نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی

نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی

نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی

بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی

نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی

نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی

نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی

نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی
نشست هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه با حضور آیت الله اعرافی

نشست هیئت امنای مرکز امورنخبگان و استعداد های برتر حوزه های علمیه با حضور آیت الله اعرافی و جمعی از اعضای شورای عالی حوزه و مدیران مراکز حوزوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست هیئت امنای مرکز امورنخبگان و استعداد های برتر حوزه های علمیه با حضور آیت الله اعرافی، اعضای شورای عالی، مدیران مرکز مدیریت حوزه خواهران، ‌جامعه الزهرا، ‌اصفهان و سایر مراکز حوزوی  در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.


در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد در خصوص تعداد طلاب شناسایی و پذیرش شده در مرکز امورنخبگان و استعداد های برتر حوزه های علمیه و برنامه هایی که تاکنون برای آنها اجرایی شده است گزارش داد.


در ادامه آیت الله سیداحمد خاتمی گزارش  هیئت امنای مرکز امورنخبگان و استعداد های برتر حوزه های علمیه  را خوب و جامع عنوان کرد.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: باید ملاک های دقیق و تخصصی برای تعیین نخبگان عرصه تبلیغ مشخص شود.


آیت الله جواد مروی سپس ضمن تبریک و تسلیت شهادت دانشمند بزرگ هسته ای کشور شهید محسن فخری زاده گفت: امام خمینی (رحمة الله علیه) یکی از اصلی ترین وظایف حوزه را به تعبیری توجه به نخبگان و حمایت از استعدادهای درخشان حوزه می دانستند.


وی افزود: یکی از کارهای مهم در حال حاضر بررسی چگونگی واسپاری دروس سطوح عالی به استان ها است که در حال حاضر تعداد افراد نخبه آنها کم و یا حتی صفر است.


حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا(س)،‌ در ادامه این نشست به نکاتی در موضوع برخی مشکلات تحصیلی خواهران طلبه اشاره کرد و گفت: خواهران طلبه هنگامی که به سطوح دو و سه می رسند به لحاظ سنی، سن آنها بالا رفته و می بایست دوران تحصیل آنها که طولانی می شود از سنوات خدمتی آنها محاسبه شود.


وی افزود: خود واحدهای دست اندرکار حوزه امکانات لازم برای کمک به نخبگان و یا شناسایی آنها را در دسترس ندارند.


مدیر جامعة الزهرا خاطرنشان کرد: باید در هنگام شناسایی و پذیرش استعدادها و نخبگان حوزه، از جهت شخصیتی و ویژگی های روانشناختی نیز آنان بررسی علمی شوند.


حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان سپس با طرح این سوال که آیا ما گفته ایم یک مبلّغ دینی نخبه باید چه ویژگی هایی را داشته باشد؟ داشت: به طوری که باید و شاید مسئله نخبه بودن در حوزه های علمی به خوبی توضیح داده نشده است و کسی نمی داند اگر نخبه باشد چه اتفاقاتی برایش رقم خواهد خورد.


وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم استعداد های درخشان بیش از آمار ارائه شده از سوی هیئت امور نخبگان در حوزه های کشور است.


حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران نیز خواستار روشن شدن نسبت تعداد نخبگان در حوزه های خواهران و برادران و نیز در حوزه های علمیه استانها شد.


وی افزود: فاصله معناداری بین مقاطع مختلف تحصیلی خواهران وجود دارد که باید بررسی شود؛ طلاب خواهر از هر مقطع به مقطع دیگر باید آزمون بدهند تا وارد شوند.



در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد در پاسخ به برخی سؤالات مطرح شده پاسخ داد.


وی تصریح کرد: نخبگی در تبلیغ به معنای رسیدن به نقطه ای است که افراد مبلغ کارساز و هدفبخش به جامعه باشند.


رئیس مرکز امور نخبگان و استعداد های برتر حوزه های علمیه اظهار داشت: حوزه های عملیه نخبگان بسیاری در درون خود دارند؛ به طوری که فقط در یکی از مراکز تخصصی فقه قریب به ۴۰ نفر استعداد درخشان داریم.


وی گفت: ما در مورد خواهران برای هر مقطع مشابه مقاطع برادران ۶ سال دوره تحصیلی را طولانی تر در نظر گرفته ایم.


حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد عنوان داشت: نظام شناسایی حوزه بر اساس رأی بنیاد ملی نخبگان دقیق ترین نظام شناسایی استعدادهای درخشان است.


وی افزود: طراحی سامانه امور نخبگان حوزه علمیه در دست اقدام است، اما نیازمند این است که بخش های مختلف حوزه و مراکز حوزوی بانک های اطلاعاتی خود را در اختیار این سامانه قرار دهند.


حجت الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه سپس با بیان آماری از درصد نخبگان حوزه و دانشگاه گفت: در دانشگاه ها تقریباً از چهار میلیون دانشجو ۳۵۰۰ نفر معرفی شده اند، ولی در حوزه نسبت انتخاب به حدود ۲۰ برابر می رسد و این تسامح زیاد در انتخاب افراد نخبه محل نگرانی است.


حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی هم با انتقاد از مقایسه حوزه با دانشگاه گفت: بسیاری از دانشگاه ها حتی بدون هیچ گونه آزمون ورودی دانشجو می پذیرند؛ پس قیاس آمار نخبگان حوزه با دانشگاه قیاس اشتباهی است.


عضو هیئت امنای مرکز امور نخبگان حوزه اظهار داشت: باید به بحث های حمایتی استعدادهای درخشان بیشتر توجه شود تا بتوان طلاب را به سمت نخبه شدن ترغیب کرد.


سخنران بعدی آیت الله اعرافی بود که در موضوع شناسایی و جذب نخبگان، گفت: در تحلیل های آماری باید خود مراکز حوزوی در آموزش سازوکار خوب و کارآمدی را برای جمع آوری و تحلیل آمار داشته باشند.


مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نکته دیگر در بحث تفکیک و یا عدم تفکیک نخبگان است که باید با رعایت اقتضائات حوزوی بررسی شود.


وی گفت: باید ما از منطق استواری پیروی کنیم که به ما بگوید آیا می توان آمار و نسبت های موجود در حوزه را با دانشگاه مقایسه نمود یا خیر؟.


عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: موضوع بعدی بررسی و تدوین برنامه ای جامع در مورد حمایت هایی است که لازم است از نخبگان حوزوی به عمل آید.


گزارش خبرگزاری حوزه حاکیست، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه نیز در این نشست گفت: ما در مرکز خدمات به این نتیجه رسیده ایم که برخی طلاب ورودی از همان اوایل افراد با استعداد و فعالی هستند و باید آنها شناسایی و حمایت شوند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران