فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل

فراخوان یونسکو برای معماری بازسازی مسجد موصل

یونسکو برای مسابقه بین‌المللی طراحی و معماری ویژه بازسازی مسجد جامع «النوری» شهر موصل عراق فراخوان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) از همه استعدادها در سراسر جهان دعوت کرد تا در یک مسابقه بین المللی برای بازسازی مسجد النوری در شهر موصل عراق شرکت کنند.


این کمپین جهانی از معماران ، مهندسان و دانشجویان از سراسر جهان دعوت می کند تا پیشنهاد طراحی مجتمع مسجد النور را ارائه دهند.


این سازمان همچنین با اشاره به اجرای طرح «احیای روح موصل» اعلام کرد: پیوستن به این طرح فرصتی بی‌نظیر برای ایجاد تغییر در زندگی ساکنان موصل و کمک به آنان برای بازسازی بناهای شهرشان پس از آزادی از دست داعش است.


بر پایه این گزارش، تشویق مردم عراق برای شرکت در تاریخ سازی و بازسازی جایی که در آن زندگی می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


این رقابت از ۲۶ آبان ماه برابر با ۱۶ نوامبر آغاز شده است و تا ۲۶ مارس ۲۰۲۱ ادامه دارد، برنده آن بهار آینده اعلام خواهد شد..


هیئت داوران بین المللی متشکل از 9 عضو و 2 عضو علی البدل طراح برنده و چهار نایب قهرمان را انتخاب می کنند.


مسجد جامع النوری یکی از مساجد تاریخی کشور عراق است که در غرب موصل قرار دارد. این مسجد را نورالدین زنگی، از حاکمان ترک حکومت زنگیان در قرن ششم هجری قمری بنا کرد و قدمت آن به بیش از ۹ قرن می‌رسد. این اثر تاریخی با مناره محدب خود یکی از مشهورترین مناره‌های تاریخی در موصل بود و در سال ۲۰۱۷ گروهک تروریستی داعش طی انفجاری آن را تخریب کرد. این مسجد بارها بازسازی شده که آخرین بار در سال ۱۹۴۴ میلادی بود.




نظرات کاربران