محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی

محکومیت بازدید پامپئو از شهرکهای صهیونیستی درکرانه باختری و جولان اشغالی

دبیرکل اتحادیه عرب بازدید وزیر خارجه آمریکا از شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و بلندی‌های جولان اشغالی را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب ضمن محکوم کردن اقدام «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بازدید از شهرک‌های صهیونیستی واقع در کرانه باختری و جولان اشغالی، آن را نقض قانون بین‌المللی دانست.


ابوالغیط تأکید کرد: اقدام پامپئو دربازدید از این شهرک‌ها و بلندی‌های جولان اشغالی، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و تل‌آویو را به توسعه طرح‌های غیرقانونی شهرک‌سازی که مانعی بزرگ بر سر راه برقراری صلح و تحقق راه‌حل دو دولتی است، ترغیب می‌کند.


طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، یک منبع مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب گفت: ابوالغیط این اقدام پامپئو را محکوم و تأکید کرد که این اقدام او نقض قطعنامه‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ صادره از شورای امنیت در سال ۲۰۱۶ است که شهرک‌های صهیونیستی را غیرقانونی می‌داند و بر مخالفت سازمان ملل با هرگونه تغییراتی در اراضی اشغالی تأکید دارد.


وی تأکید کرد: کرانه باختری و جولان اراضی اشغالی هستند و هرگز بازید یک مسئول از آن، وضعیت حقوقی این مناطق را تغییر نخواهد داد.


مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در اقدامی بی‌سابقه از شهرک صهیونیستی «بساغوت» واقع در کرانه باختری بازدید کرد و از آنجا عازم بلندی‌های جولان اشغالی سوریه شد.


واکنش سوریه به ورود غیرقانونی وزیر خارجه آمریکا به جولان اشغالی


وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اقدام غیرقانونی وزیر خارجه آمریکا در ورود به جولان اشغالی سوریه را شدیداً محکوم کرد.


خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از منبعی در وزارت خارجه این کشور پنجشنبه‌شب گزارش داد که این اقدام مایک پامپئو نقض آشکار حاکمیت جمهوری عربی سوریه است.


در این بیانیه آمده است: این سفر پامپئو همزمان با حملات مداوم نیروهای اشغالگر اسرائیلی به سوریه شده است که آخرین آن دو روز پیش به تاریخ هفدهم نوامبر بوده است.


وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که این گونه سفرها جنایتی است که رژیم صهیونیستی را به تداوم روش خصمانه و خطرناک تشویق می‌کند.


دمشق از سازمان ملل و جامعه جهانی خواست این گونه اقدامات و سفرها را که نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، محکوم کنند. وزارت خارجه سوریه همچنین بار دیگر از شورای امنیت خواست که به مسئولیت خود در قبال اتخاد اقدامات قاطعانه برای ممانعت از تکرار چنین سفرهای تحریک برانگیز عمل کند.


جولان اشغالی سوریه بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.


وزیر امور خارجه آمریکا در بدو ورود به جولان اشغالی سوریه گفت: به اینجا آمده‌ام تا بار دیگر بر حاکمیت اسرائیل بر جولان تأکید کنم.


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با دستوری حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.


برپایه این گزارش، ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری رود اردن بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت غیرقانونی است.


قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ کرانه باختری را اراضی فلسطینی می‌شناسد و هرگونه شهرک‌سازی و تولید محصولات در این منطقه را غیر قانونی و فروش آن را تحریم کرده است.


واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین


نبیل ابوردینه سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بازدید پامپئو از شهرک صهیونیستی واقع در اراضی اشغالی در شهر البیره را محکوم کرد.


طبق گزارش خبرگزاری فلسطین (وفا)، ابوردینه تأکید کرد که این اقدام آمریکا هرگز به شهرک‌های صهیونیستی مشروعیت نمی‌بخشد.


او از جامعه جهانی و مشخصا شورای امنیت خواست تا به مسئولیت خود در این باره عمل کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران