به صورت مجازی صورت گرفت؛

بررسی«نقش و جایگاه زیارت در بین شیعیان بومی نیجریه»

وبینار علمی تخصصی «نقش و جایگاه زیارت در بین شیعیان بومی نیجریه» با حضور شماری از پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، وبینار علمی تخصصی «نقش و جایگاه زیارت در بین شیعیان بومی نیجریه» به همت پژوهشکده حج و زیارت با حضور شماری از پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.


در ابتدای این وبینار، آقای دکتر علی‌اکبر ضیایی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به جایگاه زیارت در نزد شیعیان و اثرات معنوی و ثواب بسیاری زیادی که بر آن مترتب است، زیارت را از موضوعات نمادین فرهنگ تشیع دانست و اظهار کرد: شیعیان نیجریه مانند سایر شیعیان، به این فرهنگ نمادین شیعی توجه خاصی داشته و دارند.


در ادامه این وبینار آقای دکتر امیربهرام عرب احمدی که در حوزه مسلمانان و شیعیان آفریقا دارای تالیفات و مقالات فراوانی هستند، به سیاست فعالیت مسالمت آمیز و دوری از تنش و درگیری شیعیان نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی اشاره کرد و پایمردی و مقاومت شیعیان نیجریه در تبعیت از مذهب اهل‌بیت (ع) را کم نظیر دانست.


وی گفت: به دلیل تقابل دولت و ارتش نیجریه با شیعیان، ترفند تنش­‌زدایی و دوری از هرگونه درگیری فیزیکی، توسط رهبر شیعیان نیجریه، به عنوان اصلی‌ترین و اصیل‌ترین راهبرد در نظر گرفته شده است.


این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با تمام رعایت‌های صورت گرفته توسط شیعیان، جهت کاهش تنش و درگیری، اما متاسفانه در سال 2015، ارتش نیجریه، دست به کشتار شیعیان مظلوم و بی‌سلاح زد و با هجوم به خانه رهبر آنها، عده زیادی را به شهادت رساندند که این حرکت وحشیانه از سوی بسیاری از کشورها تقبیح و مورد اعتراض واقع شد.


عرب احمدی ادامه داد: دولت نیجریه به علت هراسی که از شیعیان بی‌دفاع دارد، حتی از اعزام شیعیان به مناسک حج تمتع و حضور در راهپیمایی  اربعین، ممانعت به عمل می‌ آورد و صبر و شکیبایی شیعیان و شیخ زکزاکی در تحمل سختی و مشقات پیروی از راه حق ستودنی و درس‌آموز است.


اشاره به راهپیمایی میلیونی نمادین شیعیان نیجریه در ایام عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) و ایام اربعین حسینی از دیگر محورهای این نشست بود.


پرسش و پاسخ، میان شرکت کنندگان و ارائه دهنده نشست، پایان بخش این وبینار علمی بود.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران