روحانی و سیاستمدار برجسته شیعیان هند درگذشت

مولانا «سید کلب صادق نقوی»، معاون ارشد هیئت حقوقی مسلمانان هند و از علمای مشهور این کشورو از حامیان بارز انقلاب اسلامی ایران، دارفانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مولانا دکتر«سید کلب صادق نقوی»، عضو ارشدهیئت حقوقی مسلمانان هند و عالم و واعظ نواندیش شیعه که از حامیان وحدت اسلامی و محور مقاومت در ھند محسوب می شد روز سه‌شنبه، 4 آذرماه دعوت حق را لبیک گفت.


وی که از شخصیت های برجسته هندوستان و حامیان مهم انقلاب اسلامی در شبه قاره بود پس از یک دوره بیماری، بر اثر بیماری ذات الریه درگذشت.


وی در سال ۱۹۳۹ میلادی در  شهر لکهنو در ایالت اوتارپرادش هند در خانواده‌ای شیعه به دنیا آمد. پدرش «کلب حسین» از علمای دینی و واعظی برجسته بود. کلب صادق از دانشگاه مسلم علیگر در رشته زبان عربی مدرک دکتری گرفت.


این روحانی شیعه در سال ۱۹۸۴ میلادی جمعیت «توحید مسلمین» را با هدف کمک به دانشجویان نیازمند هند راه‌اندازی کرد. وی همچنین در زمینه امور خیریه از جمله ساخت بیمارستان و مراکز درمانی خیریه در لکهنو و دیگر شهرهای هند فعالیت‌های گسترده‌ای داشت.


وی به عنوان "امام جمعه شهر لکهنو" از خطبای مشهور هند به شمار می رفت و علاوه بر این برای سخنرانی ماه محرم به کشورهای مختلف سفر می‌کرد.


وی بارها در اجلاسیه های بین المللی در ایران شرکت کرد وهمچنین با آیت الله العظمی «خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی از مراجع عظام تقلید در ایران و عراق دیدار کرده بود.



 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران