زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود

زکات موجب توسعه رزق و روزی انسان می‌شود

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی زکات را تسبیب رزق و برکت دانست و گفت: زکات موجب توسعه و فراهم شدن رزق آدمی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت الله علی اکبر رشاد، روز سه شنبه (11 آذر ماه) در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، گفت: خداوند متعال زکات را موجب توسعه و فراهم شدن رزق قرار داد.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) افزود: چطور ممکن است در خصوص اموالی که زکات به آن تعلق می‌گیرد جداسازی و پرداخت می‌شود که به نوعی ظاهراً کم کردن از مال است اما باطناً چیزی از او کم نشود حتی موجب افزایش و وسعت رزق شود؟ این که با واقع ظاهری امر نمی‌سازد زیرا نه تنها باعث رزق و توسعه مال نمی‌شود بلکه باعث کاهش نیز می‌شود!
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه بر عالم هستی دو نظام ملکی و ملکوتی حاکم است، عنوان کرد: وجود و موجودات، کون و کائنات دارای دو وجه ملکی و ملکوتی است و بر این دو عالم و وجه وجود نظام علی و معلولی حاکم است ولیکن گونه نظام علی و معلولی حاکم بر وجه ملکی کون و کائنات با نظام علی و معلولی وجه ملکوتی کون و کائنات باهم تفاوت دارد اما هر دو محکوم به نظام علی و معلولی هستند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه دو گونه نظام علی و معلولی وجود دارد، اظهار داشت: هر دو گونه نظام علی و معلولی را باریتعالی وضع نموده و خداوند متعال مبدا علیت در دو نظام علی و معلولی در هر دو وجه وجود و موجودات است و در عالم ملک و در وجه ملکی کون و کائنات وجود موجودات نظامی با عنوان نظام علی و معلولی مادی حاکم است.
وی افزود: و بر این وجه نظام علی و معلولی مادی حاکم است و انسان می‌تواند آن را مشاهده کند و می‌بیند چیزی برداشته شد و یا افزایش یافت، چه چیزی باعث کاهش و افزایش شد، اما نظام علی و معلولی حاکم در وجه ملکوتی هستی طور دیگر است و از سنخ و جنس نظام علی و معلولی مادی و ملکی ظاهری نیست، آنجا ممکن است نظام علی و معلولی حاکم بر وجه ملکوت با نظام علی و معلولی حاکم بر وجه ملکی هستی و مستمندان شاید منافی و متفاوت باشد، اینجا با برداشت از نظام علی و معلولی مادی و حاکم بر وجه ملکی هستی و مستمندان با برداشت سبب کاهش شود اما در نظام علی و معلولی ملکوتی حاکم بر وجه ملکوتی هستی و مستمندان نوعی از برداشت باعث افزایش شود.
آیت الله رشاد اضافه کرد: در وجه ملکی تلاش و کار ممکن است موجب افزایش شود در وجه ملکوت ممکن است امر دیگری موجب برکت شود، مبنا در عالم مادی حرکت و در عالم ملکوت آنچه که مطرح می‌شود برکت است.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: لذا زکات یک امر معنوی است که می‌تواند سبب افزایش رزق شود، آسمان و زمین بارور شود و درهای برکت آسمانی و زمینی به روی انسان گشوده شود. اینکه زکات باعث برکت و رشد مال می‌شود زیرا تابع نظام علی و معلولی وجه ملکوتی عالم هستی است و انسان اگر بخواهد آن را با وجه زمینی و مادی مقایسه کند فکر می‌کند این سخن متناقض است که برداشت موجب کاستن و کاهش شود در حالی که به اقتضای نظام علی و معلولی ملکوتی حاکم بر وجه ملکوتی هستی داستان و قانون جور دیگری است که با پرداخت زکات سبب افزایش مال و رزق می‌شود.


| شناسه مطلب: 103836




زکات



نظرات کاربران