برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم

برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با سخنرانی وزیرعلوم

آئین اختتامیه و معرفی نفرات برتر سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشوربا سخنرانی وزیر علوم به صورت مجازی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط تصویری با این مراسم که شامگاه یکشنبه ۲۵ آبان ماه برگزار شد، از جشنواره سراسری قرآن و عترت بعنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فرهنگی در بخش دانشجویی کشور نام برد و افزود: پیوستگی در برگزاری این جشنواره در مقایسه با دیگرجشنواره‌ها و نیز استقبال پرتعداد دانشجویان، این جشنواره را استثنایی کرده است.


وی مهم‌ترین پیام این جشنواره بر اساس آموخته‌های اسلامی را بسط اخلاق در تمام تلاش‌ها و اجزای زندگی عنوان کرد و توصیه و تأکید اصلی برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره را بهره‌مندی از پیام اصلی قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع) دانست.


وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام تلاش خودش را مصروف داشته و خواهد داشت تا در چهارچوب سند دانشگاه اسلامی، موضوع توجه به آموزه‌های قرآنی را بیش از پیش مدنظر قرار دهد و در برنامه‌های مختلف به آن توجه کند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه این جشنواره از نظر موضوعی تنوع زیادی دارد، ادامه داد: طبیعی است وقتی که به عنوان قرآن و عترت توجه می‌کنیم به این معنا بر می‌گردیم که این جشنواره مسئول حفاظت از امانتی است که پیامبر گرامی اسلام (ص) در میان امت خود به‌جای گذاشته و اینها همان قرآن و عترت (ع) هستند.


وی با بیان اینکه امسال مشکلات ایجاد شده ناشی از گسترش بیماری کرونا فضای متفاوتی در برگزاری این رویداد عظیم قرآنی ایجاد کرده است، اضافه کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و فرصت فراهم شده از این طریق، ممارست و تمرین لازم در این رابطه صورت بگیرد تا امسال و نیز سال‌های آینده با برطرف شدن این بیماری، همچنان بتوان از فضای مجازی جهت پوشش گسترده‌تر ملی و حتی پوشش بین‌المللی آن استفاده کرد.


غلامی با قدردانی از همه دانشجویانی که در این جشنواره شرکت کرده و با انگیزه و علاقه در رشته‌های گوناگون قرآنی و سیره اهل بیت (ع) تلاش کردند، افزود: از مربیان، اساتید و داوران گرامی نیز تشکر می‌کنم که با دقت نظر خودشان موجب بهتر شدن این جشنواره و تشویق شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها می‌شوند.


رقابت بیش از ۸۱۰ شرکت کننده در ۶ بخش و ۳۴ رشته قرآنی


سید مهران نحوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در آئین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور به توسعه زیرساخت‌های فناوری دانشگاه در دوره آموزش مجازی اشاره کرد و برگزاری این شیوه از جشنواره را همراه با فرصت‌هایی دانست که افرادی از نقاط مختلف و دانشگاه‌های کشور در این رویداد بدون رنج سفر و مخاطره‌ی بیماری شرکت کنند.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در این رویداد بزرگ قرآنی، شعار جشنواره با توجه به توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام (ص) و با تصمیم شورای سیاست گذاری جشنواره "محمد پیامبر رحمت و مهربانی " انتخاب شد.


وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در شش سرفصل کلی آوایی، معارفی، هنری، فناوری، ادبی و پژوهشی گفت: بخش آوایی در رشته‌های قرائت (تحقیق، ترتیل)، دعا و مناجات خوانی، اذان، تواشیح، حفظ (۵، ۱۰، ۲۰ جز، حفظ کل) برگزار شد.


نحوی افزود: بخش‌های معارفی (کتبی) شامل رشته‌های آشنایی با سیره معصومین، آشنایی با نهج‌البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه، احکام، پرسمان معارفی، آشنایی با احادیث اهل بیت، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، حفظ موضوعی، سبک زندگی و بخش هنری این جشنواره نیز شامل رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، معرق و منبت، فیلم کوتاه، عکس و پوستر بود.


وی با اشاره به رشته‌های اپلیکیشن و کانال‌های مجازی به عنوان زیرمجموعه بخش فناوری، تصریح کرد: در بخش ادبی این جشنواره قرآنی رشته‌هایی چون شعر، داستان کوتاه، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی و در پژوهشی نیز شرکت کنندگان در رشته‌های تلخیص کتاب، نقد کتاب و مقاله نویسی به رقابت پرداختند.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: مرحله دانشگاهی این جشنواره در بهمن و اسفندماه سال ۹۸، آزمون کتبی این رقابت‌ها در روز ۱۱ آبان ماه امسال و آزمون‌های شفاهی رشته‌های مختلف نیز طی روزهای ۱۹ الی ۲۱ آبان ماه به صورت مجازی برگزار شد.


وی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را قابل توجه توصیف کرد و ادامه داد: در بخش آوایی قریب به ۴۰۰ شرکت کننده، در بخش کتبی، قریب به ۲۰۰ شرکت کننده در ۹ رشته، در بخش هنری حدود ۸۰ اثر برگزیده، در بخش فناوری قریب به ۵۰ اثر و در بخش ادبی نیز حدود ۸۰ اثر ارسالی به رقابت پرداختند.


نحوی به برگزاری بخش آوایی این جشنواره طی روزهای ۱۹ الی ۲۱ آبان ماه در دو بخش مجزا ویژه خواهران و برادران اشاره و برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری دانشجویان شرکت کننده در این جشنواره در محل این دانشگاه را از دیگر برنامه‌های جنبی سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور عنوان کرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران