوی(ص) بیان کرد: پیامبر(ص) علیرغم التزام به اصل حقانیت اسلام و اعتقاد به جهانی بودن آن، هرگز  به ستیز با پیروان سایر ادیان و مکاتب برنخواست. ضمن عدم تحمیل عقیده بر آنان و پایبند بودن به معاهدات و توافقات فی مابین، همگان را به زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر دعوت می‌کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین عسکری، از روحانیون شیعه هند نیز حُسن خلق و رافت و عطوفت پیامبر(ص) نسبت به مردم را یکی از الگوهای تأثیرگذار در تقویت همدلی، همبستگی اجتماعی و کاهش منازعات فرقه‌ای برشمرد.


 وی خاطرنشان کرد: برخورد نرم و مهرآمیز در روابط اجتماعی، بسیار اثرگذار و کارآمد و زداینده بسیاری از کینه‏‌ها و آرام‏‌کننده طوفان مخالفت‏‌هاست. یکی از اصولی که پیامبر اعظم(ص) در روابط اجتماعی خود به آن پایبند بودند و در حق دوست و دشمن، مسلمان و کافر آن را رعایت می‌کردند، عدالت و حق مداری بود.




نظرات کاربران