آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود

آیه‌ای که دعای همیشگی امیرالمومنین (ع) بود

قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، قرآن کریم مشتمل بر عبارات و معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی ارزنده و والا درباره فلسفه و حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا

و آنان هستند که گویند: پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را (سر خیل پاکان و) پیشوای اهل تقوا قرار ده.



تفسیر آیه ۷۴ سوره فرقان



سعیدبن‌جُبَیر نقل می‌کند: آیه» وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا»؛ مخصوص حضرت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (ع) است. اکثر دعا‌های امیرالمومنین این بود که می‌فرمودند: «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا، که منظورش حضرت فاطمه و ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ منظورش حضرت حسنین بود».

حضرت علیّ (ع) می‌فرمودند: «به خدا قسم! من از خدا نخواستم که فرزندانی خوش‌قامت به من بدهد. بلکه خواستم فرزندانی به من ببخشد که مطیع خدا باشند، از خدا بترسند؛ که هرگاه من در موقع خداپرستی آنان به آنان نظر کنم چشمم روشن شود». منظور از اینکه می‌فرماید: «وَاجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»؛ این است که ما به پرهیزکاران قبل از خود اقتدا کنیم و پرهیزکاران بعد از ما به ما اقتدا نمایند.

ایمان باید بر اساس آگاهی وبصیرت باشد. در قرآن می‌خوانیم: «وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً»؛ یعنی مؤمنان خردمند، ابتدا در آفرینش آسمان‌ها و زمین فکر می‌کنند، سپس اقرار می‌نمایند که پروردگارا! تو این‌ها را بیهوده نیافریدی.


 


پیام‌های ۷۴ سوره فرقان


 


۱- انسان در برابر همسر و فرزند و نسل خود متعهّد است و باید برای عاقبت نیکوی آن‌ها تلاش و دعا کند. «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا»

۲- در تربیت علاوه بر علم وتلاش باید از خدا نیز کمک خواست. «رَبَّنا هَبْ لَنا»

۳- فرزند صالح، نور چشم است. «قُرَّهَ أَعْیُنٍ»

۴-تشکیل خانواده وداشتن همسر و فرزند و دعا برای بدست آوردن آنها، مورد توجّه اسلام است. «رَبَّنا هَبْ لَنا»

۵- در دست گرفتن مدیریّت جامعه، آرزوی عبادالرحمن است، زیرا عهده دار شدن امامت و رهبری متّقین، ارزش است. «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً»

۶- در دعا به حداقل اکتفا نکنید، بلند همّت باشید. «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» (خدایا ما را در رسیدن به کمال، رهبر متّقین قرار ده، نه آنکه تنها از متّقین باشیم)




مطالب مرتبط

نظرات کاربران