جایگاه حضرت معصومه (س) در عصر ظهور امام زمان (عج)

شهر قم یادآور قیام جهانی موعود آخرالزمان در سراسر گیتی است و ظهور امام زمان (عج) به منزله بروز و حکومت تمام حقیقت دین خدا در تمام جهان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نقش و تأثیر ویژه حضرت معصومه (س) به عنوان سفره‌دار کانون تشیع در دنیای کنونی اسلام، روشن‌تر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد اما مهم‌تر آن که روند صعودی این تأثیرگذاری همچنان ادامه دارد. ورود حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر قم، نقطه عطف و شروعی برای یک قیام فزاینده اسلامی بود. اکنون که بیش از 40 سال از اولین ثمردهی جدی این کنش معنوی، یعنی انقلاب شکوه‌مند اسلامی ایران گذشته، قم به کانون اصلی تغذیه قیام‌های ملت‌های مسلمان تبدیل شده است و قطعاً اثرات ویژه‌ای در انقلاب جهانی امام زمان (عج) نیز خواهد داشت.


نام شهر قم یادآور قیام جهانی موعود آخرالزمان و اقامه عدل الهی در سراسر گیتی است؛ چنان که امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌فرمایند: «اِنَّمَا سُمِّیَ قُمَّ لِأَنَّ أَهْلَهُ یَجْتَمِعُونَ مَعَ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ یَقُومُونَ مَعَهُ وَ یَسْتَقِیمُونَ عَلَیْهِ وَ یَنْصُرُونَهُ؛ [1] همانا قم نامگذاری شده است برای این که اهل قم، اطراف قائم گرد آمده و با وی قیام می‌کنند و کنار او ثابت قدم مانده و او را یاری می‌کنند.» با توجه به این روایت زیبا می‌توان به بررسی نقش حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در جریان ظهور پرداخت.


کانونی برای تربیت و اجتماع منتظران
اگرچه قبل از ورود حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر قم، شیعیان در این شهر سکونت داشتند اما تشریف فرمایی کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، نقطه عطفی در گرایش فوق‌العاده شیعیان و اجتماع آنها در این شهر شد. از جمله آمادگی‌های اساسی جبهه حق برای قیام تعیین کننده آخرالزمان می‌توان به ویژگی‌هایی از قبیل انسجام، اجتماع و ارتباط قوی شیعیان با یکدیگر اشاره کرد؛ چنان که امیرالمؤمنین علیه‌السلام خطاب به لشکر خود چنین توصیه کردند: «إِیَّاکُمْ وَ التَّفَرُّقَ فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِیعاً وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِیعاً؛ [2] از تفرقه و جدایی بپرهیزید، سپس هرگاه در جایی فرود آمدید، همگی فرود آئید و هرگاه کوچ کردید، با هم کوچ کنید.» شخصیت‌های تابنده‌ای همانند حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با تجمیع و ارتقای قدرت و قوّت شیعیان، ظرفیت و آمادگی ایفای نقش در قیام حضرت مهدی علیه‌السلام را به کمال می‌رسانند.


یک قیام؛ مشتی نمونه خروار
همه انبیاء و اولیای الهی در انتظار به اهتزاز در آمدن حکومت اسلامی در پهنه گیتی، قیام عالم‌گیر موعود آخرالزمان را بشارت داده‌اند؛ قیامی که خود، پس از قیام‌های کوچک‌تر به وقوع خواهد پیوست و اتفاقاً قم، یکی از کانون‌های چنین قیام‌هایی است؛ چنانکه امام کاظم علیه‌السلام در این باره می‌فرمایند: «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین؛ [3] مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد، تند بادها آنان را به‌ لرزه در نمی‌آورد و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توکل می‌کنند و سرانجام، پیروزی از آن متقین است.»


ناگفته پیداست که روح، شخصیت و تبار انقلابی و ظلم ستیز حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نقشی اساسی در قیام‌های زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام داشته و خواهد داشت.


تزریق پایداری دینی به سبک کریمه اهل‌بیت
مسیر دستیابی به آب گوارای ظهور و زدودن عطش فراق از دولت کریمه مهدوی، جز با استقامت و پایداری بر زمینه‌سازی ظهور و نیز استقامت در رکاب حضرت مهدی علیه‌السلام به هنگامه ظهور، امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چنان که قرآن کریم می‌فرماید: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقا؛ [4] و اگر [مردم‏] در راه درست، پایدارى ورزند، قطعاً آب گوارایى بدیشان نوشانیم.» شهر قم، مهد جوشش مقاومت دینی در تراز انقلاب جهانی مهدوی است که حرم و حریم کریمه اهل بیت نقش بسزایی در پمپاژ غیرت و مقاومت اسلامی و انقلابی داشته است.


قم، کارگاه آموزشی یاران امام زمان(عج)
ظهور حکومت جهانی امام زمان علیه‌السلام به منزله بروز و حکومت تمام حقیقت دین خدا در تمام جهان است. بر این اساس، یاری رساندن به آن حضرت در انجام این امر مهم، به معنی یاری دین خدا و مصداق کاملی از این آیه شریفه قرآن کریم است که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ؛ [5] اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، اگر خدا را یارى کنید یاریتان مى‏‌کند و گام‌هایتان را استوار مى‏‌دارد.» تلاش ادامه‌دار هر یک از مشتاقان ظهور در مورد زمینه‌سازی و یاری ظهور و حکومت مهدوی، به وسیله توفیقات روزافزون و پیوسته خدای متعال تأیید می‌شود. قدرت یافتن تصاعدی جبهه مقاومت و گسترش یافتن دامنه تأثیرگذاری نیروهای اسلام انقلابی، نمودی از آن یاری وعده داده شده است.


انقلاب اسلامی با تولد از شهر قم، و در سایه برکات معنوی آستان پربرکت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها یارانی را تربیت کرد که در میدان 8 ساله دفاع مقدس، با آفرینش حماسه‌های بی‌بدیل عیار دین‌مداری، ولایت‌پذیری و بصیرت خود را آشکار کردند. این کارگاه تربیت یاران اسلام، هنوز پابرجاست و می‌رود تا یارانی بیشتر و بزرگ‌تر را برای قیام مهدی موعود، به تاریخ آخرالزمان بشناساند.
* حجت‌الاسلام محسن رفیعی


 


پی‌نوشت:
[1] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط- بیروت)، ناشر: دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، 1403 ق، ج 57، ص 217. ج57، ص216، ح 38.
[2] شریف الرضی، محمد بن حسین؛ نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ناشر: هجرت‏، قم، 1414 ق، نامه 11، ص 371.
[3] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط- بیروت)، ناشر: دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، 1403 ق، ج 57، ص 217. ج57، ص216، ح37.
[4] سوره جن، آیه 16.
[5] سوره محمد، آیه 7.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران