سازمان ملل به قطعنامه ” حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود” رای مثبت داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت و حاکمیت بر سرزمین‌شان را تصویب کرد.

یه گزارش خبرگزاری ها، سازمان ملل متحد روز پنج شنبه ، 29 آبان ماه قطعنامه حمایت از حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت را با اکثریت آرا تصویب کرد.


این قطعنامه در کمیته سوم کمیسیون امور اجتماعی، انسانی و فرهنگی سازمان ملل متحد و با اکثریت قریب به اتفاق آرا ، ۱۶۳ رأی مثبت، ۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع، تصویب شد.


نماینده رژیم اسرائیل ، آمریکا، جزایر مارشال و ایالات فدرال میکرونزی (در آب های اقیانوس آرام) و  نائورو (در اقیانوسیه) از جمله طرف‌هایی بودند که به پیش‌نویس این قطعنامه رأی مخالف دادند.


این قطعنامه ضمن تاکید بر حق فلسطینی‌ ها برای تعیین سرنوشت خود از جمله حق برخورداری از یک کشور مستقل، از تمام کشورها، آژانس‌ها و سازمان‌های تحت مجموعه سازمان ملل متحد می‌خواهد از ملت فلسطین و همکاری با آنان برای رسیدن به حق سرنوشت خود در نزدیک‌ترین زمان ممکن حمایت کنند.


این قطعنامه همچنین بر ضرورت پایان هر چه سریع‌تر اشغالگری رژیم صهیونیستی که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده است و همچنین تحقق عملیات صلح عادلانه، همیشگی و جامع میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و طرح صلح عربی و با هدف ایجاد راهکار همیشگی برای حل نزاع بین دو طرف بر اساس راه حل تشکیل دو دولت تأکید دارد.


نادیه رشید عضو دفتر نمایندگی فلسطین در سازمان ملل متحد در واکنش به تصویب قطعنامه «حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود» در سازمان ملل تصریح کرد: تصویب این قطعنامه حامل پیام مهمی برای رژیم صهیونیستی است که باید سیاست‌ها و جنایات خود را علیه ملت فلسطین متوقف کند.


ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد هم پس از اعلام نتایج رای گیری درباره قطعنامه «حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود» اعلام کرد این رأی‌گیری تاکید مجدد بر تداوم حمایت‌های بین‌المللی از حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود به شمار می رود.


بر اساس این گزارش، ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از رای قاطع مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از تصویب این قطعنامه استقبال کرد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران