برپایی نمایشگاه مجازی کتاب دراواخر آذر ماه

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب دراواخر آذرماه خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر که پنج شنبه ، 29 آبان ماه با موضوع کتاب و نشر در روزگار کرونا پخش شد به تولید کتاب اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۸ تا پایان مهرماه حدود ۵۲ هزار عنوان کتاب منتشر که در مدت مشابه امسال ، این رقم به ۵۰ هزار عنوان کاهش یافت که رقم قابل‌توجهی نیست و این مسئله به دلیل شیوع ویروس کرونا، قابل پیش‌بینی بود. البته در همین مدت هزار و ۵۰۰ عنوان افزایش چاپ اول داشتیم که نسبت به سال قبل، روند افزایشی خوبی را نشان می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های وزیر ارشاد، اعتبارات یارانه‌ها تخصیص یافته و اکنون دستمان باز است، افزود: می‌توانیم این یارانه را به خرید کتاب از طریق اجرای نمایشگاه مجازی کتاب اختصاص و به نوعی تقاضای خرید کتاب را افزایش دهیم. البته خرید مستقیم هم از سوی هیئت انتخاب و خرید کتاب انجام می‌شود که طی هفت ماه گذشته، ۱۷ میلیارد تومان کتاب از ناشران خریداری شده است.


وی از تسهیلات ویژه کرونایی برای مجموعه صنعت نشر گفت و افزود: دولت برای تمام صنوف از جمله صنعت نشر تسهیلات پرداخت وام کرونایی اعلام کرد.


معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه در سامانه تحفه (https://tohfeh.farhang.gov.ir) خبر داد و اضافه کرد: تسهیلات ویژه ای هم برای چاپخانه داران و ناشران اختصاص دارد.


جوادی اهل قلم را از قلم نینداخت و گفت: بسته های جدید تسهیلاتی به اهل قلم و نویسندگان نیز تعلق می گیرد.


معاون فرهنگی وزیرارشاد درباره رویکرد‌های اصلی این معاونت فرهنگی در آینده گفت: یکی از رویکرد‌ها، ایجاد بازار مناسب است که از طریق برنامه‌های بنیادین در زمینه ترویج کتاب مانند باشگاه کتاب دنبال می‌شود. اما اقداماتی هم برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی شده که یکی از آن‌ها برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و دیگری ارائه تسهیلات است.


وی افزود: پس از لغو برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خلأ بزرگی را شاهد بودیم. در آن زمان همه مقدمات برای برگزاری نمایشگاه اعم از واردات کتاب‌های خارجی و ثبت‌نام ناشران انجام شده بود، اما ویروس کرونا نمایشگاه را به تعطیلی کشاند.


جوادی گفت: در این زمینه، یک راه این بود که نمایشگاه کتاب، اصلاً برگزار نشود، اما نمایشگاه مجازی کتاب نه به عنوان جایگزین بلکه با همان عنوان مجازی برگزار خواهد شد و برنامه‌های جنبی فرهنگی نیز خواهد داشت. در واقع این نمایشگاه با این پیش‌فرض که وقتی با اجرای یک طرح فصلی، می‌توانیم زمینه فروش ۲۰ میلیارد تومانی کتاب را فراهم کنیم، بنابراین می‌توانیم با اجرای نمایشگاه مجازی، امکان فروش گسترده‌تری را ایجاد کنیم.


وی برپایی نمایشگاه کتاب را مهمترین رویداد فرهنگی کشوراعلام وتصریح کرد: این شیوه برگزاری نمایشگاه به دلیل نو بودن آن نیاز به تمهیدات فنی زیادی داشت که همه آن‌ها فراهم شده است و این نمایشگاه اواخر آذر برگزار می‌شود. البته با توجه به تعطیلی دو هفته‌ای در کشور، ممکن است این زمان، قدری جابه‌جا شود و امیدواریم تاخیری در برپایی نمایشگاه مجازی در اواخر آذر بوجود نیاید.


جوادی در پاسخ به اینکه این نمایشگاه ممکن است به کتابفروشی‌ها آسیب بزند، گفت: برای حمایت از کتابفروشان طرح‌های فصلی ادامه خواهد داشت و در فصل آتی، طرح زمستانه کتاب را اجرا خواهیم کرد. از طرفی هم از بانک کارآفرین خواسته‌ایم شرایطی را برای کتابفروشی‌ها فراهم کند تا با دریافت تسهیلات هم از تخفیف‌های نمایشگاه مجازی کتاب استفاده کرده و هم خرید‌های خود را انجام دهند؛ بنابراین این نمایشگاه می‌تواند بخش عمده‌ای از اقتصاد نشر را تأمین کند.


وی یادآور شد: در نمایشگاه کتاب سال گذشته، ۱۳۰ میلیارد تومان فروش کتاب انجام شده بود. اگر وزارت ارشاد بخواهد به جای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب از ناشران خرید کند، مطمئناً با توجه به اعتبارات، خرید‌های محدود و مثلاً ۲۰ میلیارد تومان خواهد بود، اما با اختصاص یارانه به مخاطبان، این فروش چندبرابر خواهد شد.


معاون وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به فعالیت فروشگا‌ه‌های بزرگ مجازی کتاب در کشورمان، نمایشگاه مجازی کتاب چه تفاوتی با آنها خواهد داشت، گفت: فروشگاه‌های بزرگ کتاب با ناشران محدودی در ارتباط است، اما نمایشگاه مجازی کتاب، شرایط برای ورود ناشران کوچک، شهرستان‌ها و حتی ناشرانی را که تاکنون ورودی در فضای مجازی نداشته‌اند، ایجاد می‌کند و همه می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند.




نظرات کاربران