آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی

آثار علمی حضرت‏ عبدالعظیم حسنی

حضرت عبدالعظیم (ع) در چهارم ربیع الثانى سال 172 هجرى در شهر مدینه چشم به جهان گشود. ایشان فرزند عبدالله بن علی،‌از نوادگان امام حسن مجتبى (ع) است که نسبتش با چهار واسط به آن حضرت می‌رسد. از ایشان روایات متعددی به یادگار مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، یکی از ابعاد مهمّ در شخصیّت حضرت‏ عبدالعظیم حسنی (ع) مقام و منزلت علمی و دانش و خدمات علمی اوست. وی علاوه بر نقل احادیث از ائمه معاصر خویش کتاب‏هایی نیز تالیف نموده است که این دو اثر از آن جمله است:


 


1. خطبه‏ های امیرالمومنین علیه‏ السلام : این اثر مشتمل بر چند خطبه مولای متقیان امیرالمومنان علی علیه‏ السلام است.


 


2. کتاب یوم و لیله: در این اثر درباره وظایف و اعمال مستحب و اخلاقی افراد در هر شبانه‏ روز مطالبی عرضه شده است. با کمال تاسف اصل این اثر همانند بسیاری از آثار ارزشمند اسلامی در طول تاریخ از بین رفته است. در هر حال توضیحات علمای تاریخ و سیره به‏ خوبی گویای این حقیقت است که حضرت عبدالعظیم (ع) علاوه بر تلاش برای آموزش عقاید سالم و مراقبت بر عبادات و اعمال فردی و دفاع از اهل‏ بیت (علیهم‏ السلام) ، به منظور ارشاد تعلیم و تربیت صحیح دینی مردم آثاری را تألیف کردند که هر یک در نوع خود بسیار مفید و موثر بوده ‏اند.


3. روایات متعدد از اهل بیت(ع): حضرت‏ عبدالعظیم (ع) روایات زیادی از حضرت امام‏ هادی (ع) و حضرت امام رضا (ع) و امام‏ جواد (ع) نقل کرده‏ اند. از جمله روایاتی که از امام‏ رضا (ع) نقل می‏ کنند این است که روزی حضرت رضا (ع) فرمودند: «شخص مومن کسی است که وقتی کار خیری انجام دهد خرسند گردد و هرگاه کار بدی مرتکب شود، راه توبه و استغفار پیش گیرد و مسلمان واقعی کسی است که مردم از دست و زبان او آسایش داشته باشند و کسی که همسایه‏ اش از آزار او در امان نباشد از شیعیان و پیروان ما نخواهد بود».




نظرات کاربران