سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

سالروزمیلاد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

امروز جمعه، چهارم ربیع الثانی سالروز ولادت محدث و مجاهد پارسا حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) است.

حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در چهارم ربیع الثانى سال 172 هجرى در شهر مدینه چشم به جهان گشود. ایشان فرزند عبدالله بن علی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است که نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد و از این رو به حسنی شهرت یافته است.


حضرت عبدالعظیم(ع) از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه معصومین(ع) و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد نزد اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و پیروان آنان بود.


حضرت عبدالعظیم(ع)  در ۷۹ سال عمر با برکتشان حضور و امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام محمّدتقی (ع) و امام علیّ النّقی (ع) را درک کرده‌اند. ایشان در دانش و تقوا به منزلتی رسید که همواره مورد احترام و اعتماد امام معصوم زمان خویش بود.


توصیف ائمه معصومین (ع) از حضرت عبدالعظیم(ع) نشان دهنده شخصیّت علمی و مورد اعتماد ایشان است؛ حضرت امام هادی(ع) گاهی اشخاصی را که سؤال و مشکلی داشتند راهنمایی می فرمودند که از حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بپرسند و او را از دوستان حقیقی خویش شمرده و معرّفی می فرمودند.


حضرت عبدالعظیم (ع) میان شیعیان شهرری بسیار ارجمند بود و پاسخگویی به مسائل شرعی و حلّ مشکلات مذهبی آنان را برعهده داشت. این تأکید، هم گویای مقام برجسته حضرت عبدالعظیم است و هم می‌رساند که وی از طرف حضرت امام هادی (ع) در آن منطقه، وکالت و نمایندگی داشته است و در مسایل دینی و دنیوی، وجود او محور تجمّع شیعیان و تمرکز هواداران اهل بیت (علیهم السّلام) بود.


در فضیلت زیارت مرقد سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به این روایت بسنده می‌کنیم: مردى از اهل ری، خدمت امام هادی(ع) رسید. امام از او پرسیدند،‌کجا بودی؟ گفت به زیارت سیدالشهدا(ع) رفته بودم. ‌حضرت فرمودند:‌ بدانکه اگر قبر عبدالعظیم حسنی(ع) را زیارت کنى گویا حسین بن علی(ع) را زیارت کرده‌ای.




نظرات کاربران