شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی

شهادت طلبی در فرهنگ اسلامی

حجت‌الاسلام رفیعی می‌گوید: مهم‌ترین وظیفه ما این است که به معنای واقعی کلمه «راه شهدا» را بشناسیم و آن را ادامه دهیم. تمام شهدا به شناخت و عمل به دستورات ولایت فقیه و رسیدگی به امورات مردم توصیه کرده‌اند؛ بنابراین باید به این موارد عمل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی در گرامیداشت شهادت دکتر محسن فخری‌زاده درگفت‌وگویی، با بیان اینکه شهادت، مفهومی بلند و زیبا در بین معارف و مفاهیم اسلامی و دینی دارد، اظهار داشت: این مفهوم آنچنان والاست که در روایت‌هایی از رسول خدا(ص) داریم که بالاتر از هر کار خیری، خیر و نیکی دیگری است تا آنکه فردی در راه خدا کشته شود و بالاتر از کشته شدن در راه خدا خیر و نیکی نیست. اگر فردی مال، آبرو و حتی بخشی از جانش را از دست داده و جانباز شود، خودش در این دنیا حضور دارد اما شهید جان خود را از دست می‌دهد و دیگر در این دنیا نیست. به همین جهت خداوند در قرآن به ازای این معامله در آیه 111 سوره توبه فرموده است که شهدا در نزد خدای متعال روزی می‌خورند و خداوند خود خریدار آن‌ها بوده و بهشت بهای آن‌هاست.


وی به روایت دیگری اشاره و بیان کرد: پیامبر(ص) فرموده است که به شهید هفت امتیاز از طرف خداوند عطا می‌شود که نخستین آن‌ها بخشیدن تمام گناهان او به واسطه اولین قطره خونش است. مقامی بلند که در دو آیه قرآن با دو واژه نگویید و نپندارید از آن یاد شده است. در آیه 154 سوره بقره آمده است: به آنان که در راه خدا کشته شوند مرده نگویید، بلکه زنده ابدی هستند و مقام جاودان دارند. در آیه 169 سوره بقره نیز بیان شده است که گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.


این کارشناس دینی یادآور می‌شود: بهشت هشت در دارد و باب‌المجاهدین یکی از آن درها و مخصوص ورود شهداست. حتی در روایت‌ها داریم که شهدا مقامی عالی و بلند دارند به گونه‌ای که مردم به مقام آن‌ها غبطه می‌خورند؛ البته این در حالی است که برای حضرت عباس(ع) در روز قیامت مقاماتی است که همه شهدا به آن غبطه می‌خورند.


موظف هستیم شخصیت‌هایمان را حفظ کنیم


دکتر رفیعی اظهار کرد: شهادت و شهید شدن آنچنان مقام والایی است که درخواست امامان معصوم(ع) نیز بوده است. دعای امام صادق(ع) این بود که «َاَسْئَلُکَ اَنْ تَجْعَلَ وَفاتی قَتْلاً فی سَبیلِکَ» یعنی خدایا از تو می‌خواهم که مرگ مرا کشته شدن در راهت قرار دهی؛ یا در خطبه 156 نهج‌البلاغه آمده است که حضرت علی(ع) زمان شهادت خود را از رسول‌الله(ص) جویا و پیگیر بود. پیامبر(ص) او را بشارت داد که پس از من به زودی شهید خواهی شد و به او فرمود: چقدر بر شهادت صبور هستی؟ زیرا شهید شدن، تیر خوردن و زخم و درد دارد. حضرت(ع) عرض کرد: اینجا جای صبر نیست؛ صبر برای گرفتاری و مصیبت است اما شهادت گرفتاری نیست. از من بپرسید چقدر شاد و خوشحال خواهی شد؟


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت امیر(ع) افتخارات زیادی در دنیا دارد. گشودن در خیبر و ایستادگی در جنگ احد در برابر دشمنان و... اما تعبیر «فزت و رب الکعبه» را در هیچ جایی به کار نبرده جز آنجایی که فرق او در محراب شکافته شد و در حال شهادت فرمود به رستگاری رسیدم. امام علی(ع) برای مالک اشتر هم دعا کرد که از خدا می‌خواهم من و تو شهید شویم.


وی عنوان کرد: البته شهادت‌طلبی و دوست داشتن آن به این معنا نیست که انسان خود را در معرض کشته شدن قرار دهد. ما موظف هستیم زنده بمانیم، زندگی و تلاش و از جان خود مواظبت کنیم. نمی‌توانیم حفاظت را برداشته و به این باور باشیم هر که شهید شد، ثواب می‌برد. ما موظف هستیم شخصیت‌هایمان را حفظ کنیم. شهدا و به طور نمونه شهید فخری‌زاده که چند روز پیش به مقام شهادت نائل شد، شخصیت‌های ساده‌ای نبودند که به راحتی بتوانیم امثال آن‌ها را بدست بیاوریم.


راه رسیدن به مقام شهادت


این کارشناس دینی ادامه داد: وقتی به رهبر کبیر انقلاب(ره) گفته می‌شد دعا کنید تا شهید شویم، می‌فرمود من دعا می‌کنم زنده بمانید و خدمت کنید. ما و نظام برای حفظ شخصیت‌هایمان وظیفه داریم. باید از جان افراد و شخصیت‌ها مراقبت کنیم تا شهادت اتفاق نیفتد، اما حوادث گاهی اوقات به گونه‌ای پیش می‌روند که عده‌ای شهید می‌شوند، همان طور که ائمه(ع) به شهادت رسیده‌اند؛ بنابراین باید از آن درس گرفته و شهدا را تجلیل و تکریم کنیم. شهادت مقام بلند و گاهی جایزه و پاداش شخصیت‌هایی مانند شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده است.


دکتر رفیعی در پایان گفت: بر اساس آیات و روایات تمام افرادی که ایمان و عقیده حقه داشته و در مسیر حقیقت گام برمی‌دارند و در همین راه از دنیا می‌روند در زمره شهدا هستند و اجرشان مانند شهداست. باید بدانیم چه کار کنیم که مصداق «فَماتَ فهُو شَهیدٌ» باشیم، زیرا در صورت انجام دادن آن‌ها حتی اگر در رختخواب بمیریم، شهید از دنیا رفته‌ایم. حضرت علی(ع) در روایتی بیان کردند هر که در رختخواب بمیرد ولی سه ویژگی داشته باشد شهید مرده است؛ حق خدا، حق پیغمبر(ص) و حق اهل بیت(ع) را رعایت کند. حق خدا بندگی است، حق پیغمبر(ص) رعایت سنتش است و حق اهل بیت(ع) محبت و اطاعت آن‌هاست. در روایت‌های دیگری نیز آمده است اگر کسی محبت پیامبر(ص) و آل او را داشته باشد یا کسی شهوت و خشم خود را کنترل کند یا در مصائب صبر داشته باشد و بمیرد ثواب شهید را برده است. مهم‌ترین وظیفه ما این است که به معنای واقعی کلمه «راه شهدا» را بشناسیم و آن را ادامه دهیم. تمام شهدا به شناخت و عمل به دستورات ولایت فقیه توصیه کرده‌اند. سفارش به عفاف، حجاب، بندگی خدا و رسیدگی به امورات مردم بخشی دیگر از این توصیه‌هاست و برای رسیدن به مقام شهادت باید به این موارد عمل کنیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران