شرایط زیارت در حرم مطهر رضوی در موج جدید کرونا

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی گفت: قرار است بزودی ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص موج جدید شیوع ویروس کووید۱۹ ، صادر شود و پس از آن جلسه کمیته عالی حرم مطهر برگزار و تصمیم گیری نهایی صورت خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محمد توکلی فریمانی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: همانطور که آقای علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است تنها کلیات طرح تعطیلی دو هفته ای شهرهای باوضعیت قرمز مشخص شده است اما جزئیات برنامه های اجرایی آن تا پنجشنبه اعلام خواهد شد.


وی ادامه داد: منتظر هستیم تا ابلاغیه کتبی این موضوع به دست ما برسد تا بتوانیم تصمیمات نهایی درخصوص تغییرات احتمالی در وضعیت زیارت در حرم مطهر را اتخاذ کنیم. اما تاکنون هیچ تغییر یا برنامه ی جدیدی دراین خصوص درنظر گرفته نشده است.


وی در مورد وضعیت اعتاب مقدسه، خاطرنشان کرد: رویه موجود این است که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغیه ای جداگانه برای این اعتاب نسبت به دیگر مراکز صادر می شود. زمانیکه این ابلاغیه به دست ما برسد در جلسه عالی حرم مطهر آن را بررسی کرده و مطابق با آن تغییرات احتمالی را اعمال خواهیم کرد.


معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در خصوص استفاده زوار از رواق های مبارکه حرم مطهر نیز گفت: فعالیت در رواق های مبارکه نیز تا اطلاع ثانوی به همان منوال گذشته خواهد بود. این رواق ها از ابتدای صبح تا ساعت ۱۸ باز بوده و زوار می توانند از فضای آن استفاده نمایند. از ساعت ۱۸ به بعد نیز رواق های مبارکه تعطیل خواهد بود.


وی با بیان اینکه در میان رواق های حرم مطهر رواق امام خمینی(ره) از شرایط بهداشتی و سلامتی بسیار بالاتری برخوردار است، افزود: با بازدیدی که کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی از این رواق انجام دادند اعلام کردند که از نظر معیارهای تهویه هوا در فضاهای سرپوشیده و در شرایط کرونایی، این رواق دارای شرایطی ممتاز و عالی است.


توکلی با اشاره به این موضوع که دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در فضاهای سرپوشیده این است که هر ۶ ساعت یکبار هوا باید در این محدوده به صورت کامل تخلیه شده و هوای جدید جایگزین آن شود، افزود: کارشناسان علوم پزشکی در بازدید هایی که داشته اند، اعلام کرده اند که که این دستورالعمل در رواق امام خمینی(ره) بسیار بهتر و در سطح بالاتری صورت می گیرد. بدین معنی که هواسازهای حرم به صورت دائم روشن و هوا در چرخش بوده و تهویه به صورت کامل در حال انجام است.


وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات این کارشناسان، انجام نمونه گیری است. طبق برنامه اعلامی اگر نمونه ها با مشکلی روبرو شود باید خیلی سریع به مدیریت اماکن متبرکه اطلاع داده شود. اما خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر برداشت نمونه منفی به ما اعلام نشده و همه چیز در بهترین شکل قرار داشته است.


وی با ذکر این موضوع که تمام امور بهداشتی در حرم مطهر رضوی در سطح اعلا انجام می شود، گفت: در حرم مطهر رضوی فراتر از آنچه که در دستورالعمل های ابلاغی وجود دارد، اقدامات لازم انجام می شود. در آستان قدس روال بر این است اقداماتی که در حرم مطهر انجام شود باید علاوه بر رعایت ظاهر قضیه به باطن آن نیز توجه شود.         


وی افزود: این موضوع به خاطر دغدغه تولیت آستان مقدس رضوی است. ایشان تاکید کرده اند که تمام اقدامات باید هماهنگ با دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد. به این دلیل که مقام معظم رهبری دستور به تبعیت داده اند و ما موظف به انجام این کار هستیم.


وی در پایان تاکید کرد: ما در مقابل زوار مسئول هستیم و باید بهترین خدمت رسانی را داشته باشیم. به همین دلیل بیش از آنچه را که در دستورالعمل ها اعلام شده است انجام می دهیم تا بهترین شرایط برای زیارت بوجود آید.  




مطالب مرتبط

نظرات کاربران